Content marketing vs traditioneel adverteren (infographic)
Laatste update: 28 september 2012

Omdat veel bedrijven nog altijd traditionele advertentiemogelijkheden prefereren boven content marketing, wil ik graag deze infographic met je delen.

Steeds meer mensen om mij heen gaan (gelukkig) de waarde van content marketing in zien. Doordat bedrijven zoeken naar manieren om zichzelf online beter te profileren, neemt het budget (vooral bij grote bedrijven) voor content marketing steeds verder toe. Daarbij worden nieuwe tactieken en promotiestrategieën onderzocht en uitgeprobeerd, wat ik alleen maar toejuich.

Toch kom ik ook nog vaak bedrijven tegen die content marketing nog niet inzetten binnen hun strategie, maar nog volledig en alleen offline communicatiekanalen inzetten. Denk hierbij aan een advertentie in de krant of een flyer bij een magazine. Alhoewel ik van mening ben dat offline media zeker kunnen bijdragen aan een content marketing strategie, vind ik deze vormen van marketing vooral met hagel schieten.

Mede daarom wil ik graag onderstaande infographic laten zien, waarin de verschillen tussen content marketing en traditionele advertentiemogelijkheden worden uitgelegd. In de infographic, gemaakt door Marketo, wordt duidelijk  wat de voordelen van content marketing zijn, welk type bedrijven dit gebruiken en hoeveel zij hieraan uitgeven.

Populairste content marketing tactieken

Wanneer bedrijven content marketing inzetten, blijkt uit de infographic dat zij daarvoor met name social media, het plaatsen van artikelen en persoonlijke evenementen gebruiken. Bedrijven met meer dan 1000 medewerkers gebruiken daarbij gemiddeld 9 content marketing tactieken, waar dit bij bedrijven met minder dan 10 werknemers dit gemiddeld 6 is.

Uitdagingen bij content marketing

Uit de infographic komt naar voren dat bedrijven vooral de grootste uitdagingen zien bij het produceren van content en er het budget voor vinden. Vooral het laatste is iets wat ik persoonlijk ook veelvuldig tegenkom. Maar aan de ander kant geven bedrijven nog altijd erg veel uit aan traditionele advertentiemogelijkheden, dus volgens mij liggen daar nog kansen.

Uitgaven aan content marketing

Als er namelijk wordt gekeken naar hoeveel er door bedrijven wordt uitgegeven aan content marketing, blijkt uit de infographic dat een gemiddeld bedrijf 26% van zijn budget uitgeeft aan content marketing. Bij bedrijven kleiner dan 10 werknemers is dit 34%. Beide percentages zijn in ieder geval lager dan wat er nog aan traditionele advertenties wordt uitgegeven.

Wat vind jij? Is traditioneel adverteren beter dan content marketing, of wil jij ook je budget gaan verschuiven?

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.

2 Reacties

  1. Paul Raaijmakers

    Goed en leuk artikel weer, Christian!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *