Case Studie: Gouden Gids vs internet marketing

Christian Slagter-Koster

On 10 december 2012

Case Studie Van Beek Garden Supplies Als kleine lokale ondernemer was het pakweg 10 jaar geleden de normaalste zaak van de wereld dat je de meeste omzet verkreeg via de Gouden Gids en andere print advertenties. Er waren namelijk weinig alternatieven, maar daar is met de opkomst van online media verandering in gekomen.

Als je echter nu nog steeds afhankelijk ben van deze traditionele advertentiemodellen, vraag je je waarschijnlijk af waarom de resultaten niet meer zo zijn zoals ze vroeger waren.

Op Business 2 Community staat een interessante case studie met een Nederlands tintje die ik graag met je wil delen.

Case Studie Van Beek Garden Supplies

Van Beek Garden Supplies werd opgericht in 1959 en tot aan 2008 hadden ze een erg simpele website. Vanaf mei 2008 voegden zij echter pay per click marketing toe aan hun website, waarna zij in 2009 besloten om te investeren in SEO (Search Engine Optimization).

Onderstaande video werd in 2010 gemaakt, waarin wordt verteld waarom Van Beek ooit begonnen is met internet marketing en welke stappen zij hebben doorlopen. Zij begonnen onder meer in te zien dat de meeste omzet werd gerealiseerd door internet marketing.

[youtube]http://youtu.be/xHDgaIkbci4[/youtube]

In totaal werden er vanaf mei 2009 via de website 1707 telefoongesprekken gegenereerd, 204 formulieren ingevuld en was er sprake van een conversieratio van 22,9%. Daarom begon Van Beek zich af te vragen wat nog de toegevoegde waarde was van traditionele print media, vooral de advertenties in de Yellow Pages (de Gouden Gids in Nederland).

Daarom besloten zij een aparte test uit te voeren om te kijken naar het effect van de advertentie in de Yellow Pages door daar een apart telefoonnummer aan te koppelen. Dit experiment toonde aan dat het bedrijf maar weinig opbrengsten genereerden van de $60.000 die zij jaarlijks investeerden voor meerdere printadvertenties.

6742% meer bezoekers!

Uit onderstaande screenshot blijkt dat Van Beek via de organische zoekresultaten maar liefst 6742% meer bezoekers kreeg dan via de Yellow Pages. Dit laat nog maar eens zien dat het zinvol is om te investeren in SEO.

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Case studie Van Beek Garden Supplies

Ik denk dat deze case studie goed aantoont hoe bedrijven kunnen profiteren van internet marketing. Daarnaast zet Van Beek ook goed content marketing in door middel van onder meer een blog over tuinieren. Hierin geven zij tips over hoe je bijvoorbeeld het beste je kerstboom kunt verzorgen of welke potgrond het meest geschikt is. Dit is waardevolle content en laat de expertise van Van Beek zien.

Dat de traditionele advertentiemodellen achterhaald zijn ziet De Telefoongids zelf ook in. Het verdienmodel van de Gouden Gids is de afgelopen jaren afgebrokkeld en het bedrijf, dat onderdeel is van De Telefoongids, is zichzelf opnieuw aan het uitvinden. Recent is er daarbij eindelijk financiële rust ontstaan. De strategie is nu om binnen enkele jaren 80% van de omzet uit online kanalen te halen, waardoor De Telefoongids minder afhankelijk wordt van de papieren gidsen. Ik heb bijvoorbeeld recent nog een belletje gehad van de Gouden Gids met de vraag of ik vernoemd wil worden op hun website. Zelf zie ik daar echter nog maar weinig meerwaarde in. Dit laat wel zien dat het voor bedrijven aan te raden is om hun focus meer op online media te richten.

Adverteer jij nog altijd in de Gouden Gids of andere traditionele media en zo ja waarom?

Heb je deze artikelen al gelezen?

3 Reacties

  1. Robert van Heerde

    Ik denk dat ook de online varianten van De Telefoongids steeds minder en minder gebruikt gaan worden. Ben zelf ook door verschillende online gidsen benaderd. Ik geloof zelf echter niet dat ik de investering ooit terugverdien.

    Heel duidelijk voorbeeld van het effect van SEO. Vooral door het concreet te maken met aantallen wat betreft telefoontjes en ingevulde formulieren.

  2. Erik

    Ik vraag me tegenwoordig wel eens af hoe we tot een paar jaar geleden een telefoonnummer of een bedrijf vonden. Bizar eigenlijk dat je in de gouden gids naar het kopje loodgieters ging en dan van boven naar beneden afbellen wie er die dag je cv zou kunnen komen repareren.

    Tegelijkertijd hoorde ik pas ook een verhaal van iemand die had gesproken met mensen van middelbare leeftijd en die waren verbaasd dat we geen telefoongids meer wilden ontvangen. Zij gebruikten die gids blijkbaar nog echt.

    Ik denk dat het daarmee neerkomt op een doelgroep vraagstuk. Maar dan wel teen een gereduceerde prijs want het blijft natuurlijk een statisch stukje papier.

  3. Christian Slagter

    @ Robert dat verwacht ik ook wel, ze lopen nu al vaak achterop en zijn niet of slecht op de hoogte van de laatste SEO ontwikkelingen.

    @Erik het is inderdaad vrij bizar, maar reken maar dat ze destijds er veel aan hebben verdiend. Maar feit is dat de doelgroep meer richting digitaal gaat en er vrij weinig ruimte is om het product nog te innoveren.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *