5 manieren om te zorgen dat je infographic een hit wordt
Laatste update: 13 juni 2012

Zoals je wellicht wel weet plaats ik iedere vrijdag een infographic. Vorige week was dit bijvoorbeeld nog over de geschiedenis van content marketing. Zelf vind ik infographics erg gave content, omdat je op een visuele manier heel veel kunt vertellen. Er wordt namelijk nog altijd eerder op een afbeelding geklikt dan op kale tekst, zo simpel is het.

Naast gave infograpghics van anderen heb ik sinds kort ook een website gevonden waar je zelf je eigen infographics kunt maken. Op Visual.ly is het mogelijk om jouw eigen data te visualiseren en ik heb al een aantal mooie voorbeelden voorbij zien komen, bijvoorbeeld of werknemers social media leuk vinden.

Infographics zijn dus een uitstekende manier om eigen, unieke content te generen. Maar hoe zorg je er voor dat ook andere mensen jouw fantastische infographic te zien krijgen en dat deze zelfs viraal gaat? Op Quick Sprout kwam ik daarover recent een interessant artikel tegen met daarin een handig stappenplan.

Stap 1: Verspreid een geoptimaliseerd persbericht

Naast het feit dat geoptimaliseerde persberichten helpen om je website beter gevonden te laten worden op bepaalde zoekwoorden, vergroten ze ook je zichtbaarheid en leiden ze tot meer bezoekers en inkomende links.

Daarnaast bieden persberichten een uitstekende mogelijkheid om een verhaal te vertellen achter je infographic. Wat heb je bijvoorbeeld geleerd van je onderzoek?

Verder is het belangrijk om je geoptimaliseerde persbericht zo te schrijven dat hij opvalt tussen al die andere persberichten. Stel vast wie je publiek is en welk probleem je wilt oplossen. Schrijf vervolgens een overtuigende kop, om mensen zo nieuwsgierig te maken om meer over je infographic te weten te komen. Maak daarna je tekst relevant en los het probleem op dat leeft bij je bezoekers.

Stap 2: Creëer een social media lancering

Na je persbericht is het noodzakelijk om je persbericht geschikt te maken voor social media. Social media kunnen namelijk een enorme reikwijdte bereiken. Gebruik dezelfde principes als die je hebt gehanteerd voor het geoptimaliseerde persbericht, maar houdt ook rekening om de kracht van social media optimaal te benutten.

Stap 3: Creëer een social media strategie

Bij het delen van social media zou je als eerste je infographic op je blog moeten publiceren, om vervolgens deze onder de aandacht te brengen via social media zoals Twitter en Facebook. Maar je hebt ook een strategisch plan nodig om de aandacht te maximaliseren.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door je infographic geschikt te maken om te ‘embedden’. Social media knoppen moeten daarnaast goed zichtbaar zijn op de pagina, zodat bezoekers de content gemakkelijk kunnen delen. Stel verder een schema op voor wanneer je berichten via Twitter wilt versturen. Met behulp van SocialBro kun je bijvoorbeeld achterhalen wanneer het voor jou beste moment is om een tweet te versturen, om deze vervolgens in te plannen met bijvoorbeeld HootSuite. Ook kun je jouw infographic delen op Pinterest, een platform dat de afgelopen tijd fors is gegroeid en ideaal is voor afbeeldingen.

Stap 4: Deel je infographic op verschillende plaatsen

Naast het delen van je infographic via social media zijn er ook nog andere blogs en websites die hier uitstekend geschikt voor zijn. Kijk bijvoorbeeld eens op Visual.ly, Daily Infographic of Cool Infographics.

Daarnaast zorgt dit ervoor dat je na het bezoeken van deze websites weer bomvol met inspiratie en ideeën zit voor nieuwe infographics.

Stap 5: Start de handmatige verspreiding

Als je ooit handmatig per e-mail aan linkbuilding hebt gedaan weet je hoeveel moeite dit kost. Maar het goede nieuws is dat dit veel gemakkelijker is met infographics. Er zijn twee belangrijke manieren om handmatig jouw infographic te verspreiden. Allereerst kun je blogs benaderen die geïnteresseerd kunnen zijn om jouw infographic te plaatsen en daarnaast is het een goed idee om in contact te komen met populaire Twitter accounts. Zij hebben een fors potentieel bereik.

Conclusie

Vergeet natuurlijk niet om jouw infographic via de e-mail te verspreiden naar contacten die je over de afgelopen jaren hebt opgedaan op verschillende blogs. Vraag hen om jouw infographic te ‘embedden’ op hun website. Veel van deze mensen zullen dit aanbod aannemen omdat het een gemakkelijke manier is om content en waarde toe te voegen aan hun blog, vooral als zij de eerste zijn die de kans hebben om deze waardevolle content te delen.

Zorg er tot slot voor dat je betrouwbare bronnen vermeld in je infographic. Gebruik bijvoorbeeld data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) of van andere bronnen die jij betrouwbaar vindt. Als je ze eenmaal hebt verwerkt in je infographic, laat dit dan aan hen weten zodat zij deze kunnen delen met hun netwerk.

Welke promotietactieken gebruik jij om infographics onder de aandacht te brengen?

1 Reactie

  1. Ruben

    Leuk artikel Christian.

    Nog een website die je kunt gebruiken in Stap 4 : Pinterest

    En als je een Engelstalige infographic hebt, kan je ook gebruik maken van Digg en StumbleUpon (met die laatste heb ik wel eens 40.000 bezoekers gehad in 2-3 dagen).

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *