Afgelopen zaterdag mocht ik aanwezig zijn op de bruiloft van de nicht van mijn vriendin. Zover ik mij kan herinneren was dit voor mij de eerste bruiloft die ik heb meegemaakt. De trouwerij werd gehouden in Het Twiskerslot in Twisk, een pittoresk dorp in West-Friesland en voor mij erg dichtbij.

Het was allemaal tot in de puntjes geregeld en de bruid en bruidegom zagen er beide fantastisch uit. Zelfs het weer zat mee. ’s Ochtends was het echt nog drama, maar toen de plechtigheid begon en we daarna naar buiten gingen om de ballonnen op te laten scheen zelfs licht de zon. En in de avond was er een topfeest. Perfect dus!

Uiteraard werd aan mijn vriendin en mij ook gevraagd wanneer wij nu eens gaan trouwen (we zijn bijna vijf jaar met elkaar) maar voorlopig heb ik even andere prioriteiten, bijvoorbeeld een eigen huis. Dat is al heftig genoeg ;).

Maar dat betekent niet dat ik niet andere huwelijken ga sluiten. Ik zie namelijk in content marketing en social media het perfecte huwelijk.

Veel gemeen

Het is niet moeilijk om te zien dat de rol van content binnen de online marketing strategie is veranderd. Door de updates van Google (Panda & Penguin) is unieke en waardevolle content veel belangrijker geworden. Waar veel bedrijven tot voor kort dus vooral bezig waren met social media, moeten zij nu nadenken om uitgever te worden. Geen wonder dus dat bedrijven met hun handen in het haar zitten door het snel veranderende internetlandschap.

Maar content marketing en social media hebben een aantal dingen gemeen. Ze hebben beide als doel om de aandacht te trekken en, op het einde van de dag, te zorgen dat er acties worden genomen. Met andere worden, ze zijn marketinghulpmiddelen die ertoe bijdragen dat de doelgroep anders gaat denken en zich gedragen.

Dit is het eigenlijk in een notendop, ook al verschijnen er door de hypes verschillende berichten over content marketing en social media. En wat nog mooier is: Content marketing en social media kunnen de perfecte partners zijn. Ze proberen weliswaar dezelfde doelgroep te bereiken, maar doen dit ieder op een andere manier.

Content marketing doet dit in de vorm van het gebruik van content (blogs, infographics, webinars, video’s, etc.), om zo een merk onder de aandacht te brengen door de doelgroep iets waardevols te bieden. Door waardevolle content te creëren hopen bedrijven dat mensen anders over hen gaan denken, dat er een relatie wordt opgebouwd, en dat de doelgroep uiteindelijk producten of diensten afneemt.

Social media is ondertussen een manier om de interactie met mensen aan te gaan en om met je doelgroep te kunnen communiceren. Of dit nu via Twitter, Facebook, Linkedin, YouTube of Pinterest is, bedrijven proberen om contact te hebben met hun doelgroep en hopen er daarbij op dat mensen hierop reageren.

Maar wat gebeurt er als je content marketing en social media samenvoegt?

Als je het goed doet,  verspreidt je de content die je hebt gemaakt via social media richting de doelgroep die je voor ogen hebt. Door social media in te zetten zorg je er voor dat je content eerder onder de aandacht komt bij mensen die het wellicht interessant vinden. Daarnaast zorgt social media ervoor dat je doelgroep deze content kan delen met anderen en/of erop kan reageren.

Dit laat zien waarom veel bedrijven content marketing steeds belangrijker gaan vinden, omdat het de inhoud biedt voor de social media inspanningen. Je hebt als bedrijf nu echt iets te vertellen. Tegelijkertijd biedt social media een effectief distributienetwerk voor bedrijven die veel content creëren.

Ik stap zelf dus voorlopig niet snel in het huwelijksbootje (al weet je het maar nooit ;)), maar ik verwacht dat bedrijven de kracht van het huwelijk van content marketing en social media inzien en deze omarmen. Ik hoop in ieder geval in de komende periode veel gelukkige huwelijken te mogen verwelkomen!

Foto: Gemaakt door Jurgen Koolhaas van Kotraco.