Waarom bloggen werkt

Christian Slagter-Koster

On 30 juli 2012

Met dit mooie weer is het bijna heerlijk om bijvoorbeeld content marketeer of tekstschrijver te zijn. Je kunt waar en wanneer je maar wilt werken aan content creatie. Dus ik zit als je dit leest lekker in de zon te genieten van een alcoholische versnapering en een goed boek.

Maar wat nog misschien wel leuker is om mensen te helpen om ook goed met content bezig te zijn, wat waardevolle content leidt uiteindelijk tot waardevolle leads. Oftewel, hoe kunnen bedrijven content marketing goed inzetten.

Ik ben er het levende bewijs van dat content marketing werkt! Recent kreeg ik bijvoorbeeld nog een mailtje van Netnotion. Zij helpen bedrijven bij het verbeteren van hun online vindbaarheid.

Netnotion stuurde een bericht naar aanleiding van mijn artikel over de Google Penguin Update, die zij gevonden hadden via de zoekmachine. Zij wilden graag meer weten over de mogelijkheden van content en waren op zoek naar externe partijen om de ranking in de zoekresultaten van hun klanten te verbeteren.

Nog de volgende dag zat ik bij hen op kantoor en heb ik een superleuk gesprek gehad, uiteraard allemaal geheel vrijblijvend en met de intentie om elkaar te helpen. Dat is volgens mij ook de kracht van content marketing. Je probeert iemand niet iets te verkopen, maar te helpen met behulp van waardevolle content. Inmiddels hebben we een goed contact en werken we samen, gaaf toch!

De voordelen van bloggen

Bloggen is een van de onderdelen die je kunt toepassen binnen content marketing. Op de website YoungPrePro kwam ik recent een toffe slideshare tegen die ik graag met je wil delen.

Hieronder volgen een aantal redenen waarom bloggen werkt:

Doelgericht

Bloggen is zeer doelgericht. In tegenstelling tot tv-reclames ziet niet iedereen de artikelen op je blog. Maar diegene die ze wel leest is geïnteresseerd en willen meer over je weten. Het dus beter om 100 lezers te hebben die tot je doelgroep behoren dan een miljoen irrelevante lezers.

Praktisch

Hoe kun je in een advertentie met slechts ruimte voor één pakkende zin potentiële klanten overtuigen dat zij jouw producten of diensten moeten afnemen? Op je blog kunnen zij je in actie zien en overtuigd raken van je kunnen. Daarnaast kun je een band opbouwen met je lezers.

Flexibel

Het maakt niet uit wat je deelt met je lezers, als het voor hen maar waardevol is. Je kunt dus een interessante infographic delen over het nut van bloggen, of bijvoorbeeld de slideshare zoals ik heb gedaan in dit artikel. Maar denk ook eens aan video’s. Het behoort allemaal tot content marketing en draagt bij aan de kracht van bloggen.

SEO-vriendelijk

Zoekmachines vinden content  steeds belangrijker. Zeker Google waardeert na de recente updates originele en waardevolle content. Jij schrijft content, het wordt geïndexeerd en potentiële klanten weten je te vinden.

Foto: FreeDigitalPhotos.net

Heb je deze artikelen al gelezen?

2 Reacties

  1. netnotion.nl

    Hi Christian,

    Leuke post en volledig mee eens uiteraard. Bedankt voor de link!

  2. Christian Slagter

    Dank je wel :). Uiteraard, aangezien het gewoon een goed voorbeeld is.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *