5 redenen waarom het stom is om een blogger te zijn

Christian Slagter-Koster

On 23 juli 2012

Laat mij allereerst even een misverstand wegnemen. Ik vind bloggen erg gaaf. Het geeft mij de vrijheid om over mijn interesses te praten, namelijk content marketing en online ondernemen.

Maar tegelijkertijd begrijp ik ook dat het niet ieders hobby is om elke dag achter de pc te kruipen en artikelen te schrijven, zeker niet met dit zomerse weer!

Voor veel mensen die net begonnen zijn met bloggen kan het vervelend zijn om continu met nieuwe, originele en waardevolle content op de proppen te komen. Mocht je trouwens geen inspiratie hebben, bekijk dan eens deze leuke infographic.

Om je te helpen heb ik daarom 5 redenen opgesteld waarom het stom is om een blogger te zijn en hoe je je hiertegen kunt wapenen.

#1 Je blog ziet er niet uit

Natuurlijk kun je voor onder meer WordPress premium themes kopen (mijn theme komt van Woothemes), maar in het begin wil je natuurlijk zoveel mogelijk geld besparen. Ik begon ooit ook eens met het uitproberen van een aantal gratis themes voor mijn website. Maar vaak zien deze themes er (behalve als je goed met html etc. bent) niet uit. Daarnaast gebruiken andere bloggers hetzelfde theme, waardoor je onderscheidend vermogen nihil is.

Het zuigt daarom als beginnende blogger, omdat je vaak niet het geld hebt om in je blog te investeren. Je moet daarom het beste ervan maken en eerst geld gaan verdienen. Je blog is namelijk wel een uithangbord en je wilt natuurlijk zo snel mogelijk professioneel overkomen bij (potentiële) klanten.

#2 Je hebt geen tijd voor vrienden en familie

Ik ken mensen die bijna elke dag bezig zijn met hun blog en de afgelopen twee jaar niets anders hebben gedaan. Hierdoor is het contact met vrienden, familie en kennissen verloren gegaan, in de hoop dat zij succes hebben en dan wél tijd hebben voor anderen.

Doe dit niet! Vooral niet als je opdrachten doet die je niet dichter bij je doel brengen, namelijk geld verdienen met je online onderneming. Daarnaast is het belangrijk om je netwerk in stand te houden, zoals Danny Verhoeven goed uitlegt op zijn blog.

Je moet ook daarnaast zorgen voor voldoende ontspanning, want dit zorgt voor inspiratie en nieuwe energie. Dus ga er voldoende op uit en laat de computer zoveel mogelijk met rust.

#3 Je hebt geen idee of je verkeer krijgt

Je hebt vast wel eens gehoord van Google Analytics, maar je hebt geen idee hoe je dit moet gebruiken. Dan wordt het tijd dat je je hierin eens gaat verdiepen, want meten is weten!

Dit is een van de grootste fouten van beginnende bloggers. Als je niet weet wie je bezoekers zijn en waar ze vandaan komen, weet je ook niet hoe je ze kunt helpen.

#4 Je verliest verkeer

Je ziet het verkeer naar je website dalen en je weet niet hoe dit komt. Net als bij de voorgaande reden moet je het zoeken in je meetgegevens. Misschien dat mensen afschrikken van de hoeveelheid advertenties die er op je website staan? Zorg ervoor dat mensen op je website blijven. Wijs hen op andere artikelen en laat advertenties weg. Als je meerwaarde biedt komen ze vanzelf terug.

In de tussentijd kun je werken aan de opbouw van je nieuwsbriefbestand, waardoor dit een van de belangrijkste drijfveren voor je blog kan worden.

#5 Geen bezoekers op de dag van je nieuwe artikel

Er zijn twee supermooie manieren om bezoekers terug naar je website te leiden op de dag dat je een nieuw artikel plaatst. Allereerst kun je het artikel onder de aandacht brengen via je RSS feed, die een update krijgt wanneer je nieuwe artikel online staat.

Zoals eerder gezegd is je nieuwsbriefbestand van essentieel belang om je bezoekers terug te laten keren naar je blog. Met je nieuwsbrief kun je namelijk nieuwe artikelen onder de aandacht brengen. Maar je kunt tegelijkertijd ook mensen producten van jezelf of anderen onder de aandacht brengen.

Ook als je nu nog geen content hebt voor je nieuwsbrief is het belangrijk om een ledenbestand op te bouwen. Want als je eenmaal wel wat hebt te vertellen, kun je het direct delen met een grote groep mensen.

Denk tot slot ook aan social media, want deze zijn krachtige communicatiekanalen. Je volgers willen natuurlijk op de hoogte blijven en wat is er nu beter dan je content te delen met hen?!

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *