4 redenen om WEL in zee te gaan met een SEO-bedrijf

Christian Slagter-Koster

On 6 februari 2012

Waarom zou je een SEO-bedrijf inhuren voor het optimaliseren van de vindbaarheid van je bedrijf of merk?

Recent noemde ik nog 7 tekenen waarop je een SEO-bedrijf NIET zou moeten inhuren. Nu leek het mij wel aardig om ook eens een viertal redenen te noemen waarom je wel een SEO-bedrijf zou moeten inhuren. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren wanneer je juist wél een kwalitatief SEO-bedrijf vindt? Moet je ze dan inhuren of juist iemand intern aannemen om de SEO te doen?

Deze vraag wordt mij geregeld gesteld. Uiteraard zijn er een aantal voordelen om iemand intern te hebben die de SEO voor je regelt, maar er zijn ook een aantal voordelen om in zee te gaan met een goed SEO-bedrijf.

Zowel intern als extern

De ideale situatie is natuurlijk om een SEO-specialist in je team te hebben die samenwerkt met een extern SEO-bedrijf. Dit biedt namelijk het beste van twee werelden en zal ervoor zorgen dat de internet SEO-specialist beter in staat is om de doelstellingen te realiseren.

Natuurlijk begrijp ik echter dat het niet altijd mogelijk is om voor deze optie te kiezen. Maar als je zou moeten kiezen voor een van de twee heb ik 4 redenen waarom extern SEO-bedrijf de betere keuze zou zijn. In ieder geval tot het moment dat je in staat bent om daarnaast een interne SEO-specialist aan te nemen.

1.    Voortdurende training en expertise

Zoekmachines zijn dynamisch. Regelmatig zijn er updates voor de zoekalgoritmes die de positie en de zichtbaarheid van je website beïnvloeden, maar ook nieuwe kansen bieden om je merk te helpen om de concurrentie voor te blijven. Het begrijpen van dit veranderende landschap is van cruciaal belang voor het succes of falen van je website. Het kan betekenen dat je veranderingen van technische aard moet doorvoeren.

Tip! Omdat zoekmachines voortdurend veranderen is het belangrijk om je continu bij te scholen. Het is de taak van een SEO-bedrijf om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en nieuwste trends. Dit zal je niet alleen helpen om zichtbaar te blijven binnen de zoekmachines, maar ook ondersteunt het je om je voor te breiden op updates die de zichtbaarheid van je bedrijf binnen de zoekresultaten kunnen beïnvloeden. Goed voorbereid zijn is het halve werk!

2.    Informatie bij de hand

Er zijn veel aspecten te noemen voor een succesvolle SEO-campagne, zoals:
•    Zoekwoordenanalyse http://www.dutchcontent.nl/diensten/zoekwoorden-analyse/
•    Waardevolle content
•    Inkomende links
•    Sociale integratie
•    Online reputatie management
•    Diepte rapportages

Geen van de hiervoor genoemde punten is belangrijker dan de andere voor een SEO-campagne. Als je je bijvoorbeeld alleen maar richt op het verkrijgen van inkomende links zal dit niet helpen om je doelstellingen te realiseren om beter zichtbaar te zijn. Probeer daarom een balans in je SEO-campagne aan te brengen.

Tip! Er zijn verschillende hulpmiddelen om dit proces gemakkelijker en efficiënter te maken. SEO-bedrijven gebruiken niet alleen de meest recente programma’s, maar hebben ook een proces en een systeem voor het implementeren van strategieën voor het optimale resultaat.

3.    Team vs individu

Dit is vrij vanzelfsprekend. Wil je liever dat één specialist intern SEO in beheer neemt of een team van specialisten?
Veel SEO-bedrijven bieden een team van experts die constant toezien op alle SEO-activiteiten rond je bedrijf. En terwijl sommige SEO-bedrijven verschillende modellen hebben wat betreft de teamstructuur, bieden de meeste een team dat toegewijd is aan specifieke elementen binnen het SEO-proces, zoals:
•    Strategie
•    Implementatie
•    Monitoren
•    Rapporteren

Er zijn uiteraard ook voldoende SEO-freelancers of éénpitters die zich bezighouden met SEO en die ook goede resultaten leveren, zoals Saskia Koster van DutchContent. Dergelijke bedrijven schakelen echter vaak partners in voor het verrichten van bepaalde werkzaamheden. Zodoende ontstaat er toch een team van specialisten.

4.    Kostenefficiënt

Een van de grootste beperkingen waar veel beslissingsbevoegden tegenaan lopen is: “Hoeveel gaat mij dit kosten?”

Maar bedenk eens het volgende: Het intern aannemen van een SEO-specialist betekent een salaris plus eventuele bonussen en andere vergoedingen. Ten eerste is het starterstarief voor een SEO-specialist ongeveer €35.000 bruto per jaar (of misschien nog wel meer?). Ten tweede, zijn de volgende punten daarnaast ook nog eens van toepassing bij een vaste aanstelling:
•    Ziektekostenverzekering
•    Vakantiedagen
•    Ziekteverzuim

En dan zijn deze factoren nog geen eens meegenomen:
•    Toekomstige salarisstijgingen
•    Bonussen
•    Trainingen

Een grove schatting is dat dit alles bij elkaar neerkomt op ten minste €50.000 per jaar.

Wanneer je kijkt naar de prijzen van een SEO-bedrijf is het belangrijk om te weten dat meestal geldt ‘wat je betaalt is wat je krijgt’. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dit meestal ook.

Een grove schatting is dat SEO-bedrijven een tarief hanteren van ongeveer €3500 per maand (al kan dit natuurlijk hoger of lager zijn, net hoeveel uren en welke diensten je afneemt). Dit komt dus neer op €42.000 per jaar. Reken dus maar uit wat je bespaart wanneer je het uitbesteedt.

Tip! Doe gedegen onderzoek om een goed SEO-bedrijf te vinden dat bij je past en voldoet aan je wensen.

Tot slot

Bedrijven die een volwassen marketingafdeling hebben, schakelen vaker SEO-bedrijven in om zo hun doelstellingen te kunnen realiseren. Op een gegeven moment is het voor jou helder wanneer je iemand moet aannemen, een SEO-bedrijf moet inhuren of dat je voor beide kiest. Succes!

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *