8 ontzettend simpele manieren om meer mensen jouw content te laten lezen
Laatste update: 14 mei 2012

Nummer 8Je blog is een goede plek om je kennis te delen. Maar vaak genoeg ontbreekt het aan mensen die jouw zorgvuldig gekozen woorden lezen. Geen reacties, geen retweets en het wordt niet gedeeld op Facebook.

De oplossing voor dit probleem is echter veel simpeler dan je denkt. Minder tekst schrijven en de opmaak verbeteren zodat het beter te lezen is zouden zomaar het aantal bezoekers kunnen doen verdubbelen.

Om succes te hebben met online content moet je er vrede mee hebben dat mensen doen aan koppensnellen. Als je bijvoorbeeld een moeilijk onderwerp wilt aansnijden denk, er dan bijvoorbeeld eens aan om dit op te splitsen in een serie van artikelen. Het is een uitstekende manier om mensen terug te laten keren naar je blog voor meer informatie en lezers zullen het gemakkelijker vinden om jouw content tot zich te nemen.

Probeer daarnaast in je intro (deels) je conclusie te formuleren, om zo aan de lezer duidelijk te maken hoe jij erover denkt. Vervolgens onderbouw je jouw mening in de onderliggende alinea’s. Dit helpt mensen die je pagina ‘scannen’ om je artikel puntsgewijs door te nemen en te beslissen of zij het helemaal willen lezen.

Als je dit hebt gedaan kun je aan de slag met de volgende 8 technieken die ik vond op de website van Copyblogger om je content veel leesvriendelijker te maken. Het kost slechts een paar minuten om jouw artikel om te vormen van een grijze brij aan tekst tot een aantrekkelijk geheel.

1. Geniet van een regeleinde

Er zijn maar weinig manieren die nog gemakkelijker zijn om je content beter leesbaar te maken. Zelfs complexe content kan veel leesvriendelijker worden gemaakt met de simpele toevoeging van veel witte ruimte. Formuleer één idee per paragraaf en houd ze kort; drie tot vier zinnen maximaal.

Probeer daarnaast een aantal alinea’s te schrijven die slechts bestaan uit één zin.

2. Breek je content op met boeiende subkoppen

Een van de technieken die veel tekstschrijvers gebruiken is dat je eerst de subkoppen maakt. Een sterke kop is van vitaal belang voor het verkrijgen van lezers. Solide subkoppen zorgen ervoor dat lezers geboeid blijven en je content tot het einde aan toe blijven lezen.

Zorg ervoor dat je subkoppen intrigerend maar tegelijkertijd informatief zijn. Overdrijf niet want anders riskeer je het verlies van je geloofwaardigheid. Als je eenmaal je subkoppen hebt geschreven, analyseer ze dan en kijk of je lezer het artikel zou begrijpen als zij slechts een deel van je artikel leest. Is het een boeiend verhaal? Krijgen ze de kern van je verhaal te lezen?

3. Maak gebruik van bullet points

  • Ze zorgen voor fascinaties die je lezers niet kunnen weerstaan
  • Ze zijn een gemakkelijke manier om je tekst leesbaar te maken en meerdere punten naar voren te brengen
  • Ze verschillen van de rest van je tekst, zodoende zorgen ze voor een visuele onderbreking voor je lezer

4. Gebruik onderschriften

Uit onderzoek komt naar voren dat afbeeldingsonderschriften consequent tot een van de meest gelezen stukken tekst van een pagina behoren. Probeer daarom om een sterke afbeelding te koppelen met een goed onderschrift.

Onderschriften zijn meestal twee tot drie zinnen lang. Dit is lang genoeg om jouw lezers te intrigeren om je gehele artikel te lezen.

5. Plaats zeer relevante links

Interne links die terugkeren naar belangrijke content op je website zullen ervoor zorgen dat mensen op je website blijven hangen en je beste artikelen lezen.

Externe links laten zien dat je onderzoek hebt gedaan naar je onderwerp en je andere experts ook de aandacht gunt die zij (naar jouw mening) verdienen.

Goede content gebruikt beide manieren om zo je lezers het onderwerp te laten begrijpen en waarde toe te voegen.

6. Gebruik een strategische opmaak

Leg de nadruk op bepaalde woorden door deze dik te drukken. Je lezer zal in staat zijn om deze te scannen en daardoor de meest belangrijke informatie in een oogopslag te herkennen.

Ga niet op alles de nadruk leggen, maar probeer de belangrijkste punten van je artikel naar voren te laten komen.

7. Profiteer van de kracht van getallen

Denk je dat lijsten niet meer van deze tijd zijn? Cijfers zijn nog altijd erg effectief om zowel de aandacht van de lezer te krijgen als om hem bij de les te houden in je artikel. Dit artikel is daar een prima voorbeeld van.

Je kunt een artikel veel belangrijker maken wanneer je de belangrijkste punten opsomt. Probeer het eens en laat mij weten of het voor jou werkt.

8. Controleer alles

Als je eenmaal alle subkoppen, cijfers, opsommingen en andere opmaak hebt gebruikt en je artikel klaar is om geplaatst te worden, lees deze dan nog eens goed door. Let daarbij vooral op de tekst waarbij je de aandacht op wilt vestigen.

Begrijpt de lezer waar je heen wilt? Komen de meest belangrijke punten naar voren?

Wat zijn jouw favoriete technieken om lezers daadwerkelijk je artikelen te laten lezen? Laat hieronder een reactie achter!

Image: FreeDigitalPhotos.net

4 Reacties

  1. Gerrit Hopster

    Fijne blog Chris. Ga hem gelijk inzetten voor mijn nieuwe blog bij de KvK.

    Ga zo door!

  2. Christian Slagter

    Bedankt Gerrit, leuk! Laat het even weten als je blog klaar is :).

  3. Wendy Borst

    Ijzersterkte blog! Ik zet ‘m zelfs in mijn favorieten! 😉

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *