Joe Pulizzi is nog altijd een van de belangrijkste mensen binnen content marketing. Op zijn blog kwam ik recent een artikel tegen over waarom content marketing een rage is. Joe werd geïnspireerd door een artikel over de content marketing hype en over de term content marketing die door sommigen gehaat wordt.
In het begin bestond de term content marketing niet
In 2001 begon Joe met het aanbieden van content marketing diensten als onderdeel van de custom media divisie van Penton Media. Voor het overgrote deel verkochten zij custom magazines en papieren nieuwsbrieven aan grote B2B-bedrijven. In die tijd begonnen zij net met het aanbieden van online white papers en webinars.
Destijds bestond de term content marketing nog niet. Custom publishing was altijd de term die altijd werd gebruikt voor activiteiten die nu worden gedaan door de content marketing industrie. Eind jaren negentig begon custom media de plaats in te nemen van custom publishing, waarmee de sector reageerde op de ontwikkeling van digitale content.
Destijds was het idee van Penton Custom Media dat marketing een onderdel moest zijn en dat het leveren van originele, relevante informatie richting consumenten van belang was. Dit was een nieuw concept voor de meeste klanten van Penton, ondanks dat het idee dat merken een verhaal vertellen al eeuwenoud was.
Verkopen van content
Joe stelt dat content marketing nooit goed aan de man was te brengen. 10 jaar geleden waren senior marketeers nog altijd enthousiast over een banner, een button of een direct mail. Het creëren van content was letterlijk het laatste waar zij aan dachten.
Maar Joe en zijn collega’s hielden vol. Wanneer zij de uitdrukking ‘custom publishing’ gebruikten dachten marketeers aan print of boeken. Ze moesten dus specifieker zijn. Maar wanneer de term ‘merk journalistiek’ viel trokken marketeers zich terug en zeiden ze dat zij geen uitgever waren. Het was dan ook een grote uitdaging aangezien de gehele sector opereerde onder verschillende namen en het erg lang duurde om uit te legen wat zij daadwerkelijk probeerden te verkopen.
Ditzelfde probleem zie ik nu nog altijd met Slagter Media. Vaak moet ik aan bedrijven uitleggen waarom het creëren van unieke en waardevolle informatie bijdraagt aan het realiseren van hun doelstellingen (bijvoorbeeld meer bezoek, merkbekendheid, etc.).
Op een dag zat Joe in een verkoopgesprek bij een groot bedrijf en vroeg hij wat de content marketing strategie van hen was? De topman van het bedrijf keek hem een beetje vragend aan, maar boog zich voorover en vroeg of Joe dat zou willen uitleggen.
Content marketing, we zitten misschien op het goede spoor
Content marketing is het creëren van je eigen waardevolle, relevante en boeiende content om zo jezelf binnen je eigen industrie te positioneren als expert. Wanneer je dit doet, vertrouwen je potentiële klanten en relaties je steeds meer en zullen zij eerder iets van je afnemen. Het lijkt bijna alsof je een mediabedrijf wordt voor de sector, maar in plaats van het verkopen advertenties ga je het gesprek aan met je klanten met de overtuiging dat zij meer van je producten of diensten gaan afnemen, of dat je een betere relatie creëert met je klanten. Content marketing is er in verschillende vormen, zoals magazines, white papers, nieuwsbrieven, webinars of webteksten.
Van 2001 tot aan 2007 was Joe bezig met het uitproberen van verschillende zinnen, maar steeds kwam de term content marketing terug. In 2005/2006 begon hij erin te geloven dat content marketing de juiste benaming voor de industrie zou zijn.
De opkomst van content marketing
In 2007 lanceerde Joe het Content Marketing Insitute en was het gehele business model gebaseerd op de visie dat content marketing de term zou worden voor organisaties zoals mediabedrijven. Daarom schreef hij op 26 april 2007 zijn eerste artikel genaamd Why Content Marketing.
Naast het feit dat Joe en zijn kompanen geluk hadden en zeer veel content schreven omtrent content marketing, is hij van mening dat het de term voor de sector is geworden omdat:
- Het simpel is
- Het nieuw was
- De term marketing erin voor kwam
De industrie groeit…samen
In Amerika is content marketing de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid en ook in Nederland zie ik steeds meer mensen de term gebruiken. Natuurlijk hebben wij nog een lange weg te gaan, maar het begin is er.
0 reacties