Social media advertenties gaan exploderen (infographic)

Christian Slagter-Koster

On 3 mei 2013

Het medialandschap is continu aan het veranderen en bedrijven zijn daarbij op zoek naar manieren om onder de aandacht te komen bij hun doelgroepen. Social media en de mogelijkheden om daarop te adverteren komt daarbij steeds meer centraal te staan, zo blijkt uit onderstaande infographic.

Social advertising infographic

Social.com is onderdeel van Salesforce en een manier om effectiever te adverteren op Facebook en Twitter. Het is dan ook niet vreemd dat juist zij met een dergelijke infographic komen.

Maar de data die zij hebben vergaard voor de infographic is afkomstig van onder meer onderzoeksbureau Nielsen en advertentiebureau BIA Kelsey.

Waarom sociale advertenties gebruiken?

De belangrijkste vraag die je vooraf dient te stellen is waarom je zou moeten investeren in advertenties op social media. Uit de infographic blijkt dat social media advertenties een 55% hogere response hebben ten opzichte van andere advertentievormen.

Verder komt naar voren dat steeds meer bedrijven naar verwachting gaan investeren in het adverteren op social media. Waar dit in 2012 wereldwijd nog $4,7 miljard was, zal dit naar verwachting in 2013 zijn opgelopen tot $6,1 miljard. BIA Kelsey verwacht daarbij dat in 2017 de advertentie-uitgaven op social media zullen zijn gestegen tot $11 miljard.

Kosten social advertising

Uiteraard is dit een uit zijn verband getrokken vergelijking, maar wel een waar ik mee kan leven. Al eerder vergeleek ik zelf het adverteren via de Gouden Gids ten opzichte van internet marketing en in de infographic worden de kosten van een super bowl advertentie vergeleken met een advertentie op Twitter. Dat tv-reclames op termijn aan kracht zal verliezen bleek ook al uit dit onderzoek. Adverteren via social media is dan een van de logische alternatieven.

De infographic laat verder zien dat 71% van de bureaus stelt dat zij social media advertenties draaien naast andere online advertentiemogelijkheden. Daarnaast combineert 41% van de bureaus social media advertenties met offline advertenties, iets wat volgens mij in de komende jaren gaat afnemen. Tot slot geeft 34% van de marketeers aan dat zij leads hebben verworven door gebruik te maken van Twitter.

Nederland in top-10

Tot slot is het interessant om te zien dat Nederland tot de top-10 landen behoort waar social media advertenties al fors worden ingezet. Helaas staat in de infographic niet aangegeven welke doelgroepen het meest worden bereikt, maar naar mijn mening is dit hetzelfde als in de VS. Dit betekent dus dat vooral mannen van 30 jaar en vrouwen van 45 jaar de belangrijkste doelgroep zijn van social media advertenties.

Social media advertenties?

Zet jij al social media advertenties in en zo ja welke platformen gebruik je hiervoor? Of verwacht jij dat het niet zo’n vaart zal lopen met het adverteren via social media?

P.s. Heb je hekel aan de mobiele advertenties van Facebook? Daar is nu een oplossing voor.

Social media advertenties gaan exploderen infographic

 

Alle infographics op Slagter Media.

Heb je deze artikelen al gelezen?

3 Reacties

  1. Erik

    Mooi artikel en infographic! Wat je wel steeds meer hoort, is dat met name jongeren stoppen met Facebook en switchen naar bijvoorbeeld Google+, juist vanwege de sociale advertenties. Hoe zou Facebook hierop moeten anticiperen? Ik zou niet alleen maar advertenties willen blijven wegklikken, zeker als dit betekent dat je er andere voor terug krijgt.

  2. Christian Slagter

    Bedankt voor de complimenten Eric, leuk! Zelf vind ik dat Facebook te veel op de commercie is gericht met zijn advertenties en die steeds meer beginnen door te drukken, waardoor mensen gaan afhaken. Google kan dit natuurlijk ook op termijn gaan doen, maar voorlopig geef ik de voorkeur aan Google+ vanwege de overzichtelijkheid en mogelijkheden.

  3. Erik Hooijer

    Ben ik helemaal met je eens! Ik blijf ondertussen wel op Facebook om te kijken wat zij hier zelf aan doen, en omdat in Nederland nog niet zoveel mensen Google+ al ontdekt hebben.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *