Tegen het einde van het jaar verschijnen steevast de verwachtingen voor het volgende jaar. Ook voor social media geldt dat er voorspellingen worden gedaan. Zo ook door David Armano.

Terugblik

David Armano kijkt met een goed gevoel terug op 2010. De groei en acceptatie van social media over het afgelopen jaar was enorm. Zo streef netwerksite Facebook zoekmachine Google voorbij in het aantal wekelijkse bezoekers. Daarnaast bleek ongeveer 95% van de bedrijven Linkedin te gebruiken voor de zoektocht naar nieuw personeel. Verder wijst Armano erop dat het gebruik van social media op de mobiele telefoon ook een enorme toevlucht heeft genomen.

 

Armano heeft voor 2011 een aantal verwachtingen afgegeven voor social media trends die ik hieronder zal toelichten. Het originele verhaal is op de website van Armano zelf te vinden.

1. Social Media totaal geaccepteerd

Het afgelopen jaar wisten bedrijven als Ford, Dell, Jet Blue en Startbucks social media effectief en succesvol te implementeren in hun marketingstrategieën, waarmee zij bestempeld mogen worden als pioniers. Dit dezen zij echter op lokaal en regionaal niveau. Voor 2011 verwacht Armano dat deze bedrijven zullen gaan kijken hoe zij social media wereldwijd kunnen integreren en exploiteren.

2. Verdere integratie

Armano verwacht dat de prijzen van smartphones zullen dalen door de opkomst van tablets zoals de iPad van Apple en de nog op de markt te verschijnen Playbook van RIM (Research in Motion). De tablets en smartphones zullen er volgens hem voor zorgen dat er een verdere integratie zal plaatsvinden van social media, doordat consumenten deze beter kunnen benutten op elk moment van de dag en op elke plaats.

3. Facebook wil heersen

Het afgelopen jaar brak Foursquare door op het gebied van ‘location based networking’ en Armano verwacht dat Facebook in 2011 deze rol zal gaan delen of overnemen. Locatie gericht netwerken zal volgens hem in 2011 steeds meer onderdeel van Facebook gaan worden en het bedrijf bevindt zich volgens hem in een positie om dit te realiseren.

4. Schizofrenie bij social media

Door het grote aanbod aan verschillende social media en de daarbij gepaard gaande profielen zal de gemiddelde gebruiker dit als gewoon gaan ervaren. Zij zullen het gewoon gaan vinden om te Tweeten, Facebook te gebruiken, te chatten en hun mail via Gmail te controleren. Bezoekers zullen daardoor volgens Armano steeds meer zoeken naar hun eigen social media identiteit.

5. Google gaat samenwerken

Armano verwacht dat het gezegde ‘if you can’t beet them, join them’ in 2011 zal opgaan voor Google. Het afgelopen jaar werd namelijk duidelijk dat Google niet in staat bleek om Facebook te verslaan op internet. Verwoede pogingen van Google om een eigen social network op te starten zoals Buzz of Google Wave werden nooit een echt groot succes. De strategie voor 2011 zal volgens Armano zijn dat Google bestaande sociale netwerken zoals Facebook maar ook Twitter te indexeren. Google is daar in feite nu al mee bezig aangezien het algoritme slimmer is geworden met het indexeren van Twitter data. Door middel van een paar woorden is het al mogelijk om oude tweets terug te vinden via Google en Armano verwacht dat het bedrijf het sociale web gaat gebruiken door alle sociale data eigenlijk in stukjes te hakken.

6. Hogere verwachting consument

Tot slot verwacht Armano dat bedrijven zich in 2011 zullen realiseren dat consumenten sociale integratie verwachten op hun websites. Websites zoals AMEX open forum staan model voor hoe een netwerk zoals Twitter kan worden geïntegreerd in de beleving van consumenten.