Joe Pulizzi van Junta 42 zat onlangs eens door zijn blogarchief te bladeren en kwam daarin een lijst tegen van redenen waarom marketeers geen gebruikmaken van content marketing. Hij heeft deze lijst aangevuld tot 15 redenen die ik graag met je wil delen. Doe er je voordeel mee!

1.      Het is moeilijk

Het is moeilijker om continu waardevolle en relevante content voor je klanten te creëren  dan om media te plaatsen. Het is makkelijk om simpelweg een reclame te plaatsen. Luisteren, creëren, co-creatie, reageren e echte gesprekken met klanten is natuurlijk veel moeilijker. De beloning is echter ook hoger, maar je moet er natuurlijk veel meer voor doen.

2.      Je bedrijf is gericht op het verkopen van producten of diensten, niet van informatie

Het kost nogal wat moeite om aan dacht te gaan schenken aan de informatiebehoefte van je (potentiële) klanten als onderdeel van je marketing strategie.

3.      Denken als een journalist komt niet vanzelf

De meeste marketeers weten niet hoe zij de kennis van hun bedrijf kunnen koppelen aan de hoop, angst, verlangens en doelstellingen aan de markt waar zij werkzaam in zijn.

4.      Je hebt al marketing technieken die al prima werken

Afwijken van de gebaande paden is onbekend terrein en beangstigend.

5.      Je hebt een sterke relatie met mediapartners

De relaties zijn al jaren oud en het is niet gemakkelijk om deze relaties te verbreken voor het opzetten van een geheel nieuwe content marketing strategie

6.      De gedaalde effectiviteit van traditionele marketing is nog niet doorgedrongen

Bij je bedrijf zijn nog niet de alarmbellen gaan rinkelen dat traditionele marketing minder effectief is. Je denkt wellicht ook dat het op een gegeven moment zal terugkeren. Ook zijn er mensen op je marketingafdeling die echt geloven dat social media niet meer dan een hype is.

7.      Je denkt dat je al aan content marketing doet

Een aantal b2b marketeers wijzen op hun collectie van waardeloze white papers, hun middelmatige nieuwsbrief en hun sporadische artikelen of rapporten op de bedrijfsblog en noemen dit ‘thought leadership’. Zij denken dat zij content marketing al goed inzetten ondanks dat er weinig sprake is van strategie, continuïteit, kwaliteit of resultaten.

8.      Veel bedrijven meten niet hun marketinginspanningen

Meten = weten. Omdat je niet meet wat de effecten zijn van je content marketing inspanningen, weet je ook niet of ze daadwerkelijk enig effect hebben. Daardoor is het ook moeilijk om veranderingen aan te brengen in je strategie aangezien je niet weet wat er veranderd moet worden!

9.      Gebrek aan goede mensen

Je hebt niet de juiste mensen en de juiste processen om een totaal nieuw soort marketing te implementeren.

10.  Vrees om traditionele marketing te verlaten

Je hebt de vrees om traditionele marketing tactieken  te verlaten, terwijl je bazen stellen dat de effecten van content marketing nog niet zijn bewezen of nog behoren tot nieuwe media tactieken.

11.  Gebrek aan content marketing helden

Je hebt geen idee wie je grote content marketing  helden zijn (Joe Pulizzi is er zeker een van, net als Lee Odden van TopRank) waar je van kunt leren.

12.   Je hecht weinig waarde aan marketing

Ten opzichte van andere aspecten van je bedrijf neemt marketing maar een klein gedeelte van je tijd in beslag. Je weet echter niet dat elk onderdeel van je bedrijf wordt beïnvloedt door marketing of dit zelfs is.

13.  Je hebt een stel idioten die binnen je bedrijf de marketing doen (en die zijn er echt!!!)

De mensen die je marketing bedrijven hebben geen enkel idee waar je klanten behoefte aan hebben of hoe zij deze kunnen oplossen. Voordat je zelfs maar naar content marketing wilt gaan kijken moet je deze mensen lozen.

14.  Je weet niet waar je moet beginnen

Het is niet zo gemakkelijk dat je een aantal artikelen gaat schrijven (of dit laat doen) en deze plaatst op je website. Een plan is noodzakelijk. Een strategie of strategieën waarmee content marketing een echte bijdrage levert aan de doelstellingen van je bedrijf. Hierbij moet je natuurlijk weten wie je klant is, wat zijn behoeften zijn en hoe jij daar als bedrijf op in kan springen. Daarom blijkt uit een recent content marketing onderzoek van CMI dat een meerderheid van de bedrijven hun content marketing op de een of andere manier uitbesteden.

15.  Je denkt als eerste aan resultaten voordat je denkt aan wat je wilt bereiken

Voordat je neerzet welke resultaten je wilt realiseren, moet je eerst begrijpen wat de behoefte is, hoe groot deze werkelijk is, het businessmodel organiseren, begrijpen wat je onderscheidende waarde is voor klanten, en de risico’s die hiermee gepaard gaan definiëren.

Jouw redenen om nog niet met content marketing te beginnen?

Wat zijn jouw beweegredenen om nog niet met content marketing van start te gaan? Dan kan ik die toevoegen aan deze lijst. Laat daarom een reactie achter, ik ben benieuwd!