Onderzoek toont aan dat content marketing voor bedrijven in 2012 de belangrijkste leadgenerator gaat zijn.
Content marketing op nummer 1
Recent hield Paul Mosenson van Business 2 Community een poll via Linkedin, waarin respondenten werd gevraagd wat volgens hen de belangrjikste prioriteit zou moeten zijn voor het generen van leads in 2012.
De poll werd onder de aandacht gebracht via verschillende LinkedIn groepen; een mix van b2b marketing en sales groepen waarin Paul Mosenson lid van is. De poll ontving 172 stemmen en de resultaten zijn op zijn minst interessant te noemen. De poll ondersteunt ook hoe content marketing en het genereren van leads hand in hand gaan.
Verbeteren van de content marketing strategie
Hiernaast tref je een screenshot aan van de poll-resultaten. 37% van de respondenten geeft aan dat het verbeteren van de content marketing strategie het meest belangrijk is, wat volgens mij best veel is.
Bij het generen van leads is het echter belangrijk dat je content marketing strategie op orde is. Denk bijvoorbeeld hier eens aan:
• Als je adverteert of direct mail implementeert, zorgt jouw boodschap voor het nemen van bepaalde stappen door bezoekers.
• Betaalde zoekopdrachten voor leadsucces zijn afhankelijk van goede content die clicks aantrekken, maar ook goede content om deze clicks om te vormen tot het invullen van contactformulieren.
• De content van je website is de succesfactor voor het behouden van bezoekers op je website en hen aan te moedigen om een actie te ondernemen.
• Goede downloadbare content (e-books, white papers) die bedrijfsproblemen oplossen zorgen voor leads, zo simpel is het.
• Goede content die een boeiend verhaal vertelt en als doel heeft om de verkoopcyclus te verkorten, is de sleutel tot meer verkoopkansen.
• Goede content is de brandstof voor social media berichten, het delen daarvan en betrokkenheid.
• De sleutel tot SEO-resultaten is content; het gebruik van de juiste zoekwoorden, de juiste meta description en de juiste zoekwoorden op je website.
Content marketing allesomvattend
In essentie komt het er dus op neer dat goede content marketing alle andere keuzes van de poll in zich heeft.
Marketing Automation werkt niet naar behoren wanneer er geen duidelijke strategie is uitgezet en onbekend is wanneer er welke content wordt geplaatst. SEO (Search Engine Optimization) draait voor een groot deel om content; content die geschreven is voor de bezoeker. Onthoudt dat met SEO het er niet om gaat wat jij doet, maar over welke vragen door jouw potentiële klanten worden gesteld via zoekmachines om jouw antwoorden te vinden. Pipeline Conversion rate optimization; van landingspagina’s tot de follow-up in het verkoopproces, komen deze beter tot hun recht wanneer content op een voortdurende basis wordt verspreidt richting potentiële klanten. Social Media Engagement gaat met name over content; jouw vertrouwen en geloofwaardigheid via social media kanalen zorgt voor de effectiviteit van jouw social media inspanningen.
Tot slot
Natuurlijk is het onderzoek niet erg representatief, gezien het feit dat er maar 172 mensen hebben gestemd op de poll. Toch is het volgens mij een indicatie dat content marketing aan populariteit wint. Maar wat vind jij van de bovenstaande resultaten. Ben je het ermee eens? Wat zou jij stemmen en waarom?
0 reacties