Interview met online marketeer Remon Hendriksen
Laatste update: 27 mei 2020

Een van mijn hobby’s is voetbal. Bestempeld als één van de eeuwige talenten van WSW Wijdenes vertoon ik nog regelmatig mijn kunsten op de velden en verdiep ik mij daarnaast graag in analyses over hoe professionele spelers en clubs presteren. Zodoende kwam ik ooit terecht op tussendelinies.nl en in contact met eigenaar Remon Hendriksen.

Inmiddels helpt Remon met zijn online marketing bureau InternetImpact ondernemers om ook van hun passie een (online) succes te maken. Tijd voor een gesprek met Remon over voetbal en online marketing, een ideale combinatie!

Wie is Remon Hendriksen?

Een rustig persoon uit een klein dorpje in de Betuwe, vader van twee kinderen en inmiddels als ZZP-er actief in de wereld van online marketing. Ik bestempel mezelf als leergierig en probeer graag nieuwe dingen uit. Ik heb een opleiding in de IT gedaan en ben daarna Sportmanagement gaan studeren in Nijmegen. Tijdens deze studie ben ik in aanraking gekomen met (online) marketing en dat heeft mij niet meer losgelaten.

Verder gek van voetbal en vanuit die passie heb ik tussendelinies.nl opgericht. Hierbij combineerde ik in het begin mijn liefde voor voetbal en mijn passie voor online marketing. Een ideale combinatie.

Remon Hendriksen InternetImpact

Waarom ben je ooit InternetImpact begonnen?

Ruim 7 jaar lang was ik als online marketeer werkzaam bij een online opleider uit Arnhem. Vanuit mijn omgeving/netwerk kreeg ik echter steeds vaker het verzoek of ik niet een website kon ontwikkelen of niet wat kon doen op het gebied van marketing/SEO.

De aanvragen bleven zich opstapelen en dit was voor mij een signaal dat ik hier misschien wel echt mijn fulltime baan van kon maken. Ik heb Internet Impact gestart naast de fulltime baan die ik toen had. Op een gegeven moment ben ik daar wat minder gaan werken en toen ik enkele grotere opdrachten kon krijgen heb ik besloten om fulltime voor mijzelf te beginnen.

Ik ben nu ongeveer 6 maanden fulltime bezig en zou nu al niet anders meer willen. 90% van mijn werkzaamheden bestaan nu uit SEO/marketing gerelateerde opdrachten. De overige 10% valt nog in het maken van nieuwe websites.

Remon Hendriksen InternetImpact

Waar komt je voorliefde voor online marketing vandaan?

Voor mij was het hebben van een website niet voldoende. Je hebt iets moois gebouwd of geschreven en dan wil je ook dat mensen dit te zien krijgen, toch? Toen ben ik veel gaan lezen, video’s bekijken etc. hoe je dit voor elkaar krijgt.

Dit doe ik nog steeds en je bent eigenlijk nooit uitgeleerd. Vrijwel iedere dag leer ik weer nieuwe dingen die je kunt toepassen om meer bezoekers naar je website te trekken.

Wat is volgens jou de kracht van content marketing?

Content marketing is heel erg breed dus ik vind het lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. Maar met content kun je eigenlijk alle kanten op en in iedere fase van de buyer journey kun je op een goede manier content marketing inzetten.

Voor mijzelf is hierin de kwaliteit leidend. Als ik content maak (of laat maken) ga ik niet voor kwantiteit en produceer bijvoorbeeld het liefst grote stukken content waar mensen echt meerwaarde uit kunnen halen.

Dit is waar we bijvoorbeeld met tussendelinies.nl ons mee onderscheiden en ik ook voor mijn eigen blog en klanten probeer te doen.

Welke vaardigheden moet een online marketeer volgens jou beheersen?

De belangrijkste is denk ik een leergierige mindset. Je moet bereid zijn om veel tijd te steken in kennisontwikkeling. Althans, als je een goede online marketeer wilt worden en blijven.

