Google Circular, wat kun je ermee?

Christian Slagter-Koster

On 14 november 2012

Google Circular is recent van start gegaan in Nederland, maar voor wie biedt het nu eigenlijk kansen en bedreigingen?

Google Circular is gericht op retailers, die hiermee hun wekelijkse aanbiedingen en speciale promoties op een nieuwe manier onder de aandacht kunnen brengen. Zie het als de advertenties die nu nog in de huis-aan-huisreclamefolders staan, maar dan gepersonaliseerd. In de VS is Circulars al langer beschikbaar en Nederland is een van de eerste landen buiten de VS waar dit wordt uitgerold.

Veel retailers die ik ken doen nog vaak promotie via de huis-aan-huisbladen of bijvoorbeeld een zondagskrant. Langzaamaan begint ook Google AdWords een begrip te worden, maar met Circulars kunnen de acties via interactieve en gepersonaliseerde websites gepresenteerd worden.

Het verschil tussen Google Adwords en Circular is dat laatstgenoemde nog dieper gaat met advertenties door het bieden van een aparte website met content. Deze content wordt gemakkelijk opnieuw geordend, wat wordt bepaalt door het verkeer dat de website bezoekt. Iemand die bijvoorbeeld zoekt via de zoekmachine van Google naar een make-up opbergsysteem, krijgt een advertentie te zien die doorverwijst naar een Circular waar de aanbieding voor een organizer duidelijk in beeld is. Bij een ‘gewone’ AdWords advertentie wordt normaal gesproken direct gelinkt naar de website of actiepagina van de betreffende adverteerder, maar met Circular is het dus mogelijk om direct in te springen op de behoefte van de consument.

Het doel is dat aanbiedingen online eenvoudig vindbaar worden voor consumenten en retailers daarnaast een extra advertentiemogelijkheid hebben. Een overzicht van alle Nederlandse aanbiedingen die beschikbaar zijn via Circulars is inmiddels ook online. Google biedt voor de Circular websites gratis hosting en adverteerders kunnen via organische zoekresultaten, het Google Display Network en AdWords naar de website worden geleid.

Bedreigingen Circulars

De Nederlandse advertentiemarkt had het al moeilijk, maar ik verwacht dat deze hierdoor nog verder onder druk komt te staan. Dit is namelijk een directe concurrent voor de huis-aan-huisbladen. Maar betekent dit nu dat het einde van advertenties in lokale kranten ophouden en daarmee deze kranten ophouden te bestaan?

Steeds meer mensen zijn niet alleen online te vinden voor nieuws, maar ook voor het zoeken en bestellen van producten. Met Circulars kunnen retailers hierop inspringen door op een gerichte manier hun publiek te bereiken.

Ik verwacht dat vooral zondagskranten hier last van gaan krijgen omdat de advertenties vooral lokaal gericht zijn, maar ook omdat de advertenties zowel via een pc, tablets als smartphone te bekijken zijn.

Kansen Circulars

Circulars biedt retailsers diverse kansen. Pets Place, een van de grootste dierenspeciaalzaken in Nederland met meer dan 180 vestigingen, is de eerste retailer in Nederland die gaat werken met Circulars. De dierenwinkel gaat zowel de overzichtspagina van Google en de eigen website gebruiken, naast de traditionele folders.

Voor uitgevers is Circulars zoals gezegd een bedreiging, maar biedt het hen ook een kans om inventief te zijn. Om een vuist te maken hebben bijvoorbeeld twaalf grote mediabedrijven in de VS de handen ineengeslagen in de hoop nationale adverteerders te helpen met hun e-commerce. Met hun nieuwe platform combineren zij de kracht van krantenadvertenties met de interactiviteit van mobiel.

Ondanks dat Google wat betreft advertenties online oppermachtig is, zie ik dus weldegelijk kansen voor uitgevers. Zij weten namelijk hoe offline advertenties aan de man gebracht kunnen worden. Wanneer zij retailers gaan helpen om naast Google Adwords ook Circulars in te zetten als advertentiekanaal kunnen zij een nieuwe inkomstenbron genereren.

Beginnen met Google Circular?

Wil je ook Google Circular gaan gebruiken maar heb je hulp nodig? Neem dan eens contact op!

Afbeelding: Tamara Roberts-Beckerschmidt

Heb je deze artikelen al gelezen?

2 Reacties

  1. rob

    Interessant. Kun je jezelf aanmelden als partner, of is pets place geselecteerd door Google?

    Wat zijn overigens de voordelen o.b.v. omzet die retailers hebben in de VS? Zijn hier cijfers van bekend?

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *