Ongeveer een jaar geleden lanceerde Google zijn ‘Panda Update’, gericht om te filteren op content van lage kwaliteit binnen de zoekresultaten. Hieronder vindt je een mooie infographic die ik recent tegen kwam, gemaakt door Search Engine Land en BlueGlass.

Impact Google Panda update

In de infographic wordt uitgelegd hoe de Google Panda update werkt, welke impact het heeft gehad en welke updates er sinds de eerste Panda Update zijn verschenen. Verder wordt er uiteengezet wie er vooral is geraakt door de panda. Volgens Search Engine Land zijn dit bedrijven als Yahoo.com, dat  zijn website Associated Content afsloot en de beste content verplaatste richting zijn nieuwe website Yahoo Voices.

Tip

Search Engine Land geeft als tip mee dat websites die continu waardevolle en unieke content genereren altijd vriendelijk behandeld zullen worden door de panda. Wanneer teveel pagina’s van je website slechte content bevatten, is de panda niet blij en je een penalty geven. Om deze penalty te verliezen moet je de kwaliteitsloze content verbeteren of in zijn geheel verwijderen.

Zorg voor waardevolle content

Bij relaties geef ik eveneens altijd duidelijk aan dat het belangrijk is om waardevolle content op je website te hebben. Je wilt per slot van rekening toch dat mensen graag op je website komen? Zie verse content niet als verse spam, maar als toegevoegde waarde voor je bezoeker. Een effectieve manier voor bedrijven om verse content voor hun website te maken is om een blog op te zetten en deze regelmatig bij te houden. Je kunt bijvoorbeeld korte, informatieve artikelen schrijven over diverse onderwerpen zoals nieuws uit de branche of over nieuwe producten/diensten.

Ik ben daarom dan ook blij met de Google Panda update en hoop dat toekomstige updates ervoor zullen zorgen dat goede content nog beter en sneller wordt gevonden door mensen die daarnaar op zoek zijn.

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.