Daarnaast is het belangrijk om het geleerde in de praktijk toe te passen. Met alleen de theorie kom je er niet. Wat voor de ene website werkt kan voor de ander bijvoorbeeld weer niet goed uit de verf komen, je moet je hierbij dus ook goed kunnen verplaatsen in je doelgroep. Iedere niche, iedere klant en iedere website of webshop is weer anders en uniek.

Het geleerde in de praktijk brengen is dus denk ik de belangrijkste vaardigheid. Vanuit deze vaardigheid kun je alle andere vaardigheden ook snel leren.

Wat zijn je favoriete online (marketing) tools en waarom?

Pfoeh heb je even? Ik geef een top 5, in willekeurige volgorde:

  • Ahrefs – Vooral voor keyword research / backlinkanalyse
  • SE Ranking – Bijhouden van zoekwoordposities
  • Surfer SEO – Om on page SEO te verbeteren
  • Google Search Console – Websites controleren op fouten en optimalisaties van pagina’s
  • Google Analytics – Om bezoekersdata te analyseren

Kun je een praktijkvoorbeeld geven hoe je succesvol online marketing hebt toegepast?

Een groot deel van het succes behaal ik met het optimaliseren van interne links, het maken van nieuwe content en linkbuilding. Dit is erg succesvol geweest voor meerdere klanten waarbij ik deze driehoek heb toegepast.

Qua concrete resultaten vind ik tussendelinies.nl een heel mooi voorbeeld, Vanaf 0 heb ik een website opgebouwd met 30k volgers op social media en op het hoogtepunt 40k pageviews per maand.

Verder heb ik voor een bestaande klant de drie belangrijkste money keywords op de 1e positie in Google gekregen.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Het houden van focus. Doordat ik heel veel dingen leuk vind, graag nieuwe dingen leer en opbouw, gaan mijn werkzaamheden soms alle kanten op. Online marketing is ook echt mega breed, dus hier probeer ik wel steeds meer focus in aan te brengen.

Daarnaast wil ik voor inkomsten minder afhankelijk worden van de effectieve uren die ik werk, ik zoek daarom steeds meer naar manieren om passief inkomsten te verkrijgen.

Wat is je tip voor mensen die aan de slag willen met online marketing?

Zelf haal ik heel veel inspiratie uit het luisteren van internationale podcasts en blogartikelen. Dit zou ik iedereen aanraden om ook te doen.

Verder is het belangrijk om realistische verwachtingen te scheppen. Soms duurt het weken of maanden voordat je resultaat ziet van de inspanningen die je erin stopt. Probeer dus altijd de lange termijn in gedachten te houden en communiceer dit ook naar je klant.Ga dus niet voor korte termijn winsten die je op de lange termijn kunnen schaden (uitzonderingen daargelaten).

Wees daarbij goed bereikbaar voor je klanten en communiceer ook als iets niet goed is gegaan of meer tegenvalt dan verwacht. Ik heb inmiddels heel veel bedrijven en klanten gesproken en wat mij daarin opviel is de ontevredenheid over de transparantie van online marketing bedrijven/ZZP-ers. Deze bedrijven en klanten hadden vaak geen idee wat er gebeurt en of het goed gebeurt.

Wees dus leergierig, pas het geleerde toe en wees transparant en helder in je werkzaamheden en resultaten!

2 Reacties

  1. Baart Koster

    Mooi om te lezen hoe je je weg vindt als ondernemer en hoe je kwaliteiten en interesses combineert. Die combinatie werkt vaak zelfversterkend en maakt van een ondernemer een unieke ondernemer.
    Succes met het uitbouwen van je bedrijf(sactiviteiten) Remon.

  2. Remon

    Hoi Baart. Bedankt voor je leuke reactie. Gaat ongetwijfeld goed komen !

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *