Content marketing en crowdfunding de toekomst voor uitgevers en journalisten?

Christian Slagter-Koster

On 5 november 2012

De traditionele (offline) media hebben het door de financiële crisis en de opkomst van online media steeds moeilijker, maar er zijn met behulp van content marketing en crowdfunding nog genoeg kansen.

Eindelijk, yes!

De afgelopen tijd heb ik helaas wat minder tijd kunnen besteden aan mijn blog. Dit kwam doordat ik bezig was met de aankoop van een huis. Dit is uiteindelijk gelukt en zodoende ben ik sinds 1 november samen met mijn vriendin de trotse bezitter van een huis in Hoorn (iedereen bij deze nog bedankt voor de vele felicitaties via Facebook, erg leuk)! De kans is groot dat je in de komende periode een aantal artikelen gaat tegenkomen over dit project en over hoe bedrijven/sectoren waar ik mee in aanraking ben gekomen content marketing inzetten. Voor nu even een gelukkige foto van mij en mijn vriendin Saskia.

Nieuwe verdienmodellen

De financiële crisis zorgt ervoor dat uitgevers steeds vaker besluiten om te snijden in hun uitgavenpatroon en zich meer te richten op online media. Zo kondigde Adformatie recent nog aan dat het overstapt op een tweewekelijkse verschijningsfrequentie.

Steeds meer bedrijven in print besluiten om online media voor hun klanten in te gaan zetten. Ook NDC Media, onder meer de uitgever van de regionale dagbladen Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden, doet hieraan mee. Zij worden wederverkoper van Google AdWords.

Op het eerste gezicht lijkt dit een logische stap, aangezien NDC hiermee een groter bereik realiseert en een nieuwe inkomstenbron aanboort. Wat ik (en vele anderen gezien de reacties op Emerce) echter jammer vinden is dat zij de uitvoering van de lokale AdWordscampagnes uitbesteden aan het Duitse PubloCity.

Een korte analyse van PubloCity laat zien dat het bedrijf wellicht bedreven is in AdWords (al ben ik daar niet al te diep ingedoken), maar dat content marketing en het optimaliseren van hun eigen website nog niet aan de orde is. Zo zijn er slechts (op het moment van schrijven) 26 geïndexeerde pagina’s, terwijl de paginabeschrijvingen kort en krachtig zijn: PubloCity.

Deze partij zet dus, althans voor zichzelf, relatief weinig in op de vindbaarheid in de (organische) zoekresultaten van Google en al helemaal niet op content marketing. Terwijl ik juist van mening ben dat dit op langere termijn veel meer rendement oplevert.

NDC Mediagroep heeft inmiddels opgeroepen dat zij graag in contact komen met Nederlandse bedrijven die dezelfde voorwaarden geven als PubloCity. Dus mocht je je geroepen voelen, neem dan even contact met NDC Media op!

Crowdfunding voor uitgevers

Het verdienmodel zoals NDC media hanteert is dus vooral gebaseerd op advertenties. Maar zou wellicht crowdfunding dit kunnen vervangen?

Iedereen kent Kickstarter inmiddels wel, een populair crowdfundingplatform waarmee onder meer interessante media-experimenten van worden gefinancierd. Zo is er een geheel magazine gefinancierd met behulp van Kickstarter.

Middels een crowdfundingplatform kunnen uitgevers zich richten op hun lezers en vragen of zij willen helpen om de krant te verbeteren. Door het doen van een donatie kunnen de uitgevers kwalitatief betere content creëren die beter aansluit op de wensen van hun lezers. Daarnaast zorgt het voor een stabielere en minder afhankelijke stroom aan inkomsten dan wanneer de focus zou liggen op offline advertenties. Zeker omdat deze markt momenteel op zijn gat ligt.

Crowdfunding voor journalisten

Het gevolg van de financiële crisis is vooralsnog dat uitgevers zoals eerder gezegd steeds vaker besluiten om te snijden in de kosten. Maar ook hier kan crowdfunding wellicht een oplossing bieden, maar dan voor journalisten.

