Google’s nieuwe update beïnvloedt maar liefst 35% van de zoekresultaten.

Google maakte vorige week bekend dat het een update heeft uitgebracht voor de zoekresultaten van zijn zoekmachine, ook wel de ‘Freshness update’ genoemd.Google stelt dat zelfs wanneer je het niet speciaal aangeeft in je zoekopdracht, je waarschijnlijk zoekresultaten wilt zien die relevant en recent zijn.

Olympische Spelen

Google noemt op zijn blog als voorbeeld de Olympische Spelen. Als je hierop zoekt wil je waarschijnlijk informatie vinden over de komende Olympische Spelen en niet die van jaren geleden. Dus zelfs wanneer je alleen ‘Olympische Spelen’ intypt zonder daarachter ‘2012’ vindt je nog altijd waar je naar op zoek bent.

Topman van Google Eric Schmidt zei hier het volgende over: “Every two days now we create as much information as we did from the dawn of civilization up until 2003”, aldus Smith. “That’s something like five exabytes of data”, zo onderbouwt de topman de noodzaak van de freshness update.

Google op cafeïne

Google is al langer bezig met een nieuw indexatiesysteem. Vorig jaar werd het ‘Caffeine’ indexatiesysteem afgerond. Waar het oude systeem alle pagina’s en documenten bezocht en analyseerde om vervolgens vast te stellen waar de content precies over en ging ze daarna pas daadwerkelijk indexeerde, zorgt het nieuwe systeem er voor dat iedere pagina die bezocht wordt ook meteen geanalyseerd en geïndexeerd wordt. Daardoor worden ze sneller vindbaar.

De update zorgt er dus voor dat het algoritme wordt aangepast en je nu de meest recente resultaten te zien krijgt voor bepaalde zoekopdrachten. Google kan hierdoor ook beter bepalen welke content het meest actueel is en deze bovenaan de zoekresultaten tonen. Het gevolg is dat volgens Google maar liefst 35% van alle zoekopdrachten beïnvloedt zou worden door het nieuwe algoritme.

Google geeft 3 situaties waarin de zoekresultaten door de freshness update anders zullen zijn:

  • Recente evenementen en onderwerpen, bijvoorbeeld het aftreden van de Italiaanse premier Berlusconi.
  • Regelmatig terugkerende evenementen, zoals de verkiezingen.
  • Frequente updates, bijvoorbeeld zoekopdrachten naar informatie die regelmatig verandert. Denk daarbij aan digitale camera’s en nieuwe auto’s.

Naast de actualiteit wordt er door Google uiteraard ook nog steeds gekeken naar de kwaliteit en relevantie van zoekresultaten. Dit moet er voor zorgen dat ‘verse spam’ geweerd worden uit de zoekresultaten.

Gevolgen?

Maar wat betekent dit nou precies voor bedrijven? Lees hier de gevolgen van de freshness update.