Afgelopen dinsdag publiceerde Eurostat cijfers over de aanwezigheid van Europeanen op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Een opvallend resultaat dat uit het onderzoek naar voren komt is dat Nederlandse jongeren relatief veel minder op sociale netwerken zitten dan leeftijdsgenoten uit andere landen. Zijn Nederlanders minder sociaal?

Onderzoek

Uit cijfers van Eurostat, het statistiekbureau van de Europese Commissie, blijkt dat gemiddeld 80% van de Europese jongeren die toegang heeft tot internet geregeld een van de sociale netwerken bezoeken. In Polen ligt het percentage op 94% en in België zit 70% van de jongeren op een sociale netwerksite. Nederlandse jongeren zitten echter relatief veel minder op sociale netwerken. Slechts 55% zit namelijk op sociale netwerksites als Twitter of Facebook. Eurostat heeft in de statistieken het posten op chatsites, blogs of sociale netwerken meegerekend.

En niet alleen Nederlandse jongeren zitten minder op sociale websites. Ook volwassen Nederlanders doen minder met de sociale mogelijkheden van internet ten opzichte van Europese leeftijdsgenoten. Slechts 26% van de 25-54 jarigen en 13% van de 55+-ers met toegang tot internet laat wel eens een bericht achter op een van de sociale websites. Hierdoor behoren alle leeftijdscategorieën uit Nederland tot de onderste regionen in het lijstje van 27 Europese landen waarvan Eurostat de online gewoonten in kaart heeft gebracht.

De resultaten van Eurostat zijn gebaseerd op in totaal meer dan 200.000 ingevulde vragenlijsten uiy 150.000 huishoudens in 27 Europese landen. De resultaten tonen overigens wel aan dat Nederlanders relatief vaak toegang hebben tot breedband-internet. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat 74% van de Nederlanders die zich op internet begeeft in het afgelopen jaar online een aankoop heeft gedaan. Dit percentage ligt alleen hoger in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.

Haken en ogen

Er zijn echter wel enkele haken en ogen het vermelden waard. Zo komt niet uit de resultaten naar voren welke sociale netwerksites zijn meegenomen in het onderzoek. Per land zijn er namelijk grote verschillen waarneembaar wat betreft de spelers die daar actief zijn. Zo is in Nederland Hyves een van de grotere netwerken, maar wanneer deze niet is meegenomen in het onderzoek levert dit een vertekend beeld op.

Zelf denk ik dat het percentage van Nederlanders die actief zijn op sociale netwerksites hoger ligt wanneer ik dit relateer aan mijn eigen relaties en aan de sociale netwerksites waarop ik zelf actief ben, te weten Hyves, Linkedin en Twitter (en wellicht Facebook).

Waar Nederland trouwens wel zeer hoog op scoort binnen alle leeftijdscategorieën is het gebruik van e-mail. Wellicht dat Nederlanders in de nabije toekomst steeds meer zullen overstappen van e-mail naar kortere berichten via sociale netwerksites. E-mail is namelijk een geïntegreerd communicatiemiddel, terwijl voor sociale communicatiemiddelen nog veel winst te behalen valt.

Bron: Eurostat