Geregeld spreek ik mensen die ergens gehoord hebben dat ze iets met dat nieuwe content marketing moeten doen. Ik moet dan altijd lachen, want content marketing is niet nieuw!

Content marketing is volgens mij wel een van de hypebegrippen van 2013. Het lijkt wel alsof alle social media goeroes die vervolgens SEO goeroes werden nu opeens content marketing goeroes zijn en het overal waar zij kunnen verkondigen.

Natuurlijk ben ik blij met alle aandacht voor content marketing. Sinds eind 2011 ben ik mij meer in content marketing gaan verdiepen en het in de praktijk gaan toepassen. Maar het is niet iets dat nu opeens nieuw is, er zit een hele geschiedenis achter.

Geschiedenis content marketing infographic

Maar wist je dat content marketing teruggaat tot 4200 jaar voor Christus? Toen werden de eerste tekenen gevonden van eigen gemaakte publicaties in de vorm van grotschilderingen. En in 1895 was daar tractorenfabrikant John Deere die zijn eigen magazine uitbracht. Als boerenzoon vind ik dat natuurlijk mooi, maar laat maar weer eens zien dat content marketing er al langer is dan alleen in 2013.

Al eerder plaatste ik deze infographic over de geschiedenis van content marketing. Op basis van dezelfde gegevens heeft Inboudvisibility een variant gemaakt die ik graag met je wil delen.

Content marketing geschiedenis infographic

Terug naar de basis

Content marketing is dus niet nieuw, maar de vraag is hoe we ervoor zorgen dat het niet langer wordt gezien als een hype. Maar ook hoe het zo is gekomen dat we lange tijd content marketing niet hebben toegepast.

Ik denk dat we weer terug moeten naar de oorsprong van marketing, namelijk praten met je klanten in een taal die zij begrijpen. Oplossingen bieden voor vragen die er bij hen leven, maar ook informatie aanreiken om te laten zien dat je een autoriteit bent op je vakgebied en zo interessant is dat je netwerk deze wil delen.