7 SEO Copywriting mythes
Laatste update: 31 oktober 2011

Er zijn nog altijd veel ‘feiten’ in omloop die ernstige schade kunnen toebrengen aan je positie binnen zoekmachines wanneer ze worden opgevolgd.

SEO Copywriting lijkt een zorgvuldige mix van je beste zoekwoorden op de juiste plaatsen, een gezonde dosis links naar andere websites en een snufje social media. Maar vergeet voor een moment even woorden als ‘zoekwoorden dichtheid’. In de kern komt SEO copywriting neer op de vraag:

“Hoe kan ik een pagina zo relevant mogelijk maken voor waar mijn ideale bezoeker naar op zoek is?”

In dit artikel bespreek ik een aantal mythes en waar je op moet letten bij het schrijven van zoekmachine vriendelijke teksten.

Mythe 1 – Optimaliseer je pagina’s en laat Google ze zelf vinden en rangschikken

Zolang je de pagina’s optimaliseert voor de juiste zoekwoorden zit je werk erop, toch? Niet echt. Zoekmachines zijn slim, maar je kunt niet zomaar relaxt achterover leunen nadat je een volledige optimalisatie van een pagina hebt gedaan. Je moet het bekend maken onder je doelgroep met behulp van backlinks van autoritaire websites, social media en regelmatige updates.

Met behulp van de beste seo uitvoeringen zoals de toegankelijkheid van je website, een xml sitemap, een goed onderzoek naar zoekwoorden etc. wordt je website een linkwaardige partij, wat leidt tot…

Mythe 2 – Als het gaat om backlinks, hoe meer hoe beter

Het is inderdaad zo dat het aantal backlinks van anderen naar je website een belangrijke factor is wanneer het gaat om goede zoekmachine optimalisatie. Maar de reputatie van diezelfde websites is nog belangrijker. Veel links van websites die geen autoriteit hebben dragen zeer weinig bij aan de vindbaarheid van je website.

Vergelijk dit met een handvol links van autoritaire websites zoals blogs of fora in je niche die een grote bekendheid genieten. Deze dragen veel bij aan jouw autoriteit. Wil je liever tijd verspillen door allemaal weinigzeggende links te krijgen of juist in status stijgen door een aantal links van hooggewaardeerde partijen?

Mythe 3 – Meer verkeer zou het eindresultaat moeten zijn van je SEO Copywriting inspanningen

Veel verkeer naar je website is natuurlijk goed, maar veel verkeer dat geen duidelijk doel voor ogen heeft is alleen maar vervuiling. Geef al die beoogde bezoekers iets te doen aan het einde van een artikel, een zogenaamde ‘call to action’. Vraag hen om het artikel te delen met vrienden op Twitter of Facebook. Laat ze stemmen op iets, maar doe het vanuit het perspectief dat het nuttig en waardevol voor hen is. Probeer niet te vragen of te bedelen om een link terug, als ze het interessant vinden doen ze dit namelijk uit zichzelf.

Mythe 4 – Long-Tail zoekwoorden zijn beter dan niets (wanneer je wordt geconfronteerd met hevige concurrentie)

Wanneer je actief bent in een zeer concurrerende niche, zoals gewichtsverlies of onroerend goed, kies je voor ‘long tail’ zoekwoorden die niemand anders wil. Dit omdat je niet kunt concurreren met bedrijven die de beschikking hebben over bodemloze zakken. Het is beter dan dat je niets hebt, toch?

Je moet zeker niet long tail zoekwoorden uitvlakken, maar laat deze niet de motor zijn achter je zoekmachine optimalisatie inspanningen. Je kunt je energie in plaats daarvan beter richten op waardevolle content. Dit houdt in het maken van een aantal artikelen die zo relevant en waardevol zijn voor je bezoekers, dat ze de behoefte hebben om deze te delen of naar te linken. Als je dit op een regelmatige basis doet zal het niet lang duren voordat autoritaire partijen een link plaatsen naar jouw content.

Mythe 5 – SEO Copywriting heeft betrekking tot het misleiden van zoekmachines

Veel mensen denken ten onrechte dat het schrijven van teksten voor een website betekent dat je deze moet optimaliseren voor zoekmachine robots, waarbij er alleen met een magisch aantal trefwoorden de gewenste nummer één positie te bereiken is.

Schrijf bij artikelen altijd eerst voor mensen en richt je daarna pas op zoekmachines. Zowel bezoekers als zoekmachines prikken direct door je teksten heen als je ze hebt volgestouwd met zoekwoorden. Je kunt je website verbeteren (of iemand inhuren die dit voor je doet), zodat de inhoud van je website beter te lezen en te rangschikken is door zoekmachines. Zoekwoorden zijn zeker belangrijk, maar als je natuurlijk schrijft en de zoekwoorden daar plaatst waar het logisch is, krijg je veel betere reacties van zowel bezoekers als zoekmachines.

Mythe 6 – Je kunt je pagina slechts één keer optimaliseren

Zoekmachines bezoeken een website frequenter wanneer de content van de website up-to-date wordt gehouden. Dit betekent niet zozeer dat je een strak schema moet maken, maar wel dat je oudere content die je een jaar of twee geleden hebt geschreven moet verversen. Daarnaast is het goed om regelmatig nieuwe berichten of artikelen te plaatsen.

SEO Copywriting is daarom niet iets dat je een keer doet en daarna mee klaar bent. Het is een continu proces en je bent daarom constant aan het zoeken naar potentiële linkpartners, het opbouwen van een goede verstandshouding met je volgers op Twitter en Facebook, maar ook met het delen van kennis om zo je autoriteit te verhogen.

Mythe 7 – Kwalitatieve content is de heilige graal voor een hoge positionering

Een hogere positie in de zoekresultaten krijg je niet simpelweg met kwalitatieve content alleen. Blijf relevante en waardevolle content schrijven, maar probeer tegelijkertijd ook je netwerk uit te breiden met andere personen binnen je niche. Vertrouwen en autoriteit van natuurlijke backlinks blijven op deze manier groeien, net zolang totdat de sterkste websites besluiten hun kleinere concurrenten over te nemen of te blokkeren.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *