Content marketing en linkbuilding helpen allebei om bedrijven beter naar voren te laten komen in de zoekresultaten. Maar waar links nog altijd een belangrijke factor zijn voor je marketing, zijn er een aantal redenen waarom content marketing voor de langere termijn een betere strategie is.

#1 Content marketing is gebaseerd op het opbouwen van een relatie

Linkbuilding komt simpel gezegd neer op het verzamelen van links. Content marketing focust zich juist op het opbouwen van een relatie met je (potentiële) klanten, dat gebaseerd is op vertrouwen. Door je kennis te delen wordt je sneller gezien als een autoriteit binnen je vakgebied, waardoor klanten eerder geneigd zullen zijn dit te waarderen, jouw informatie te delen en aankopen te doen.

Social media gaat daarbij vooral om het onderhouden van deze relaties. Maar zonder content is social media veel minder krachtig, omdat je minder waardevolle informatie hebt te delen. Content marketing is dus eigenlijk de brandstof die social media nodig heeft om succesvol ingezet te kunnen worden.

Content marketing is gemakkelijk te meten

Vaak vragen mensen mij wat een link waard is, waarmee zij bedoelen wat de meerwaarde voor hun website is. Natuurlijk is dit erg moeilijk te meten, zelfs als het bijdraagt aan een stijging van je ranking of verkeer. Want hoe geef je waarde aan deze termen zonder andere factoren mee te nemen?

En daar komt content marketing weer om de hoek kijken. Want een van de meest belangrijke redenen waarom content marketing beter is dan linkbuilding is de mogelijkheid om de successen van de marketinginspanningen te meten. Als je content creëert voor je website, kun je nagaan hoeveel links deze heeft gekregen en hoeveel keer het is gedeeld. Maar ook of het artikel is opgenomen in de zoekresultaten op bepaalde zoekwoorden.

Content marketing is bestand tegen algoritme updates

De algoritmes van zoekmachines veranderen continu, wat van invloed kan zijn op de posities van je website binnen de zoekresultaten. Ik heb al eerder geschreven over de gevolgen van de Google Panda en Penguin update, waaruit naar voren kwam dat content steeds belangrijker wordt om je ranking op peil te houden.

Maar als je een nieuwsbriefbestand opbouwt en een trouwe schare aan fans op social media hebt, kun je toekomstige algoritme updates voor een groot deel ondervangen. Content marketing helpt je om deze basis op te bouwen met het binnenhalen van nieuwe nieuwsbriefleden en volgers op social media. Zodoende hoef je niet te vrezen voor de volgende update van Google’s algoritme.

Content marketing is een lange termijn strategie

Linkbuilding kan er voor zorgen dat je in korte tijd een goede positie verwerft binnen de zoekresultaten, maar een paar veranderingen in het algoritme kunnen dit snel teniet doen. Linkbuilding is nog altijd effectief, maar voorziet naar mijn mening niet in een oplossing voor de langere termijn.

Als je behoefte hebt aan een marketing strategie op langere termijn, dan is content marketing een veel stabielere strategie dan linkbuilding.

Ik ben benieuwd wat jij vind van deze stelling. Is content marketing de toekomst, of kunnen websites die vooral linkbuilding toepassen ook straks overleven?