Hoe kun je je bedrijf in de regio promoten wanneer je (bijna) geen geld hebt voor online marketing? Is dit überhaupt mogelijk?

Het is natuurlijk lastig om jezelf gratis te promoten. Meestal heb je wanneer je een bedrijf start een marketing budget, hoe klein deze ook is. Tegelijkertijd zijn er genoeg lokale bedrijven die al hun energie gestoken hebben in het op gang brengen van hun bedrijf, waarna zij erachter kwamen dat zij dit dan nog wel kenbaar moesten maken bij het publiek.

Voorwaarden

Het is zeker mogelijk om met een klein budget je bedrijf te promoten, maar daar zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden en het is slechts voor de korte termijn:

  • Je hebt de tijd om te leren over online marketing
  • Je maakt van marketing je prioriteit voor het bedrijf en hebt een aantal uren per dag vrij om het bericht te verspreiden.
  • Onthoud dat dit maar tijdelijk een gat vult. In de meeste gevallen zal een bedrijf profiteren van het hebben van een website.

Hieronder volgen 3 tips die kunnen worden uitgevoerd met een beperkt budget.

Marketing idee #1 – Twitter

  • Twitter kan een uitstekende manier zijn om nieuwe mensen uit jouw omgeving te ontmoeten. Je kunt je gratis aanmelden voor een account en beginnen met het volgen van mensen alsook het sturen van berichten over jezelf en je bedrijf.
  • Het is wel belangrijk wat voor berichten je via Twitter verspreidt. Jezelf te veel promoten zal namelijk allesbehalve in de smaak vallen bij potentiële klanten.
  • Wees tot slot betrokken met je volgers. Stuur geregeld een bericht door (retweeten) dat jij daadwerkelijk interessant vindt en bedank mensen voor het doorsturen van jouw berichten.

Marketing idee #2 – Facebook

  • Facebook kan je bedrijf een thuisbasis geven totdat je eigen website is gelanceerd. Facebook is gratis en een bedrijvenpagina is gemakkelijk aan te maken.
  • Spendeer tijd aan het bouwen van een goede Facebook-pagina die mensen aanmoedigt en discussies weet te starten.
  • Bekijk je Facebook-pagina dagelijks met enige regelmaat en geeft commentaar op nieuwe berichten voor optimale interactie.

Marketing idee #3 – Lokale publicaties

Het is gemakkelijk om te vergeten dat niet alle marketing online gedaan hoeft te worden en dat print tegenwoordig in de meeste gevallen een online component heeft.

  • Heeft jouw lokale krant een maandelijkse column waarin interviews worden gepubliceerd met lokale bedrijven? Vergeet daarbij ook niet lokale bedrijfsbladen. Deze berichten worden vaak later ook online geplaatst.
  • Maak kennis met lokale invloedrijke bloggers in jouw gemeenschap. Hoe kun je met hen in contact komen?
  • Probeer waar mogelijk mensen in levende lijve te ontmoeten.

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.