Recent werd deze website geblokkeerd door mijn hostingpartij. Waarom, hoe ik dit heb opgelost en wat de gevolgen (vooralsnog) zijn lees je in dit artikel.
Hosting, het is een van de belangrijkste onderdelen van iedere website, eigenlijk de levensader. Sinds het begin van Slagter Media (september 2010) zit ik bij dezelfde hostingpartij. Weliswaar waren de prestaties lager dan mening concurrent, maar dat was ook terug te zien in de prijs.
Destijds had ik nog geen idee hoe het zou lopen met Slagter Media, waardoor ik koos voor een relatief goedkope oplossing. Inmiddels zijn de bezoekersaantallen echter fors toegenomen, vooral het afgelopen jaar, waardoor het wellicht verstandig was geweest om al eens eerder naar een andere hostingpartij te kijken.
Blokkering van Slagter Media
Zoals gezegd ging het lange tijd goed, maar werd mijn website zonder blikken of blozen eind mei op zwart gezet. Als je de website bezocht kreeg je een melding te zien, waarin gevraagd werd naar een inlogcode. Een vrij vreemde melding voor bezoekers natuurlijk, maar ook voor mij.
Daarbij had de hostingpartij de website geblokkeerd zonder mij vooraf te waarschuwen en informeerde mij per e-mail waarom de website geblokkeerd werd:
Uw website veroorzaakt overlast door hoge laadtijden van circa 6 seconden per request. Tijdens drukte zorgt dit ervoor dat de andere websites op dezelfde server onbereikbaar worden doordat uw website alle resources naar zich toe trekt waardoor er wachtrijen ontstaan met timeouts tot gevolg.
Graag willen we u verzoeken actie te ondernemen om de website sneller te laten laden door bijvoorbeeld https://wordpress.org/plugins/wp-super-cache/ te installeren mits dit nog niet het geval is.
Het probleem schuilde er dus in dat mijn website teveel verkeer trok, maar ook erg lang duurt om te laden. Dit laatste euvel was al bij mij bekend en stond al op de planning om opgelost te worden, aangezien en snellere laadtijd van je website ook goed is voor je positie in de zoekresultaten. Het is een van de wegingsfactoren die Google meeneemt in zijn algoritme.
Aangezien ik voor Slagter Media al langere tijd W3 Total Cache gebruik, leek mij dit niet de juiste oplossing. In mijn reactie aan de hostingpartij liet ik dit dan ook weten, waarna zij aangaven de blokkering op te heffen.
Na telefonisch contact met de helpdesk kon ik toch inloggen op Slagter Media, gelukkig! De inlogcode bleek de ftp gegevens te betreffen, waarna ik aan de slag kon om mijn website te ‘repareren’. Even W3 Total Cache gecontroleerd en vervolgens per e-mail de hostingpartij bericht dat het probleem opgelost zou moeten zijn.
Zij heractiveerden vervolgens Slagter Media, dus ik was zo blij als een kind. Zeker omdat ik dacht dat de hostingpartij niet langer een gevaar zag in mijn website, aangezien zij het gecontroleerd hadden.
Probleem nog niet opgelost
Begin juni werd mijn website echter wederom geblokkeerd. Dit terwijl ik zelf in het buitenland zat om onder meer te genieten van een paar dagen Euro Disney. Zoals je ziet hadden we het erg naar onze zin, Saskia is namelijk gek van achtbanen. Ten tijde van de foto had ik nog geen idee wat mij zou overkomen.
Ik kreeg echter direct van verschillende mensen (waarvoor bij deze bedankt!) te horen dat ze mijn website niet konden bereiken. Zeer frustrerend, aangezien ik dacht dat het probleem verholpen zou zijn.
Ook deze keer kreeg ik een automatisch opgesteld bericht van de hostingpartij, met daarbij wederom een toelichting waarom Slagter Media was geblokkeerd. Alleen deze keer werd er een andere oplossing gesuggereerd.
Website veroorzaakt nog steeds overlast. De problemen lijken voornamelijk naar voren te komen wanneer verschillende bots de pagina’s opvragen. Het instellen van een robots.txt met een crawl-delay van bijvoorbeeld 5 seconden kan hier allicht effectief tegen zijn.
Ik kon hier echter pas actie op ondernemen nadat ik terug zou zijn in Nederland, waarmee Slagter Media uiteindelijk meer dan een week niet toegankelijk was.
De oplossing
Aangezien ik geen echte diehard codeklopper ben en ik geen directe ondersteuning kreeg van de hostingpartij, afgezien van de hiervoor genoemde suggesties, moest ik zelf op zoek naar de oplossing. Gelukkig heb ik mensen als George Ekkelenkamp en Jacko Meijaard in mijn netwerk die mij op weg hielpen.
Uiteindelijk zat de fout erin dat er geen fysieke robots.txt bestand op de server stond, waar de zogenoemde crawl-delay in kon worden opgenomen. Na deze via een simpel kladblok bestand op de server gezet te hebben en de crawl-delay te hebben ingesteld, kon ik wederom met de hostingpartij in gesprek om te kijken of het probleem nu wel was opgelost.
En jawel, mijn website werd wederom actief gezet, een grote opluchting natuurlijk.
De gevolgen
Dat je website offline is voor langere tijd heeft natuurlijk op meerdere vlakken gevolgen, naast dat het je bloeddruk doet stijgen en de aspirines niet aan te slepen is.
Onprofessioneel
Het is simpelweg onprofessioneel dat mijn website langere tijd offline is geweest. Je wilt een betrouwbare bron zijn waar mensen kennis kunnen vergaren en waar nodig je hulp kunnen inroepen, maar dat was nu dus niet mogelijk helaas.
Bezoekersaantallen
Doordat de website niet bereikbaar was heb ik daardoor natuurlijk ook veel bezoekers misgelopen. Waar ik normaal gemiddeld 150 bezoekers per dag mag ontvangen die tezamen 200-250 paginaweergaven realiseren, stond de teller in deze periode op 0.
Rankings
Was ik halverwege mei nog trots op het feit dat ik op het zoekwoord ‘content marketing’ op positie 2 stond, na lange tijd een top-5 notering, zijn al mijn posities vooralsnog verdwenen.
Afgewacht moet worden of ik op bepaalde zoekwoorden zal terugkeren in de zoekresultaten en zo ja op welke positie. Artikelen zoals deze van EdWords stellen dat het funest kan zijn voor je rankings.
Wat nu?
Voorlopig lijkt daarmee de website online te blijven staan, maar het kan dus zomaar zijn dat de toegang weer zal worden geblokkeerd. Bij deze wil ik in ieder geval mijn excuses aanbieden aan iedereen die mijn website in deze periode probeerde te bezoeken.
Natuurlijk is het erg vervelend wat er is gebeurd, zeker als je kijkt naar de communicatie van de aanbieder van de hosting. Ik ben dan ook aan het kijken naar de mogelijkheden om over te stappen, aangezien deze problemen zich uiteraard in de (nabije) toekomst wederom voor kunnen doen.
En natuurlijk gebeuren deze euvels ook bij andere partijen, maar de manier waarop het nu is gegaan stuit mij tegen de borst. Je website wordt zonder te melden eerst geblokkeerd, zonder vooraf een waarschuwing te geven, om vervolgens een e-mail te sturen ter bevestiging. Daarbij wordt er weliswaar een mogelijke oplossing aangereikt, maar is de hostingpartij ook niet zeker of dit zal werken.
En mochten jullie tips hebben hoe je dit probleem in de toekomst kunt voorkomen of een goede hostingpartij weten hoor ik het natuurlijk graag.
0 reacties