4 redenen waarom je blog zuigt

Christian Slagter-Koster

On 18 juni 2012

Iedereen wil natuurlijk een betere blogger worden en misschien dat je daarom graag mijn tips leest (wat ik erg gaaf zou vinden, bedankt!). Je leest daarnaast ook de commentaren die worden gegeven onder een artikel en doet nieuwe ideeën op, om zo meer info te vergaren over bloggen.

Als je vindt dat je geen betere blogger hoeft te worden en van mening bent dat je alles al weet over bloggen, dan hoef je niet verder te lezen.

Je leert namelijk nog iedere dag (ik tenminste wel) en daardoor word ik ook nog steeds beter in het schrijven van artikelen. Niet alleen voor mijn blog, maar ook voor opdrachtgevers. Maar soms weet je simpelweg niet waar je jezelf nog op kunt verbeteren. Hoe vaak kijk jij bijvoorbeeld met een kritisch oog naar je blog? Mede daarom wil ik graag 4 belangrijke redenen waarom je blog zuigt die ik recent tegenkwam met je delen.

1. Je past je blogstrategie niet aan

Als je een eigen bedrijf hebt is een van de eerste dingen die je doet het opstellen van een ondernemingsplan. Hierin stel je zowel voor de korte als langere termijn doelen vast voor je bedrijf, waarin beschreven staat hoe je die gaat behalen en wat de valkuilen zijn. Succesvolle bedrijven hebben flexibele ondernemingsplannen die zij kunnen aanpassen aan de huidige omstandigheden.

Toen ik in september 2010 begon met Slagter Media  was de focus gericht op het schrijven van artikelen en het verrichten van onderzoek. Toen content marketing echt zijn intrede begon te doen ben ik mij daar meer op gaan richten, aangezien ik vind dat dit meer bij mij en mijn bedrijfsvoering past. Daarop heb ik ook mijn blog aangepast. Je houdt wel vast aan je doelen om te zien hoever je hierin bent, maar je kunt ook aanpassingen verrichten als dat nodig is om verder te komen vind ik.

Als je succes wilt hebben met bloggen is het verstandig om een blogstrategie te hebben. Formuleer wie je publiek is, wat je doelstellingen zijn en wat je verdienmodel is (als dat tenminste een van je doelen is). Daarnaast is het goed om een leidraaad te hebben hoeveel bezoekers je wilt aantrekken, het aantal nieuwsbriefinschrijvingen en hoe je SEO strategie er uit gaat zien. Je blog is eigenlijk iets organisch en jij moet er voor zorgen dat het blijft leven, door te controleren of het blijft groeien en hoe het wordt behandelt.

2. Je denkt niet na over mobiel

Als je al voor 2009 bent begonnen met bloggen hoefde je je waarschijnlijk weinig zorgen te maken over mobiele bezoekers. Mobiel internet heeft zich echter in de afgelopen jaren rap ontwikkeld door onder meer Apple’s iPhone.

Mede daarom zouden bloggers moeten kijken hoe zij hun websites en content kunnen aanpassen aan smartphones en mobiele browsers. Voor WordPress zijn er bijvoorbeeld plugins beschikbaar om je blog goed op mobiel te kunnen tonen en steeds meer thema’s en templates zijn geschikt voor smartphones.

3. Je meet niet goed

Het meten van de resultaten van je blog is een onderwerp waar iedereen een andere mening over kan hebben. Dit komt namelijk omdat iedereen andere doelen heeft met zijn of haar blog. Toch zijn er een aantal aspecten waar je op moet letten:

  • Groei van het aantal bezoekers per kwartaal. Het is natuurlijk goed wanneer je kunt zeggen dat je ten opzichte van een jaar geleden het aantal bezoekers hebt zien stijgen met bijvoorbeeld 30% en je slechts 1 keer per jaar kijkt naar je statistieken. Maar als je echt wilt groeien is het belangrijk om per kwartaal bezoekerstrends te zien. Is het verkeer gestegen door een bepaald artikel, zoekwoorden of via sociale netwerken. Heeft een gastauteur gezorgd voor veel meer bezoekers of heeft een verandering in je schrijfstijl geleid tot een stijgende trend? Meten is weten dus ga na welke factoren ervoor hebben gezorgd dat jouw blog nu beter scoort dan een aantal maanden geleden.
  • Social verkeer vs SEO. Bloggen is ten opzichte van een aantal jaren geleden flink veranderd. Waar je voorheen kon vertrouwen op geoptimaliseerde content en je een strategie bouwde voor zoekmachinesucces (SEO, linkbuilding, etc.), kun je nu ook een erg succesvolle blog hebben door je content te delen via sociale netwerken. Kijk eens naar deze lijst die ik recent vond op 000.nl en waar ik (destijds) op plaats 17 stond. Ik krijg bijvoorbeeld relatief veel bezoekers binnen via Twitter (ook omdat ik weinig van mijn artikelen plaats op Facebook). Je moet echter goed nadenken of je social media echt wilt opnemen in je strategie. Wil je bijvoorbeeld dat de meeste bezoekers via social media komen in plaats van dat je organisch wordt gevonden in de zoekresultaten? Wat als bijvoorbeeld Facebook je grootste verkeersbron is maar besluit om ermee te stoppen? Probeer dus zoveel mogelijk te spreiden en kijk goed of je statistieken aangeven of het zin heeft om in social media te investeren, ook als deze naar verloop van tijd niet meer zo populair meer zijn.
  • Welke campagnes werken en welke je moet stoppen. Als je blog een product of dienst aanbiedt, of als je een affiliate bent voor andere bloggers of diensten, ga je misschien afwegen hoeveel verkopen iets oplevert wanneer je een programma in elkaar zet. Maar wat je eigenlijk moet doen is specifieke campagnes starten die ook te meten zijn. Hierdoor zie je welke boodschappen en methodes werken, welke niet en wat je sterke alsook zwakke punten zijn. Door slim om te gaan met je verkoop kun je het kaf van het koren scheiden en concentreren op succesvolle strategieën. Hierdoor stijgen het aantal bezoekers, de omzet, bekendheid en nog veel meer onderdelen.

Er zijn tal van andere onderwerpen die je kunt meten, maar probeer gewoon de belangrijkste te monitoren of zet hier campagnes voor op. Je kunt niet slagen zonder te weten of je bepaalde doelen hebt bereikt, dus zorg ervoor dat je de juiste statistieken gebruikt.

4. Je hecht teveel waarde aan de verkeerde dingen

Sommige bloggers meten aan het aantal reacties die zij krijgen op een artikel of deze een succes is geweest. Sommige doen dit aan de hand van het aantal retweets, likes op Facebook etc., terwijl anderen dit doen aan de hand van hun ranking op bijvoorbeeld Alexa.

Waar deze statistieken zeker waarde hebben, hoeven zij niet per se belangrijk voor je te zijn. Denk eens verder na en probeer uit te zoeken hoe deze cijfers je echt verder kunnen helpen.

Ok, je blog zuigt niet, maar je kunt nog altijd beter

Om nou te zeggen dat je blog zuigt omdat je je niet houdt aan de hierboven genoemde voorbeelden gaat wat ver. Ik weet natuurlijk niet welke doelstellingen je hebt gesteld voor je blog, dus de voorbeelden kunnen wellicht zelfs irrelevant voor je zijn!

Maar ik hoop natuurlijk dat je met behulp van een of meerdere van deze tips kunt werken aan het verbeteren van je blog. Spit in je blog en ga na waar je jezelf nog kunt verbeteren. Ik help je daar graag bij als dat nodig is, succes!

Image courtesy of FreeDigitalPhotos.net

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *