10 tips om meer succes te hebben met content marketing
Laatste update: 16 april 2012

Al meerdere malen heb ik geschreven hoe belangrijk het is om originele en waardevolle content te creëren voor je algehele marketing strategie. Om je hierbij te helpen heb ik daarom 10 tips opgesteld waarmee je het succes van jouw content marketing inspanningen kunt vergroten.

1. Wees doelbewust

In je content marketing strategie moet je een algemene doelstelling formuleren. Zonder zo’n strategie schiet je namelijk slechts met hagel. Laat jouw content marketing strategie de communicatie dicteren in plaats van dat je reageert op bepaalde gebeurtenissen. Wees proactief in plaats van reactief.

2. Maak gebruik van goede schrijvers

Het gaat om de kwaliteit van je content die de aandacht van de bezoeker trekt. Daarom moet je schrijvers hebben die jouw gedachten op de juiste manier kunnen verwoorden, mocht je daar zelf geen tijd voor hebben. Maak daarbij gebruik van verschillende stijlen. Zoek de ene keer de discussie op, om vervolgens in een volgend artikel informatie en logica te bieden via white papers of cases.

3. Stel een kalender op

Werk vooruit en maak een planning van de artikelen die je in de komende weken of zelfs maanden wilt gaan schrijven. Denk daarbij goed na over het aantal artikelen dat je per week wilt publiceren en houdt je vervolgens aan deze planning. Het is van belang om consistent te zijn in het leveren van content, omdat mensen hierdoor weten wanneer je iets gaat publiceren en zodoende eerder terugkomen naar je website. Deel de kalender met iedereen binnen je organisatie en ga na wie welke onderwerpen voor zijn of haar rekening zou willen nemen.

4. Distributie regels

Als content koning is, dan moet distributie je aas zijn. Het is belangrijk dat jouw waardevolle content gevonden wordt door bezoekers. Zonder verkeer is je content voor een groot deel waardeloos. Dit betekent dus dat je de voor jouw belangrijke social media kanalen moet inzetten (zoals Twitter en Facebook) om je publiek te bereiken. Hiermee zorg je er ook voor dat je eerder links terug krijgt van mensen die je content interessant vinden.

5. Wees eerlijk

Het ergste wat je kunt doen is je waardevolle content volstampen met zoekwoorden omdat je denkt dat je hiermee goed gevonden wordt. Zoekmachines zoals Google worden met de dag slimmer en zien deze ‘trucjes’ steeds vaker en kunnen je hiervoor zelfs bestraffen met een lagere positie. De beste manier om een hoge positie te verwerven is door het creëren van waardevolle en unieke content, telkens weer!

6. Verdeel je content

Content marketing biedt je de gelegenheid om je content in verschillende formaten en via diverse kanalen te publiceren. Het creëren van een bedrijfspagina op Facebook of een Twitter-account is een stap in de goede richting, maar de ideale mix heeft wellicht ook white papers, artikelen, webinars, video’s of een forum nodig.

7. Maak content tijdloos

De meeste content die je aanbiedt moet altijd relevant kunnen zijn. Ik raad je daarom aan om ten minste 70 procent van je content zo te maken dat het redelijk tijdloos is. Hierdoor kun je na jaren nog altijd in de zoekresultaten verschijnen, omdat  je content dan nog altijd relevant en waardevol is.

8. Waardeer je content

De stroom aan informatie wordt steeds groter en mensen gaan meer en meer selectief te werk bij het zoeken naar voor hen waardevolle content.

9. Design spreekt aan

Een mooi uiterlijk zegt niet alles (en het gaat om de inhoud), maar het helpt wel om je content te presenteren. Bezoekers voelen zich eerder aangetrokken tot een mooi design (net als een mooie vrouw). Zorg er echter altijd voor dat de content het belangrijkste is op je website.

10. Analyseer

Analyseer de resultaten van je content marketing inspanningen door middel van bijvoorbeeld Google Analytics. Pas vervolgens waar nodig je content marketing strategie aan en meet daarna de effecten hiervan. Op basis hiervan werk je steeds meer richting je doelgroep toe en biedt je hen waar zij naar op zoek zijn; waardevolle content!

2 Reacties

  1. Debbie Bernasco

    Hi Christan,

    Je hebt een mooie website en blog! Maar volgens mij heb ik dat wel eens eerder gezegd 😉

    Mooi artikel, maar ik mis nog wat belangrijke dingen als:

    Doe onderzoek naar jouw doelgroep: naar welke antwoorden zijn zij op zoek en baseer daar je content op. Dus schrijf vanuit de klant en niet vanuit je zelf. Schrijf ook relevante content, dus geef antwoord op vragen van de doelgroep. Schrijf over zaken die hen bezighouden, over dilemma’s waarmee zij worstelen. Mijn advies is dus begin eerst met luisteren. Verder is het belangrijk om te weten wat exact je thema’s van je contentstrategie zijn. Maak een issuekalender en dan heb ik het niet over een publicatiesysteem, maar wat speelt er in jouw branche, wat voor evenementen zijn er en schrijf daarover. Betrek campagnes in je contentstrategie. En ook niet onbelangrijk: hoe ga je je contentstrategie realiseren?Door relevant en plezant te zijn. Als je content niet aantrekkelijk is, kun je de doelgroep niet aan je binden. Ze worden niet ontvankelijk voor je boodschap! Veel aandacht ook dus voor de manier waarop je je content publiceert (afwisseling middelen/ contentcreatie).

    Groetjes, Debbie.B

  2. Christian Slagter

    Helemaal mee eens Debby. Daar heb ik in eerdere artikelen ook al eens naar gerefereerd, luisteren naar de klant :).

    Goede aanvullende tip verder om in te spelen op aankomende evenementen!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *