Al enige tijd plaats ik wekelijks een interessante infographic op mijn website, maar hoe maak je eigenlijk een infographic? In dit artikel daarom 5 regels voor een succesvolle infographic.

Steeds meer bedrijven plaatsen op verschillende plaatsen infographics. Het is dan ook een prima onderdeel om te hanteren binnen je content marketing strategie. Mensen vinden afbeeldingen nog altijd interessant en een infographic is gemakkelijk te delen via social media. Daarom adviseer ik vaak om infographic marketing toe te passen.

Intussen moet je zelfs aan goed gaan zoeken naar de infographic pareltjes. Via Karel Geenen werd ik recent echter gewezen op de infographic van IQ, waarin wordt uitgelegd wat een infographic tot een succes maakt. Volgens IQ zijn er 5 regels voor.

Storytelling

De eerste regel is dat je met een infographic een verhaal vertelt, oftewel storytelling. Iedereen heeft vroeger wel de regels voor een goed verhaal geleerd en deze kunnen ook op een infographic worden toegepast. Zorg ervoor adt deze een begin, midden en einde heeft.

Daarnaast moet je infographic het verhaal tot leven laten brengen. Zorgen de afbeeldingen ervoor dat deze iets toevoegen aan je verhaal? Ben je onderscheidend genoeg?

Visualisatie

Vervolgens is het tijd om alles te visualiseren. Heb je data die relevant is voor je verhaal en deze kan onderbouwen? Heeft de infographic daarnaast de juiste afmetingen?

Simpel

Al is je data en informatie nog zo goed, als je jouw onderwerp niet weet te simplificeren zal het niet worden opgepikt. Zorg er dus voor dat je onderwerp geïdentificeerd kan worden in minder dan 8 seconden, want dat is tegenwoordig de tijdspanne die mensen hebben.

Zorg je er daarnaast voor dat je ook tekst gebruikt in je infographic en dat deze opgemaakt is in een lettertype dat voor iedereen goed leesbaar is?

Tijdloos

Net als dat de infographic moet opgebouwd zijn middels een goed verhaal, is het aan te raden om deze zo tijdloos mogelijk te maken. Het is natuurlijk zonde wanneer je infographic in korte tijd alweer ‘outdated’ is.

Deelbaarheid

Je wilt natuurlijk dat iedereen je infographic krijgt te zien. Dit begint bij het zoeken van platformen die je infographic zouden willen plaatsen. Zorg er daarnaast ook voor dat deze gemakkelijk te delen is via social media, want als mensen waardevolle content vinden willen zij dit maar al te graag delen met hun netwerk.

Probeer er verder voor te zorgen dat je naam en logo niet al te prominent aanwezig is op de infographic, omdat het anders wel erg commercieel wordt.

Tot slot kun je de infographic altijd delen op platformen die daarvoor gemaakt zijn, oftewel speciale infographic websites als Daily Infographic.

Uiteraard heeft IQ de regels verpakt in een mooie infographic (klik op de afbeelding voor een vergroting).

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.