Mijn vorige artikel over de billboards van Suitsupply (Erotische taferelen Suit Supply) is opvallend veel keer gelezen. Hieruit bleek wel dat het onderwerp op erg veel belangstelling kon rekenen. Recent heeft de Reclame Code Commissie zijn oordeel geveld over de reclamecampagne van Suitesupply waartegen veel klachten waren ingediend.

Uitspraak

Inmiddels zijn we een paar weken verder en is de campagne nog steeds een onderwerp van discussie. Dit toont nogmaals aan dat het bedrijf zijn voornaamste doelstelling heeft behaald, namelijk aandacht creëren. Suitsupply mocht zich zelfs recent melden bij de Reclame Code Commissie, nadat al eerder feministen en Facebook een klacht hadden ingediend tegen de aanstootgevende campagne. De Reclame Code Commissie ontving eveneens veel klachten over de billboardposters van Suitsupply.

Inmiddels heeft de Reclame Code Commissie een uitspraak gedaan en alle klachten die waren ingediend tegen de Shameless Campagne afgewezen. De instantie heeft hiertoe besloten omdat de grenzen van de goede smaak, het fatsoen of de goede zeden door de foto’s niet worden overschreden. De klacht dat de foto’s vrouwonvriendelijk zouden zijn, heeft de Reclame Code Commissie afgewezen omdat zij van mening is dat de wijze waarop de man en de vrouw in de verschillende uitingen zijn afgebeeld, niet getuigt van gebrek aan respect richting de vrouw toe.

Uiteraard brengt Suitsupply deze uitspraak duidelijk onder de aandacht door een rode ticker onderaan de website.

De uitspraak resulteert erin dat Suitsupply door kan gaan met zijn campagne en wederom de aandacht op zich gevestigd heeft. Of het zal leiden tot meer verkopen is niet met zekerheid vast te stellen, wel dat het merk Suitsupply meer onder de aandacht komt.

Grenzen opzoeken

Verwacht mag worden dat andere merken vanwege de uitspraak van de Reclame Code Commissie in de komende periode ook meer de grenzen van het toelaatbare zullen opzoeken. Zo raakte Diesel recent nog in de Verenigde Staten in opspraak vanwege zijn nieuwe reclamecampagne voor ondergoed.

De Brooklyn Law School in New York voelt zich misleidt. De directie stelde de bibliotheek van de school ter beschikking voor de fotoshoot, maar zijn allerminst tevreden met de geschoten plaatjes en dreigen nu het jeansmerk aan te klagen.

Daarnaast kunnen de rechtenstudenten van de school de foto’s van Diesel niet waarderen en overwegen zelfs maatregelen te nemen door het jeansmerk aan te klagen. Op de foto’s staan jonge mannen en vrouwen in erotische poses tussen de boeken en boekenkasten.

Het is niet de eerste keer dat Diesel wordt aangeklaagd voor pikante foto’s. In juli van dit jaar moest het bedrijf al twee advertenties in het Verenigd Koninkrijk verwijderen omdat deze te onfatsoenlijk zouden zijn. Daarnaast mochten de foto’s niet meer in magazines worden geplaatst.

Ik vraag mijzelf af waarom iemand in enkel zijn ondergoed in de bibliotheek zou rondstruinen. Dan zou je toch nog geen eens de bibliotheek in komen, behalve als je zou inbreken natuurlijk. Of is dit de laatste mode? Maar ook voor Diesel geldt dat zij middels deze campagne wel de aandacht hebben gevestigd op zichzelf en dat mensen praten over het merk en dat is toch het uiteindelijke doel.