Met waardevolle en unieke content zoals bijvoorbeeld een infographic kun je bezoekers aantrekken, maar nog belangrijker is het om hun aandacht vast te houden.

Over de afgelopen 13 jaar is de gemiddelde aandachtsspanne van de mens gedaald van 12 tot 8 seconden, zo blijkt uit onderzoek. Nu denk je misschien ‘wat is 4 seconden in een mensenleven’, maar als het gaat om het verkrijgen van de aandacht van iemand is dit ontzettend belangrijk.

Door de opkomst van online media is de aandachtspanne van mensen alleen nog maar korter geworden. Vaak wordt ook gezegd dat iemand die je website bezoekt binnen 4 seconden besluit of hij/zij blijft of deze weer verlaat.

Content marketing infographic

Om je te helpen de aandacht van je doelgroep niet alleen te verkrijgen, maar ook vast te houden, heeft Red Rocket Media deze infographic gemaakt.

Allereerst komen er uit de infographic een aantal vitale statistieken naar voren. Zo is de gemiddelde lengte van een televisiereclame 30 seconden en die van een radiocommercial 5 seconden. Gezien de verkorte aandachtspanne van mensen komen zij dus al in de gevarenzone.

Houd het beknopt

De infographic laat ook zien dat 1 op de 5 van alle paginaweergaves in 2012 slechts 4 seconde duurde. Dit laat dus zien dat bezoekers in een opslag moeten kunnen zien waar je website over gaat. Dit onderbouwd Red Rocket Media met de opmerking dat hoe meer woorden er op een pagina staan, hoe lager het percentage woorden dat gelezen wordt is.

Daarnaast zal een gemiddelde bezoeker slechts 20% van de pagina lezen op een snelheid van 200 woorden per minuut. Om de aandacht van bezoekers te krijgen is het daarom aan te raden om woorden of zinnen op te lichten doe belangrijk voor je dienst of product zijn. Een andere tip is om te beginnen met de conclusie, aangezien je daardoor de aandacht van je bezoekers vasthoudt.

Gezondheid check

In de infographic wordt er verder op gewezen dat het belangrijk is om regelmatig een check te doen naar de gezondheid van je website. Luister of de wensen van je doelgroep aansluiten bij de wat je te bieden hebt.

Verder is het goed om je website en content overzichtelijk te houden, zodat je bezoekers sneller hun doel bereiken. Daarbij is het ook aan te raden om iets speciaals aan je content toe te voegen. Dat kan bijvoorbeeld met een infographic of video.

Eerste hulp bij content marketing infographic

Met waardevolle en unieke content zoals bijvoorbeeld een infographic kun je bezoekers aantrekken, maar nog belangrijker is het om hun aandacht vast te houden.