6 tips voor een perfect artikel voor je blog.

Via Jos Veldwijk van Veldmerk werd ik recent gewezen op een mooie blauwdruk voor het schrijven van een perfect artikel, geplaatst door Brian Rice op de website B2C. In het artikel wordt ingegaan op de belangrijkste punten voor je blog, waardoor deze waardevoller wordt voor zowel je bezoekers als zoekmachines.

6 tips voor een perfect artikel voor je blog

Goede titel

De titel van je blog is één van de meest belangrijke aandachtspunten. Het heeft namelijk zowel invloed op de beslissing van mensen om je artikel daadwerkelijk te gaan lezen als op zoekmachine optimalisatie (SEO). Voor SEO is het goed om in de titel een zoekwoord op te nemen die volgens jou bezoekers zouden gebruiken om het artikel te vinden via zoekmachines. Stel jezelf de vraag “Hoe zou ik dit artikel beschrijven in een woord of zin?” en verwerk je antwoord in de titel.

Tip! Maak variaties van je titel en test deze wanneer je het artikel deelt via social media. Kijk welke titel het beste aanslaat.

Social media buttons

Het is erg belangrijk dat je je bezoekers de mogelijkheid geeft om jouw content te delen met anderen. Gebruik dan ook social media buttons. WordPress biedt hiervoor diverse plugins, zie bijvoorbeeld mijn eigen website.

Eerste paragraaf

In de eerste paragraaf moet direct duidelijk worden waar het artikel over gaat en wat de toegevoegde waarde voor de lezer is. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je je belangrijkste zoekwoorden/zinnen in de eerste paragraaf gebruikt. Dit geeft zodoende een extra stimulans aan SEO.

Tip! Wees er zeker van dat je op zijn minst één zoekwoord/zin gebruikt in de eerste paragraaf.

Afbeeldingen

Gebruik wanneer mogelijk een afbeelding in je artikel en plaats deze linksboven. Daar zijn twee redenen voor. Naast dat het visueel gezien aantrekkelijk is zullen zoekmachines de afbeelding indexeren, waardoor er een extra mogelijkheid is dat jij in zoekresultaten naar boven komt.

Tip! Geeft altijd een zoekwoord aan je afbeelding mee zodat zoekmachines deze kunnen indexeren/begrijpen.

Inhoud

Bedenk vooraf wat je wilt bereiken met het artikel, de inhoud is namelijk ontzettend belangrijk. Voeg verder interne en externe links toe, maar ook afbeeldingen, video’s etc. om het geheel boeiender te maken voor zowel de bezoeker en zoekmachines.

Tip! Verwerk op een natuurlijke manier je gewenste zoekwoord in de inhoud om deze begrijpbaar te maken voor zoekmachines.

Lijsten

Gebruik wanneer mogelijk lijsten om je boodschap te versterken. Daarnaast hebben lijsten als voordeel dat het voor lezers fijn is om een artikel aan de hand van een lijst door te nemen of het voor hen interessant genoeg is om het in zijn geheel te lezen.

Tip! Gebruik een H2 kop en maak deze dikgedrukt voor de titel van je lijst om zo de lezer als zoekmachines erop te wijzen dat deze belangrijk is.

Conclusie

Een goed artikel heeft altijd een duidelijke kop en staart. Sluit je artikel altijd af met een conclusie waarmee je antwoord geeft op de belangrijkste vraag. Biedt de lezer daarnaast suggesties voor andere interessante artikelen die zij wellicht interessant vinden. Ik doe dit bijvoorbeeld door middel van het blokje dat rechtsonder verschijnt.

Reacties

Het is belangrijk dat lezers de mogelijkheid krijgen om te reageren op je artikel. Hierdoor creëer je interactie met je bezoekers. Daarnaast leer je wat er onder je leeft omtrent het onderwerp en kun  je daar wellicht op een later moment weer een artikel aan wijden. Stimuleer mensen om een reactie op je blog achter te laten voor waardevolle feedback en suggesties. Daarnaast vinden zoekmachines reacties waardevol, dus is het ook goed voor je SEO.

Tip! Zorg ervoor dat de conversatie blijft doorgaan door te reageren op alle reacties. Dit bevordert de interactie met je lezers.

Waardevolle artikelen

Gebruik de blauwdruk en tips om jouw artikelen waardevoller te maken voor lezers en om zoekmachines je artikelen beter te begrijpen. Zo sla je twee vliegen in een klap! Heb jij nog tips die kunnen bijdragen aan het schrijven van een perfect artikel?