Zo nu en dan wordt ik door mijn netwerk gewezen op interessante infographics. Zo vertelde Peter Bancken mij laatst dat hij iemand had ontmoet tijdens Open Coffee Hoorn die zich bezighoudt met social media, namelijk Saskia Beeldman.

Infographic social media behoefte

Niet zo spectaculair natuurlijk, maar voor mij altijd interessant om even te kijken wie dit is en wat zij precies doen, aangezien ze uit de regio komen. Op de website van Saskia zag ik op haar blog een interessante infographic staan gebaseerd op een onderzoek dat zij recent hield met Communicatiebureau VanLoonOnline. Je kunt op trouwens ook een gratis checklist voor social media krijgen van hen met daarin diverse tips.

Onderzoek social media

Het onderzoek werd onder 100 mensen gehouden, waarvan een meerderheid zzp’rs was en boven de 36 jaar. Hierbij was de verdeling man/vrouw bijna gelijk. Onbekend is in welke sectoren ze werkzaam zijn.

Uit de infographic valt af te lezen dat maar liefst 98% behoefte heeft aan de inzet van social media. Opvallend daarbij is wel dat zij zelf hun strategie willen schrijven, terwijl ze waarschijnlijk niet weten hoe zij het beste deze online communicatiekanalen kunnen inzetten.

Verder gaf iets meer dan de helft van de respondenten aan dat zij bereid zijn om te betalen voor de hulp bij social media. Een grote groep wil echter voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, met een budget van minder dan €50. De infographic laat echter ook zien dat er een groet groep is (66%) die bereid is tussen de €51 en €150 te betalen. Slechts 4% wil meer dan €200 besteden aan social media.

Veel winst te behalen

Naar mijn mening laten het onderzoek en de resultaten in de infographic zien dat er nog veel winst te behalen is wat betreft de inzet van social media. Veel bedrijven zijn bereid om er tijd en energie in te steken, maar budget is er niet echt voor.

Opvallend is dat velen hun eigen social media strategie willen uitschrijven, terwijl juist iemand met de expertise in social media dit naar mijn mening prima (voor een deel) uit handen zou kunnen nemen.

In ieder geval ben ik altijd blij dat er dergelijke onderzoeken worden verricht, omdat het beter in kaart brengt welke behoeften er zijn binnen de markt en hoe je hierop in kunt spelen. Want social media is voor een deel afhankelijk van content marketing.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)