Via een Kickstarter campagne heeft journalist Jim Romensko uit Michigan bijvoorbeeld genoeg geld opgehaald om de VS door te trekken voor reportages over de aankomende verkiezingen.

Persoonlijk vind ik het een goed idee om je journalistieke project voor te leggen aan mensen met de vraag of zij hierin willen investeren. Zodoende krijg je inzicht of er voldoende vraag is in de markt naar jouw content.

Verdienen aan crowdfunding

Daarnaast zorgt crowdfunding ervoor dat je van te voren weet of je project op zijn minst kostendekkend is. Een aantal freelance journalisten/tekstschrijvers die ik ken maken content die zij vervolgens proberen te verkopen aan uitgevers, zonder de zekerheid dat het ook daadwerkelijk wordt geplaatst. Zij maken dus eerst kosten en hopen dan maar dat deze vergoed worden.

Journalisten kunnen platformen als Spot.us en Kickstarter inzetten om zichzelf onder de aandacht te brengen en geloofwaardigheid te creëren. Want als je projecten volledig gefinancierd worden, laat dit zien dat je content produceert waar vraag naar is. En dat is juist een van de essenties van content marketing.

Wanneer je project is gerealiseerd zal het daarnaast veel sneller onder de aandacht kunnen komen bij je publiek. Je hebt namelijk de gegevens van je investeerders, waardoor je ze direct kunt benaderen. Wanneer zij blij zijn met het gerealiseerde project zullen zij eerder geneigd zijn om de content te delen, omdat zij het waardevol vinden voor hun netwerk.

Zodoende komt je content bij een veel grotere groep onder de aandacht. Op deze manier werk je aan je autoriteit en kunnen uitgevers op een gegeven moment besluiten om met jou in zee te gaan vanwege de kwalitatief goede content die je realiseert. Hierdoor heeft de uitgever ook weer de mogelijkheid om zich met kwalitatieve journalisten te verbinden, waardoor zij sterker staan ten opzichte van bijvoorbeeld adverteerders.

Dit laat dus wederom zien dat content marketing weldegelijk op langere termijn kan zorgen meer inkomsten, zowel voor uitgevers als journalisten.

Heb je deze artikelen al gelezen?

4 Reacties

  1. Ronald Kleverlaan

    Op dit moment is er in Gent een event genaamd “creative funding for creative media” waar het vooral over crowdfunding gaat. Veel journalisten en media organisaties zijn hier. Dus inderdaad veel interesse.

  2. Tim Bodewes

    Hi Christian,
    We doen voor Adwords inderdaad zaken met een Duits bedrijf, vooral omdat zij een goed platform hebben om dat op schaal te managen. We hebben gekeken naar alternatieven, maar dan kom je uit bij Amerikaanse bedrijven. De keywords en advertentieteksten worden btw gemaakt door Nederlanders en niet door Duitsers.

    Ik sluit verder niet uit dat we voor andere online zaken partnerships sluiten met andere partijen. Wie goede ideeen heeft of voorstellen mail me aub::
    tim.bodewes@ndcmediagroep.nl

  3. Christian Slagter

    @Ronald jammer dat ik er niet eerder van gehoord had, lijkt mij wel een gaaf event. Komt er nog een verslag van?

    @Tim bedankt voor je aanvulling, duidelijk.

  4. Eric Smit

    Beste Christian,

    Dat klinkt allemaal heel opgewekt, maar ik zou daar toch een kleine kanttekening bij willen plaatsen. Crowdfunding is wat mij betreft geen nieuw verdienmodel. Het is een nieuw financieringsmodel waarbij de goedwillende inborst van de financier een vereiste is. Het is te hopen dat die mensen zich in grote getale zullen aandienen, want aan goed werkende zakelijke modellen is in de media nog steeds een groot gebrek.
    Groet,
    Eric

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *