10 tips om je omzet rond kerstmis te verhogen

Christian Slagter-Koster

On 12 november 2012

Tips voor meer omzet met kerstDe dagen rondom kerst zijn mensen druk bezig inkopen te doen voor cadeaus en etenswaren. Maar het is ook de tijd dat bedrijven hun marketing op volle toeren laten draaien, omdat zij nog net voor de jaarwisseling hun omzet willen opkrikken.

Kerstmis is namelijk het perfecte moment voor bedrijven om een veel winst te maken omdat mensen zoveel winkelen. De concurrentie is echter vaak heftig. Met behulp van deze kerstmis marketing ideeën kun je echter klanten aantrekken voor je producten en de concurrentie op voor blijven.

#1 Weet wat ervoor zorgt dat mensen gaan kopen

Uit onderzoek blijkt dat wanneer iemand in een winkel besluit iets willen kopen, vervolgens gaat kijken wat hij of zij nog meer kan kopen. Mensen krijgen bij een aankoop vaak schuldgevoelens, maar bij elke extra aankoop neemt dit negatieve gevoel af.

Als je daarnaast vooral lokaal actief bent is het aan te raden om je te focussen op de zaterdag en week vóór kerst. Dit is de periode waarin de meeste mensen erop uit trekken om cadeaus te kopen voor mensen uit hun directe omgeving.

Tip! Vergeet niet dat offline adverteren nog altijd werkt. Tijdens de kerstdagen zijn mensen  juist op zoek naar het perfecte cadeau, dus zorg ervoor dat je zichtbaar bent.

#2 Stuur je klanten een kaartje

Als je besluit om in december kerstkaarten te sturen, vergeet dan ook niet je klanten. Een foto van je medewerkers trekt wellicht de aandacht. Doe daarnaast ook een speciaal aanbod of een aansprekende boodschap.

Houdt er daarbij rekening mee dat mensen tijdens deze drukke periode geen tijd hebben om je bericht te lezen. Je klanten zullen tijdens de kerstdagen gebombardeerd worden met kersberichten, dus houdt daar rekening mee in je planning.

Tip! Mocht je echt willen budgetteren op je kerstkaarten, kijk dan eens op Hallmark. Daar kun je gratis e-cards sturen.

#3 Geef iets weg

Heb je er wel eens aan gedacht om in naam van je klant iets weg te geven? Denk er eens aan om bij iedere aankoop een substantieel bedrag aan een goed doel storten. Niet alleen help je hiermee een organisatie, maar dit doe je ook uit naam van je klant zodat die bij de aankoop een goed gevoel krijgt. Let er dan wel op dat het goede doel politiek correct is voor iedereen.

Ook kun je een ebook of white paper maken die gratis te downloaden is. Bijvoorbeeld een overlevingsgids voor de kerstdagen. Hoe kunnen jouw producten of diensten bijdragen aan een fijne kerst voor je bezoekers?

Tip! Je kunt natuurlijk ook iemand inhuren die voor jou het ebook of white paper schrijft. Biedt in ruil voor zijn werkzaamheden aan dat hij/zij korting krijgt op je producten of deze kan weggeven op zijn eigen website.

#4 Kerstacties en speciale aanbiedingen

Iedereen houdt van korting en daardoor is het aan te raden om tijdens de kerstdagen met speciale kerstacties te komen. Hiermee genereer je verkeer naar je website en uiteindelijk omzet in je (web)winkel.

Ververs daarbij de aanbiedingen op je website en in je e-mails zodat mensen die terugkomen naar je website beloond worden. Zorg er ook voor dat het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief duidelijk op je website staat. Hierdoor is de kans aanwezig dat bezoekers zich inschrijven en daardoor eerder naar je website zullen terugkeren.

Tip! Beloon klanten die tot een bepaald bedrag aankopen doen. Schrap bijvoorbeeld je verzendkosten of doe er een gratis kerstpakket bij (kijk bijvoorbeeld eens op Stegman Kerstpakketten).

#5 Probeer te helpen

Probeer je bezoekers te helpen wanneer zij zoeken naar een product op je website. Vaak hebben websites al een zoekformulier, maar denk ook eens aan een apart blok waarin je bezoekers wijst op speciale kerstacties.

Een voorbeeld van een bedrijf die dit goed toepast is Wantist. Zie ook de screenshot hieronder.

Tips voor kerstmis

Daarnaast zou je ook een formulier op je website kunnen plaatsen waarin je bezoekers aanbiedt om hen te helpen bij hun vragen (over branchegerelateerde onderwerpen) of problemen. Hierdoor krijg je ook beter inzicht wat er speelt bij je klant.

#6 Wees mobiel

Steeds meer mensen hebben een tablet of smartphone, dus zorg ervoor dat je ook voor hen bereikbaar bent. Maak je website geschikt voor mobiel gebruik en zorg dat mensen ook daadwerkelijk kunnen bestellen.

Leer daarnaast hoe je het beste mensen kunt bereiken op hun mobiele telefoon met behulp van mobile advertising en marketing technieken. Content wordt namelijk mobiel op een andere manier geconsumeerd dan via de desktop pc.

#7 Wees sociaal

Als je een Facebook bedrijfspagina hebt, maak dan een kalender met daarop berichten die je gedurende de kerstweken wilt plaatsen. Creëer berichten op Facebook met tips over dingen die je bijvoorbeeld kunt gaan doen tijdens de kerstdagen. Zorg ervoor dat je berichten niet alleen maar over je bedrijf gaan maar wees waardevol.

Denk er ook eens aan om je Facebook pagina om te dompelen in een kerstsfeer, bijvoorbeeld door je logo te versieren met lichtjes en sneeuw. Maar ook persoonlijke foto’s dat je bijvoorbeeld de schaatsen hebt ondergebonden kunnen je Facebook bedrijfspagina socialer maken.

#8 Moedig klanten aan om henzelf te verwennen

Onderzoekt toont aan dat het gevoel dat mensen krijgen bij de aankoop van een cadeau voor anderen ervoor zorgt dat zij zichzelf ook meer verwennen. Daarnaast heeft het aantal keer dat je een kerstadvertentie ziet meer impact dan wat er daadwerkelijk wordt verteld.

Bij de verkoop van producten is momentum erg belangrijk. De kans is groter dat wanneer je iets koopt je vervolgens nog een product zal kopen, om vervolgens nog een product te kopen, etc. etc.

Denk er eens aan om je producten luxe te verpakken zodat het lijkt op een cadeau voor je klant of voor diegene aan wie zij het willen geven. Je kunt er ook een persoonlijk bericht bij voegen gericht aan die persoon.

#9 Neem contact op met bloggers

Rond kerstmis worden er veel lijstjes gepubliceerd met cadeautips voor kerstmis. Probeer daarom op deze lijstjes te komen door contact op te nemen met de mensen achter deze websites. Als zij bijvoorbeeld met gastbloggers samenwerken, benader hen dan of schrijf zelf een gastblog met cadeautips.

Tip! Kijk naast je eigen branche ook eens naar andere sectoren. Een marketingwebsite heeft namelijk ook altijd wel mensen die tot jouw doelgroep behoren en op deze manier bereik je een ander publiek. Daarnaast is het ook goed voor je linkbuilding.

#10 Doe iets geks

Wees creatief tijdens de kerstdagen en bedenk acties die uiteindelijk viraal kunnen gaan. Kerstacties zijn natuurlijk altijd goed, zeker als er een winactie zit, want mensen zullen eerder geneigd zijn dit te delen.

Maar een persoonlijke kerstboodschap kan ook werken. Trommel je hele bedrijf op en zing een kerstlied, of een bericht van de hoogste baas. Je klanten zullen dit leuk vinden en zeker onthouden als zij de volgende keer je website bezoeken.

Bron afbeelding: SEOClerks.com

Heb je deze artikelen al gelezen?

4 Reacties

  1. Remon Hendriksen

    “Tip! Mocht je echt willen budgetteren op je kerstkaarten, kijk dan eens op Hallmark. Daar kun je gratis e-cards sturen.”

    Weet niet of dat wil heel slim is. In ieder geval mee oppassen. Komt denk ik niet heel professioneel over wanneer je een gratis e-card stuurt.

  2. Christian Slagter

    Ik doe het liever ook niet Remon, maar een animatiekaart is soms weer eens wat anders en Hallmark is een gerespecteerde partij.

    Zelf geef ik de voorkeur aan een persoonlijke kaart, het liefst offline.

  3. Suzanne

    Thnx voor je wederom interessante artikel! Wij sturen onze relaties ieder jaar een (zelf ontworpen) kerstkaart via de mail, maar ik heb vorig jaar gemerkt, dat je erg moet uitkijken met wat je in de onderwerpregel zet. Als je er namelijk iets van ‘[bedrijfsnaam] wenst u fijne feestdagen’ of in het Engels ‘[bedrijfsnaam] wishes you a merry Christmas’, worden de mails geheid tegengehouden door de spamfilter van de meeste ontvangers.

    Wellicht is dit gegeven bij veel marketing/communicatie specialisten bekend, maar ik wist het niet. Ik had voorheen nog nooit een kerstmailing verstuurd. Met als gevolg dat al onze e-mail adressen op de spamlijst gezet werden, en het erg moeilijk werd om klanten nog te bereiken. Dit heeft best wat moeite en tijd gekost om het weer ‘recht te breien’. Dus voor de mensen die dit ook niet wisten: kijk hiervoor uit!

  4. Christian Slagter

    Bedankt Suzanne voor de tip! Ik had er al wel eens van gehoord maar nog niet zo bij stilgestaan!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *