Boeren ontdekken social media

Christian Slagter-Koster

On 26 december 2011

Social media is onder Nederlandse boeren aan een opmars bezig, zo blijkt uit een recent onderzoek.

AgriDirect publiceerde deze maand haar onderzoek naar het online gedrag van Nederlandse boeren en tuinders over 2011. Uit het onderzoek, dat in november 2011 gehouden werd onder 494 agrarische ondernemers, komt naar voren dat social media steeds meer wordt gebruikt door agrariërs. Het gaat hierbij wel om online georiënteerde en/of actieve agrarische ondernemers, waardoor het onderzoek niet representatief is voor de totale populatie.

Van de land- en tuinbouwers maakt 48% gebruik van sociale netwerken als Hyves, Twitter en Facebook, waar dit vorig jaar nog 40% was. Melkveehouders zijn het actiefst op social media, te weten 51%, terwijl dit bij varkens- en pluimveehouders met 41% aanzienlijk lager is. Veruit het populairst onder de boeren is Youtube met 61%, gevolgd door Facebook met een kleine 37%.

Oktober vorig jaar hield AgriDirect ook al een enquête over het gebruik van social media binnen de agrarische sector en mijn artikel daarover, ‘Wat een boer kent hyved hij wel maar twittert hij niet’ , behoort nog altijd tot een van de best gelezen artikelen op mijn website.

Vorig jaar maakte 40% van de boeren gebruik van social media, waarbij Linkedin en Twitter niet erg populair waren. Destijds werd aan boeren en tuinders de vraag voorgelegd of zij in de nabije toekomst social media meer zouden gaan gebruiken, waarbij 4 van de 10 inderdaad zei dit te gaan doen. Het recente onderzoek onderstreept deze trend en laat zien dat boeren weldegelijk het nut van social media in zien.

Zo gebruikt 73,3% van de respondenten social media om nieuws te vergaren over de agrarische markt, terwijl 66,7% nieuws over producten en machines in de gaten houdt via social media. Hiermee blijven boeren dus op de hoogte van de laatste activiteiten binnen hun vakgebied en hoeven zij niet alle kranten door te spitten. Websites als Boerenbusiness.nl spelen hier al goed op in.

(Klik op de afbeelding om deze uit te lichten)

Opvallend is wel dat 85% van de ondervraagden een smartphone danwel tablet heeft. Ik verwacht dat dit in het komende jaar sterk gaat stijgen in navolging van de consumentenmarkt. Middels een smartphone kunnen boeren bijvoorbeeld de weersontwikkelingen in de gaten houden of bijvoorbeeld via gps zien waar hun dieren/machines zich bevinden. Op deze behoeften zou nog beter kunnen worden ingespeeld en de mogelijkheden zijn eindeloos. Hierdoor kunnen zij ook applicaties installeren en qr-codes scannen, iets wat nu nog minimaal wordt gedaan.

Bedrijven die actief zijn binnen de agribusiness kunnen zodoende hun content marketing strategie toespitsen op de steeds socialer wordende boer. Vragen hierover zijn altijd welkom!

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *