Google’s Panda en Penguin updates hebben recent voor de nodige onrust gezorgd in de online marketing wereld. Veel SEO-bedrijven zijn momenteel vooral aan het testen welke strategieën nog werken en welke direct naar de prullenbak kunnen. Maar er is één strategie die nog altijd duidelijk door Google wordt gewaardeerd en waarschijnlijk altijd zal zijn: Content marketing.

Google heeft altijd duidelijk gemaakt dat zij op langere termijn websites willen belonen die behulpzaam en toonaangevend zijn, door hen hoger in de zoekresultaten te laten terugkomen. Dit betekent dat zij kritisch zijn op websites om waardevolle en informatieve content te bieden die zowel een relatie opbouwt met de bezoekers als een hogere positie in de zoekresultaten oplevert.

Als jouw content nog niet van een hoog niveau is heb ik hier een aantal tips voor je van AJ Kumar die kunnen leiden tot een super content marketing strategie.

1. Investeer tijd om te begrijpen wat er speelt bij je bezoeker

Je kunt zeer informatieve artikelen schrijven en video’s maken die van een verbluffende kwaliteit zijn, maar als ze niet aansluiten op de behoefte van je lezers  trekken ze niet het verkeer aan waar je naar streeft. Daarnaast zorgt dit ervoor dat de conversie veel lager is en mensen minder snel zullen terugkeren naar je website.

Om te bepalen aan welke type content jouw publiek het meeste behoefte heeft, moet je kijken welke artikelen populair zijn op andere blogs binnen je sector en analyseren welke content veel wordt gedeeld via social media. Ook kun je een onderzoek houden onder je lezers aan welke onderwerpen en soorten content zij behoefte aan hebben. Kijk ook eens naar welke artikelen het best zijn gelezen op je website.

Leestip! 5 gemakkelijke content ideeën voor effectieve content marketing

2. Investeer in je content marketing strategie

Goede content wordt niet zomaar gemaakt. Zelf moet ik er echt voor gaan zitten en er tijd voor vrij maken wil ik tot een goed artikel komen. Het gebeurt dus niet per ongeluk dat er een mooi artikel op mijn scherm verschijnt. Als je eenmaal de onderwerpen voor je blog hebt samengesteld die interessant zijn voor je lezers, moet je tijd vrijmaken om deze te implementeren in je content marketing strategie.

Ook als je (zoals ik) in staat bent om zelf je content te creëren omdat je bijvoorbeeld goed bent in schrijven, infographics kan maken of een videoproducent bent, kun je er niet aan ontkomen om tijd vrij te moeten maken in je drukke schema om de content ook daadwerkelijk te maken.

Als je echter geen vertrouwen in je eigen kunnen hebt, kun je het creëren van content altijd nog (voor een deel) uitbesteden aan freelancers. Het uitbesteden van taken kost je natuurlijk geld, maar je moet uiteindelijk een positieve ROI (Return On Investment) kunnen waarnemen aangezien je meer klanten aantrekt met je nieuwe content marketing strategie.

Leestip! Content marketing belangrijkste leadgenerator

3. Leg de lat voor je content hoog

Wanneer je artikelen, video’s en andere content creëert voor je content marketing strategie, zorg er dan voor dat de kwaliteit hoog blijft. Als eigenaar van een bedrijf is het gemakkelijk om de bochten af te snijden wat betreft het creëren van content wanneer je geconfronteerd wordt met andere problemen en zit aan tijd- en geldlimieten.

Je wordt er dan misschien toe verleid om middelmatige content te maken om zo te voldoen aan je publiceerschema. Maar zwakke content kan juist je merk beschadigen, lezers kosten en uiteindelijk leiden tot een lagere omzet. Als je een gestage daling ziet in het aantal bezoekers naar je website of de betrokkenheid van je lezers, is dit misschien een signaal dat je je content hebt versloft. Stel daarom specifieke redactionele voorwaarden op en houd je daaraan. Dit is naast een goede leidraad voor jezelf ook houvast voor freelancers, aangezien zij hiermee weten wat van hen wordt verwacht. Ik heb bijvoorbeeld van zowel Beleggers Belangen als Boerenbusiness een overzicht gekregen hoe lang een artikel moet zijn en welke insteek bepaalde artikelen moeten hebben. Zodoende kan ik beter voldoen aan de wensen van hun lezers.

Leestip! 4 redenen waarom je blog zuigt

4. Wees aanwezig op social media

Het succes van een content marketing strategie hangt voor een groot deel af van hoe sociaal je lezers zijn. Zorg ervoor dat zij toegang hebben tot jouw waardevolle content, laat het weten via social media zodat je lezers hierop worden geattendeerd en biedt hen daarnaast de mogelijkheid om jouw content te delen met hun netwerk.

Om dit te realiseren moet je regelmatig tijd vrij maken om aanwezig te zijn op sociale netwerken als Facebook en Twitter, waarbij je erom moet denken om niet te promotioneel over te komen. Ga op een natuurlijke manier het gespraak aan met je lezers. Verspreid vervolgens je beste content over de sociale netwerken wanneer jij vindt dat het waardevol kan zijn voor je lezers. Al deze handelingen kun je natuurlijk weer uitbesteden aan bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd, zoals Socialmotion.

Leestip! 3 stappen voor een effectieve social media strategie

5. Wees consistent

Niet ieder stuk content die je creëert zal viraal gaan of een significante interesse voor je website opleveren. Hoe goed je ook je plannen hebt uitgestippeld en je content hebt gemaakt, het kan altijd voorkomen dat deze niet wordt opgepikt door je lezers.

Raak hierdoor echter niet ontmoedigd. Probeer vast te houden aan een consistent schema voor het creëren van content. Zo plaats ik iedere week op maandag, woensdag en vrijdag een artikel op mijn website. Door op regelmatige basis nieuwe content te realiseren verhoog je de kans dat je content viraal gaat. Je bouwt daarnaast een reputatie en autoriteit op binnen je branche, doordat je lezers eraan gewend raken om je naam regelmatig te zien terugkomen op het internet.

Leestip! De grote mythe dat je iedere dag een artikel moet plaatsen

Image(s): FreeDigitalPhotos.net