4 kritieke stappen die je moet nemen om je klanten te verleiden met gepassioneerde verhalen

Christian Slagter-Koster

On 13 februari 2012

Natuurlijk is chocolade lekker en zijn diamanten mooi, maar de mystiek rond Valentijnsdag is dat het de kracht en belang in zich heeft van woorden. Als geen andere feestdag leunt Valentijnsdag op de verleidelijke betovering van woorden.

Verleidelijke content marketingForever-Friends-Heart

Elk jaar geef ik mijn vriendin op Valentijnsdag een mooie kaart, dit jaar natuurlijk ook weer. Meestal zo’n hele grote van Forever Friends. Uiteraard probeer ik daar mooie woorden op te zetten, dat wordt bijna verwacht van mij als tekstschrijver.

Dezelfde elementen die van een Valentijnsdag boodschap een succes maken kunnen net zo goed werken voor content marketing. Ann Meany van Brandpoint heeft 4 kritieke stappen benoemd  die van je content marketing een succes kunnen maken.

Spreek vanuit je hart

Authenticiteit is een van de belangrijkste aspecten van communicatie. Niemand zal positief reageren op een onoprechte Valentijnsdag boodschap, maar lezers van een blog, website of nieuwsbrief doen dit evenmin. Door authentiek te zijn denk je echt na over wie je doelgroep is, om vervolgens iets te schrijven dat erg belangrijk voor hen is.

Je focus moet dan ook gericht zijn om een behoefte te vervullen die bij je bezoekers leeft, zoals het oplossen van een probleem, informatie bieden, of juist vermaak bieden. Bij al deze vormen is het van belang dat je persoonlijk blijft.

Kies levendige, bruisende woorden die bijdragen aan je boodschap

Wees niet saai en zorg ervoor dat je de aandacht van je bezoeker trekt. Laat lezers al hun zintuigen gebruiken, bijvoorbeeld dat zij de pittige smaak van Beemsterkaas bij wijze van spreken kunnen proeven.

Als je bijvoorbeeld een webshop hebt over bedrijfskleding, ga dan niet eindeloos doorratelen over de soorten stof en maten, maar beschrijf wat de producten voor mensen kan betekenen. De stoere en stevige schoenen moet je eigenlijk na het lezen van de productomschrijving direct willen aanschaffen om zo beschermd te zijn tegen de kou en er toch hip bij te lopen.

Gebruik een actieve toon in je tekst

Op een Valentijnskaart staat meestal niet ‘Je wordt door mij bemind’, tenminste ik zet dat er NOOIT op. Door het te veranderen in iets als ‘Ik hou van jou’ wordt de impact van de woorden vergroot. Een actieve toon is helder, consistent en helpt lezers om de juiste punten te begrijpen. Het maakt de tekst ook levendig en voorkomt onduidelijkheid en langdradigheid. Actieve content is gemakkelijker te lezen en motiveert de lezer eerder tot het doen van een bepaalde actie.

Creëer potentie voor een actie

En daarmee komt direct het laatste kritieke punt aan bod. Bijna elke Valentijnsdag boodschap heeft een onderliggend motief, namelijk om de lezer zover te krijgen om een bepaalde actie (“Zeg ja”, “Wees van mij”, etc.) te nemen. Content marketing heeft hetzelfde doel. Wat is de volgende stap die je jouw lezers wilt laten nemen. Wat je doel ook is, zorg ervoor dat het helder is voor de lezer wat de beoogde volgende stap is. Zo zorg je ervoor dat jouw content zal leiden tot verdere actie.

Ik wens iedereen alvast een fijne Valentijnsdag toe!

Afbeelding: Forever Friends

Heb je deze artikelen al gelezen?

2 Reacties

  1. Robert van Heerde

    Hele leuk inhaker Christian!

    Wat ik ook een pluspunt aan je artikelen vind is dat je vertelt over jezelf. Je maakt het persoonlijk. Zo bouw je een soort van band op met de lezers van je blog 🙂

  2. Christian Slagter

    dank je Robert, dat is ook wel een van mijn intenties. Je eigen verhaal vertellen zorgt voor binding. Kijk maar hoe Mitchel van Duuren dat doet, om maar een Nederlands voorbeeld te noemen.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *