Recent werd bekend dat het weekmagazine Intermediair digitaal gaat. Dit mag gezien worden als een gevolg van de overname van het weekblad door De Persgroep. In mei werd bekend dat het Vlaamse mediabedrijf VNU Media overneemt van de investeringsmaatschappijen H.I.G. Capital en 3i Group Plc.

Ik vind het jammer dat de papieren versie van Intermediair verdwijnt, want ik keek er altijd naar uit om deze in mijn brievenbus te ontvangen. Het is ook jammer dat zij hierdoor de kracht van content marketing verzwakken. Maar goed, het is begrijpelijk gezien de huidige economische malaise dat uitgevers gaan nadenken over digitale alternatieven.

Verdienmodellen

Publishers proberen momenteel verschillende concepten uit om geld te verdienen. Zo heeft de New York Times een paywall rond haar content waarvoor een abonnement moet worden afgesloten. Wat zij slim hebben gedaan is dat de content sinds kort ook wordt aangeboden via Flipboard, een applicatie die ik nog niet zo lang geleden op mijn telefoon heb gezet maar waar ik nu al enthousiast over ben. Simpel gezegd kun je op een prettige manier door nieuws heen bladeren dat is afgestemd op jouw wensen en interesses. The New York Times speelt hier nu op in door abonnees de mogelijkheid te bieden hun content via Flipboard te lezen. Daarbij delen Flipboard en The New York Times de advertentie-inkomsten.

Ik zie het papieren magazine echter nog altijd als een goede vorm van content marketing. Mensen willen graag iets in handen hebben en in een magazine kun je een andere toon aanspreken dan op het internet. Daarnaast paste Intermediair op een goede manier visualisatie toe en wonnen ze daar recent nog prestigieuze prijzen voor!

Starters in beeld

Zelf heb ik ooit eens in de Intermedair gestaan waar ik nog altijd erg (ape)trots op ben. Toen ik nog werkte voor Analist.nl werd er een oproep in het magazine gedaan onder de noemer ‘starters in beeld’. Omdat wij destijds waren overgenomen door Sanoma Media leek het mij een goed idee om mij voor deze rubriek op te geven, aangezien we aan een nieuwe start begonnen en ik met een nieuwe titel (al deed ik nog altijd hetzelfde werk en was ik de rechterhand van de eigenaar). Wie niet waagt wie niet wint nietwaar!

En kort daarna kreeg ik een telefoontje waarin ik werd uitgenodigd voor een telefonisch interview. Ik was toen 23 jaar en vond het natuurlijk supergaaf dat ik met een interview in zowel het magazine als op de website van Intermediair kwam te staan. Mede daarom staat er ook een link op mijn website naar het artikel, omdat het nog altijd actueel is.

Naar nu blijkt was ik een van de laatste die voor deze rubriek werd geïnterviewd. Wat vooral nu leuk is om terug te lezen is dat ik destijds al het idee had om een eigen website op te zetten. Dat is dus een eigen online publishing bedrijf geworden en een eigen website en zelfs een eigen webshop is al realiteit geworden. Daarom blijf ik mijn doelen aanpassen aan de huidige situatie.

Eigen magazine

Zoals gezegd is het jammer dat Intermediair (voorlopig) stopt met zijn papieren editie omdat de nieuwe eigenaars liever volledig digitaal gaan. Juist door de papieren versie bezocht ik namelijk de website van Intermediair, op zoek naar meer informatie over een bepaald onderwerp of om iets nog even terug te lezen. Dit is de kracht van de combinatie van online en offline. Zo is het magazine van Boerenbusiness bijvoorbeeld ontstaan vanuit de website en een succes onder de lezers. Het zorgt voor de juiste interactiviteit en connectiviteit met je lezers. Je biedt waardevolle content in verschillende vormen, wat mensen waarderen.

Hopelijk gaan de nieuwe eigenaars van Intermediair.nl ooit weer het licht zien en besluiten ze om weer een papieren versie uit te brengen, maar ik vrees dat dit voorlopig niet gaat gebeuren. Bij deze wil ik in ieder geval wel Intermediair bedanken voor de kans om in hun blad te mogen staan en voor de vele jaren leesplezier die ik heb mogen ervaren, super!

Ooit hoop ik dat ik een eigen papieren magazine kan realiseren als voortvloeisel van een website, aangezien ik van mening ben dat zowel online als offline belangrijk blijft binnen je content marketing strategie. Wat de inhoud gaat zijn van het magazine weet ik nog niet, maar tips zijn altijd welkom!