De wondere wereld van lastige klanten (infographic)
Laatste update: 8 februari 2013

Ieder bedrijf heeft wel eens te maken met lastige klanten die veel tijd en aandacht van je gehele bedrijf vragen. Om deze te herkennen en mee om te gaan deel ik graag deze gave infographic.

Er zijn verschillende type klanten, waarvan sommige te typeren zijn als lastige klanten. De wondere wereld van klanten bestaat bijvoorbeeld uit klanten die veeleisend zijn of verwarrend zijn.

Om je te helpen om deze lastige klanten te identificeren heeft Ciplex een infographic gemaakt. Hierin staan 15 lastige klanten types en wordt uitgelegd hoe je succesvol met hun kunt omgaan. Hieronder licht ik een paar lastige klanten uit.

Meneer ik weet niet echt wat ik wil

Deze lastige klant wisselt bijna constant van mening. Door zijn besluiteloosheid vertragen projecten en mis je deadlines.

De oplossing om met dit type lastige klant om te gaan is om alles vooraf duidelijk op papier te zetten. Wanneer de klant naderhand vraagt om grote koerswijzigingen kun je deze dan makkelijker weigeren.

Meneer alles is een noodgeval

Hij is de enige klant op de wereld die belangrijk voor jou zou moeten zijn. Althans, dat denkt hij zelf.

Dit is natuurlijk een lastige klant, maar zorg er voor dat je een duidelijke tijdsplanning hebt en alle deadlines haalt. Hierdoor kun je aan de klant laten zien dat alles op schema ligt. Herinner hem er daarnaast aan dat je ook andere klanten hebt die je expertise nodig hebben.

Mevrouw ik weet alles al

Zij weet precies wat ze wil en eist dat alles gedaan wordt naar haar wensen. Jouw input is niet gewenst.

Wees met een dergelijke lastige klant duidelijk over wat zij wil bereiken, maar wees niet bang om aan de klant duidelijk te maken dat wat zij wil niet zal werken.

Mevrouw ik haat die kleur zonder reden

Deze klant is de muggenzifter of als je wilt mierenneuker. Zij kan vallen over de kleur of grootte van het lettertype, waardoor het hele project stil blijft staan totdat het probleem is opgelost.

Om zo’n klant het naar de zin te maken is het aan te raden om te vragen wat zij willen bereiken. Laat je expertise zien door een aantal opties aan te bevelen waarmee die doelstellingen worden gerealiseerd. Als de lastige klant dan nog steeds teleurgesteld is moet je overwegen om afscheid te nemen van elkaar.

Meneer en mevrouw vergaderen tot we een ons wegen

Deze klant werkt voor alles samen en zal niets doen zonder dat een meerderheid van de mensen het eens is met de te nemen beslissing. Dit komt vooral voor bij grote organisaties en zorgt voor een trage besluitvorming.

Dwing in dat geval zo’n lastige klant om in te stemmen met een contactpersoon die verantwoordelijk is voor de voortgang voor het project. Dit zorgt voor een visie op het gehele project.

(Klik op de infographic voor een vergroting)

Lastige klanten infographic

Lastige klanten altijd moeilijk

Het is natuurlijk moeilijk om aan iedereen zijn wensen te voldoen, maar als je weet met welk type lastige klant je te maken hebt kun je jezelf en anderen daar beter op voorbereiden.

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *