Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat marketeers content marketing steeds belangrijker vinden, maar deze infographic laat zien dat zij daar nog altijd geen strategie voor hebben ontwikkeld.

Over de afgelopen 2 jaar is de populariteit rond content marketing enorm toegenomen. Waar het destijds nog vooral een buzzword was, zien steeds meer online ondernemers en marketeers het als een manier om hun doelstellingen te realiseren. Sinds januari van dit jaar is de populariteit zelfs toegenomen met 38%.

Maar hoe benaderen marketeers content marketing en meten zij de effecten van hun inspanningen hiervan in hun strategieën? Pardot, een leverancier van marketing automation oplossingen, heeft hier een interessante infographic over gemaakt. Hieruit komt verrassend genoeg naar voren dat veel marketeers nog altijd geen content marketing strategie hebben.

Van de ondervraagden stelt maar liefst 90% dat content belangrijk gaat worden voor hun marketing activiteiten. Maar slechts 38% stelt dat zij ook daadwerkelijk een content marketing strategie hebben.

Doelen: Vooral meer interactie

De doelstellingen die marketeers hebben zijn duidelijk. Ze willen door middel van content vooral de interactie met hun doelgroep aangaan (52%) en daarnaast verkeer naar hun website realiseren.

Verder vind ruim een derde van de ondervraagden dat merkbekendheid en meer verkopen belangrijke doelen zijn.

Meten is weten, toch?

Om te meten of hun content marketing inspanningen effect hebben gehad kijkt een overgrote meerderheid van de marketeers (88%) naar het aantal unieke bezoekers van hun website. Een goede tweede is volgens de infographic het aantal paginaweergaves per bezoeker (76%) en het totale aantal paginaweergaves (71%).

Opvallend is dat slechts iets meer dan de helft kijkt naar de bounce rate, dus hoeveel mensen direct weer vertrekken van de website. Dit kan namelijk een prima indicator zijn of mensen je website interessant vinden.

Pardot adviseert marketeers om naast het aantal unieke bezoekers en paginaweergaves ook te kijken hoeveel leads en omzet er uit content marketing volgt. Hierdoor kunnen marketeers namelijk de content afstemmen op de algehele bedrijfsdoelstellingen.

Categorieën en voordelen

Pardot verdeelt in de infographic de content meetmogelijkheden onder in vier onderdelen:

  • Consumptie
  • Delen
  • Leadgeneratie
  • Verkopen

Consumptie

Bij consumptie wordt er gekeken hoe je publiek jouw content consumeert. Dit kan gemeten worden met behulp van het aantal bezoekers, paginaweergaves en de tijd die iemand doorbrengt op je website.

Dit heeft als grootste voordeel dat je ziet wat de interesses van je publiek zijn. Hierdoor kun je zien welke onderwerpen je bezoekers het interessantst vinden en daarop reageren met doeltreffende content.

Delen

Een andere meeteenheid die je kunt gebruiken is door te kijken hoe jouw content wordt gedeeld door je bezoekers op sociale netwerken.

Het grootste voordeel hiervan is dat je te weten komt of je content waardevol genoeg is voor je lezers om deze te delen met hun netwerk. Daarnaast krijg je inzicht op welke netwerken zij het meest actief zijn.

Leadgeneratie

Het genereren van leads is uiteraard ook een goede indicator. Je kunt prima nagaan hoeveel mogelijkheden je content realiseert.

Een van de voordelen om hiernaar te kijken is dat je te weten komt of je content je helpt om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

Verkopen

Tot slot kun je nagaan of je content ook leidt tot meer omzet. Hoeveel omzet kan gerelateerd worden aan je content?

Het voordeel hiervan is dat je te weten komt of het de moeite waard is om te investeren in content.

Hieronder de infograhic van Pardot met daarin alle informatie op een rij (klik op de afbeelding voor een vergroting).

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.