Content marketing voor de huisdierenbranche (infographic)
Laatste update: 15 februari 2013

Mijn infographic over het gebruik van social media binnen de agrarische sector bracht nogal wat teweeg. Om daarop voort te borduren deel ik deze infographic met je, speciaal voor de huisdierenbranche.

Opkomst online dierenspeciaalzaken

Huisdieren zijn een interessante sector voor ondernemers. De markt voor dierspeciaalzaken bedroeg het afgelopen jaar ongeveer €1,3 miljard en naar verwachting is dit alleen maar toegenomen. Ongeveer de helft wordt via supermarkten verkocht, het restant via dierenzaken.

Vorig jaar bedroeg het online marktaandeel van online verkopen nog slechts 6%, maar verwacht mag worden dat dit fors gaat toenemen. In de afgelopen jaren zijn dierenspeciaalzaken zich namelijk steeds meer op online gaan richten.

Denk bijvoorbeeld aan Pets Place of Zooplus, webshops met dierenbenodigdheden en diervoeding. Pets Place is zelfs pas sinds halverwege vorig jaar online en nog geen cijfers  voor zijn webshop bekend gemaakt, maar Zooplus realiseerde over 2011 in Nederland nog een omzet van 21 miljoen euro.

Uiteraard willen deze webshops dat dierenliefhebbers richting hun webshop toekomen en een van de manieren om dit te realiseren is door de inzet van content marketing.

Maar hoe kunnen marketeers binnen hun sector dierenbezitters waardevolle content bieden? Het Britse Red Rocket Media heeft hier een erg leuke infographic over gemaakt met een aantal handige tips.

Los problemen op

Probeer met de content die je creëert de problemen bij huisdierenbezitters op te lossen en hun tips te geven. Een vragenuurtje op social media kan je bijvoorbeeld interessante informatie opleveren over wat er speelt onder je bezoekers. Hun belangrijkste vragen of angsten met betrekking tot hun huisdieren kun je hiermee te weten komen.

Uit de infographic komt naar voren dat 22% van de Britse huishoudens een hond heeft. Marketeers binnen de huisdierenbranche kunnen hen helpen met een stappenplan voor puppytraining of zorggids.

Ondersteun in moeilijke perioden

Ook moeten content marketeers die actief zijn in de huisdierensector zich bewust zijn van het feit dat huisdierenbezitters ook wel eens met tegenslagen te maken hebben. Bijvoorbeeld als hun huisdier ziek wordt of zich zonder reden slecht gaat gedragen. Bezitters bij deze problemen ondersteunen is cruciaal.

Stem je content af

De infographic geeft ook aan dat je je  bezoekers (en hun huisdieren) als individuen moet behandelen. Zo zijn hondenbezitters vaak andere mensen met andere behoeften dan kattenbezitters.

Begrijp je publiek

Wanneer je content voor huisdierenbezitters creëert, is het belangrijk om altijd empathie of inlevingsvermogen in gedachte te houden. Zij zullen iemand eerder vertrouwen wanneer diegene laat zien dat hij de band tussen mens en huisdier begrijpt.

Tot slot adviseert Red Rocket Media in de infographic dat het belangrijk is om je publiek te begrijpen. Zo blijk uit onderzoek bijvoorbeeld dat 66% van de Britse huisdierenbezitters hun auto zou aanpassen zodat hun huisdier mee kan. Daarnaast zou 13% hen hun huisdier boven hun partner verkiezen.

Ook je eigen infographic?

Over welke sector zou jij graag een infographic zien? Bekijk ter inspiratie eens deze infgraphics.

Laat hieronder een reactie achter of neem contact op.

Content marketing huisdieren infographic

5 Reacties

  1. Miranda

    Leuk en interessant om te lezen!
    Ik weet nu wat mij te doen staat voor mijn nieuwe website: http://www.dieren-winkels-online.nl.
    Veel blogs schrijven over de problemen waar dierenbezitters tegenaan lopen.
    Gelukkig heb ik zelf ook huisdieren dus ik kan uit eigen ervaring spreken.

  2. Christian Slagter

    Bedankt voor je leuke reactie Miranda :). Er zijn zeker mogelijkheden en als je oplossingsgericht schrijft wordt je eerder gezien als een expert :).

  3. Christian Slagter

    Bedankt Wendy, ik had het inderdaad al voorbij zien komen en wellicht dat ik er nog verder in ga duiken.

    Ik ben benieuwd hoe Bol.com dit allemaal gaat aanpakken, al die diverse segmenten. Wat denk jij, wordt het een succes?

  4. Wendy Soeters

    Ze hebben een enorm bereik en veel vertrouwen, dus daar zal het niet aan liggen. Ben wel heel benieuwd naar positionering. Van online boekenwinkel naar….

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *