Als je het laatste nieuws en ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie (SEO) een beetje volgt heb je waarschijnlijk gehoord over Google’s komende algoritme update, dat ontworpen is om overdreven geoptimaliseerde website te bestraffen. Zelfs Nu.nl schonk er aandacht aan.

De aankondiging werd recent gedaan door Matt Cutts  (hoofd van het webspam team van Google). Toen Matt Cutts werd gevraagd hoe Google om wil gaan met de voortdurende verzadiging van sterk geoptimaliseerde content in bepaalden markten, onder meer door de opkomst van content marketing, en hoe Google omgaat met goed geoptimaliseerde websites tegenover diegene die geen SEO toepassen, zei Cutts het volgende:

“Normally we don’t pre-announce changes, but there is something we’ve been working in the last few months and hopefully in the coming weeks we hope to release it. The idea is basically to try to level the playing ground a little bit. So all those people who have been doing, for lack of a better word, over optimization or overly doing their SEO – compared to the people who are just making great content and trying to make a fantastic site, we are trying to level the playing field a bit. We try to make the GoogleBot smarter, try to make our relevance more adaptive, so that if people don’t do SEO we handle that. And we are also looking at the people who abuse it, who put too many keywords on a page, exchange way too many links, or whatever else they are doing to go beyond what you normally expect. We have several engineers on my team working on this right now.”

Maar welke gevolgen heeft de update voor websites? Hier volgen een aantal nuttige tips.

Maak waardevolle websites

Volg het advies dat Matt Cutts recent tijdens een evenement gaf. Maak waardevolle websites die handig, interessant en relevant zijn voor je beoogde doelgroep. Ik heb al vaker gezegd dat het hebben (en uiteraard bijhouden) van een blog wonderen kan doen voor de ‘versheid’ van je website, door het bieden van interessante en waarde volle content die Google en andere zoekmachines waarderen.

Analyseer je huidige SEO-inspanningen

Geloof het of niet, er zijn nog altijd ontzettend veel websites die zich schuldig maken aan het volstoppen van pagina’s met zoekwoorden, vooral in hun meta description. Dit ging jarenlang goed, maar Google wil dit dus gaan aanpakken. Google is niet van plan om websites te bestraffen die stappen hebben genomen om bruikbare en sterke content te creëren, die dienen voor zowel gebruikers als zoekrobots op een bepaalde pagina, maar stel jezelf wel de vraag of je SEO-inspanningen nog altijd van toepassing zijn voor je huidige website. In dit geval is het zo dat overdaad schaadt.

Content blijft king!

Als je de gouden regel volgt dat je content moet schrijven die allereerst bedoeld is voor je bezoekers in plaats van voor zoekmachines, hoef je je weinig zorgen te maken. Zoals Matt Cutts al zegt wil Google websites die waardevolle content leveren juist een steuntje in de rug geven. Als je content volgestopt is met zowel gerelateerde als niet-gerelateerde zoekwoorden met als enig doel het plezieren van de zoekrobots, wordt je wellicht door Google bestraft (als dit al niet het geval is geweest sinds hun laatste Panda Update). Mocht je vrezen dat je content te veel gericht is op zoekmachines, pas deze dan aan en richt deze op je bezoeker.

Wil je meer waardevolle tips? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!