Iedereen kent het wel. Je hebt een waslijst met dingen die je nog wilt doen, maar tegelijkertijd voel je ook de druk van je lezers dat je morgen weer een artikel op je blog moet plaatsen en dat je nog e-mails moet beantwoorden die zijn blijven liggen. Of iets soortgelijks.

Rutger Steenbergen van Seo Zwolle plaatste laatst bijvoorbeeld een artikel waarin hij vertelde dat zijn blog een bende is geworden en hij minder tijd heeft om zijn blog bij te houden. Dit inspireerde mij om dit artikel te schrijven.

Als je ooit de druk hebt gevoeld om je blog bij te houden (en niet te vergeten de rest van je onderneming), wordt het misschien tijd om alles eens simpeler te maken. In het licht van Rutgers blog wil ik daarom graag 14 tips delen die ik recent tegenkwam op Problogger.

  1. Schrijf dingen op: Niet alleen artikel ideeën voor je blog, maar ook voor andere dingen. Houd een kladblok bij de hand en schrijf dingen op die in je opkomen. Ik heb bijvoorbeeld post-its bij mij die ik op het whiteboard plak voor mijn to-do lijst (hierover meer bij tip 2). Het resultaat? Het stelt mij in staat om helder te denken, want wat op papier staat hoeft niet langer in je geheugen te zitten.
  2. Stel een schema op: Zoals ik al bij tip 1 memoreerde is het opstellen van een strakke to-do lijst een hulpmiddel om alles georganiseerd te krijgen. Ik heb een whiteboard dat verdeeld is in 3 simpele kolommen: To do, In Progress en Done. In deze kolommen plaats ik de post-its die ik in de komende weken wil hebben afgerond. Vervolgens kijk ik met welke ik eerst aan de slag ga en zet deze in de middelste kolom ‘In Progress’. Wanneer deze klaar zijn verschuiven ze naar ‘Done’. Dit zorgt niet alleen voor een strak schema maar tegelijkertijd ook voor een goed gevoel, aangezien je direct kunt zien wat je allemaal in een bepaalde periode hebt afgerond.
  3. Gebruik systemen: Als bloggen goed wordt gedaan, is het een onderneming op zichzelf. Er zijn terugkerende taken en er zijn mensen die voorbij komen waar je al je energie aan wilt geven. Probeer op elk punt een systeem te creëren voor je blogactiviteiten. Ik heb dit artikel afgelopen vrijdag (1 juni) geschreven, maar ik verwacht dat het nog tijden relevant gaat zijn.
  4. Plan vooruit: Maak een planning wat je per dag en per week wilt gaan doen. Deel deze taken in op hoeveel tijd en energie deze gaan kosten. Ga vervolgens eerst aan de slag met de meest moeilijke lastige projecten, want niets is zo frustrerend als dat je tegen een bepaalde opdracht aan hikt. Je voelt je hierdoor veel productiever en hebt meer energie om dingen gedaan te krijgen. Ik doe bijvoorbeeld altijd elke vrijdag mijn facturen versturen, omdat dit een relatief gemakkelijke taak is en het mij een goed gevoel geeft richting het weekend toe.
  5. Creëer een ideeën pool: Je hebt natuurlijk niet altijd pen en papier bij de hand om een idee op te schrijven, maar installeer bijvoorbeeld Evernote op je smartphone en dit probleem is opgelost. Dit voorkomt dat je moet gaan zoeken naar ideeën. Ook zorgt het er voor dat je al eens hebt nagedacht over een bepaald onderwerp en als vervolgens de tijd rijp is, je een artikel bijna in een keer uit je mouw kan schudden.
  6. Wissel je blog met je nieuwsbrief: Wanneer je een nieuwsbrief hebt die andere content heeft dan je blog (en ik ben van mening dat er wel een verschil moet zijn, want wat heeft anders de nieuwsbrief voor zin anders dan het trekken van bezoekers?) en denk er dan eens over na om een oud artikel van je nieuwsbrief te plaatsen op je blog en een archiefartikel van je blog in je nieuwsbrief.
  7. Steel een idee: Goede artiesten lenen, maar de beste artiesten stelen. Natuurlijk moet je niet een idee van iemand anders letterlijk helemaal overnemen, maar neem een populair idee en schrijf hierover in je eigen woorden. Dit brengt het idee weer in een nieuw perspectief.
  8. Benut je lezerspubliek: Je wilt natuurlijk dat de artikelen die je schrijft ook gelezen worden door je gewenste publiek. Dan is het natuurlijk superhandig om je lezers te vragen met welke vragen/problemen zij zitten. Misschien kunnen zij je daarnaast ook helpen met het oplossen van je eigen problemen. Zoek je bijvoorbeeld iemand die voor jou het design van je nieuwe website kan verzorgen, vraag dan aan je lezers of zij iemand kennen en beloon hen hiervoor. Probeer dit niet door te drammen maar houd het vrijblijvend!
  9. Vraag om gastblogs: Een onderdeel om je lezers meer betrokken te laten raken met je website is om te vragen naar gastblogs. Veel bloggers vinden dat gastblogs niet voldoen aan de kwaliteit van hun eigen artikelen, maar dit kun je volgens mij gemakkelijk ondervangen. Wanneer je iemand vraagt voor een gastblog, geef dan duidelijke richtlijnen mee waar deze aan zou moeten voldoen. Als ze slecht zijn kun je altijd zeggen dat je ervoor bedankt, waarna het ergste wat kan gebeuren is dat je geen gastblogs hebt. Daarentegen kun je ook een aantal goede artikelen toegestuurd krijgen waarmee je jouw lezers waardevolle content kunt bieden wanneer je zelf even geen tijd hebt om iets te schrijven. Zelfs wil ik ook meer gastblogs gaan schrijven om zo meer onder de aandacht te komen bij een nieuw lezerspubliek, dus als iemand nog gastbloggers zoekt…
  10. Hergebruik een ouder artikel: In een eerder artikel heb ik al eens verteld waarom ik content steel en jij dat ook zou moeten doen. Hierin leg ik uit dat je ook van jezelf kunt stelen om content opnieuw te gebruiken.
  11. Houd interviews: Inmiddels ben ik bezig met een serie interviews met inspirerende online ondernemers en marketeers. Naast dat dit ontzettend leuk is om te doen biedt het mijn bezoekers de mogelijkheid om met andere mensen uit de online business in contact te komen.
  12. Maak onwillekeurige verbanden: Voor het vinden van ideeën zijn er verschillende mogelijkheden, maar zelf vind ik dit een van de meest waardevolle. Neem twee dingen die niet gerelateerd zijn aan elkaar en maak het tot een artikel. Ik heb bijvoorbeeld een artikel geschreven wat wij als online ondernemers kunnen leren van het kampioenschap van Ajax. Een ander goed voorbeeld is het artikel van Danny Verhoeven, waarin hij uitlegt waarom ondernemers beter kunnen diëten.
  13. Vergeet bloggen: Een van de dingen die mij is opgevallen toen ik begon met het regelmatig plaatsen van een artikel op mijn blog is het denken in termen van ‘wat een goed idee voor een artikel!’. Maar stap er ook eens van af en denk eens over totaal iets anders dan je blog. Schrijf gewoon wat in je op komt en wie weet komt daaruit een fantastisch artikel voort.
  14. Neem pauze: Als laatste tip adviseer ik je iets te doen dat iedereen op zijn tijd moet doen, namelijk pauze nemen. Je hoeft niet te stoppen of op te geven of zelfs op vakantie te gaan, maar neem gewoon een korte pauze voor je blog. Je zult op een gegeven moment voor alles dat je doet even pauze moeten nemen om weer met frisse moed er tegenaan te gaan. Je zorgt er voor dat je geest weer helder is en toe aan de volgende stappen. Zet deze pauze in je week- of maandplanning en geniet er dan van.

Bloggen is een aantrekkelijk businessmodel; het kan leiden tot hogere inkomsten, vrijheid en geluk. Maar aan de andere kant kan het ook leiden tot een burn-out en groot falen. Zorg er voor dat je er op een goede manier mee om gaat door een aantal van de hierboven genoemde tips toe te passen.

Je hoeft geen minimalistische levensstijl te hebben of een bataljon aan drone-achtige werknemers om tot de gewenste resultaten te komen. Oefen gewoon een aantal tips die je in staat stellen om je blogactiviteiten te verbeteren. Probeer ze en laat een reactie achter met meer ideeën!

Gratis afbeeldingen op FreeDigitalPhotos.net