Je kent het wel. Je wilt een nieuw hebbedingetje kopen (smartphone, camera, tv) maar weet niet welke je moet kiezen. Je snuffelt wat rond op websites zoals Kieskeurig en Beslist en vraagt aan vrienden wat zij zouden doen. Maar social media wordt steeds belangrijker bij aankoopbeslissingen, zo blijkt uit een recente infographic.

Een recent onderzoek door Empathica onder meer dan 6500 Amerikaanse consumenten laat zien dat strategieën voor mobile en social media steeds belangrijker worden voor merken. Consumenten in de retail gebruiken deze kanalen namelijk om hun aankoopbeslissingen te maken, zelfs als zij in de winkel staan.

Gebaseerd op het onderzoek heeft Empathica onderstaande infographic gemaakt. Daaruit komt onder meer naar voren dat 73% van de ondervraagden aangeeft dat Facebook van invloed was op een aankoopbeslissing. Twitter was daarentegen slechts bij 14% van de mensen van invloed.

Ook werd er gevraagd hoe Amerikaanse consumenten hun mobiele apparaten in een winkel gebruiken. Uit de infographic komt naar voren dat 55% van de mensen de prijzen vergelijken. Of dit via een website of applicatie wordt gedaan is niet duidelijk. Daarnaast scant 34% een QR-code en 27% gaat op zoek naar een review van een bepaald product.

Zelf doe ik meestal vooraf al onderzoek voordat ik naar een winkel ga om het product nader te bekijken. Ik vind het nog steeds vreemd om met je mobiel in een winkel de QR-code te scannen. De infographic laat echter zien dat ongeveer één op de drie Amerikaanse consumenten dit wel doet. Doe jij dit bijvoorbeeld als je in een winkel staat? Of vergelijk je tijdens het winkelen prijzen op je smartphone of tablet?

(klik op de afbeelding voor een vergroting.)

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.