Google (not provided) Apocalypse + tips om het op te lossen
Laatste update: 26 september 2013

Veel internet marketeers en online ondernemers die content optimaliseren voor SEO, spenderen veel tijd in het selecteren van de juiste zoekwoorden voor hun content marketing strategie.

Het is waardevolle informatie, aangezien je hiermee kunt achterhalen via welke zoekwoorden bezoekers op jouw website terecht komen. Dit is onder meer mogelijk via Google Analytics.

100% not provided

Sinds oktober 2011 is Google echter bezig om steeds minder data vrij te geven. Als iemand is ingelogd met zijn Google-account en vervolgens zoekt via Google’s zoekmachine, dan valt deze zoekopdracht onder het kopje (not provided). Google doet dit naar eigen zeggen om de privacy van haar gebruikers te waarborgen.

Recent werd duidelijk dat Google hierin nog een stap verder gaat en al het verkeer van zijn zoekmachines naar websites gaat versleutelen, waardoor de SEO-wereld in rep en roer is. Naast Emerce schreef ook Siegfried Jongsma van StormMC erover op Marketingfacts, Albert Foekema op SEO Minded en Rutger Steenbergen op SEO Zwolle en vier vlugge oplossingen van Roy Ishak.

Het gevolg van de aankondiging van Google is dat het aandeel (not provided) in de komende weken danwel maanden gaat stijgen richting 100%, wat betekent dat website-eigenaren niet meer kunnen achterhalen via welke zoekwoorden bezoekers op je website terechtkomen.

De website (Not Provided) Count houdt van 60 websites bij wat het aandeel (not provided) is en in onderstaande afbeelding is te zien dat vanaf september 2013 de toename is geëxplodeerd richting de 75%.

Google not provided count

Dit komt overeen met mijn eigen bevindingen. Waar over de periode 25-08-2012 tot en met 24-09-2012 het aandeel (not provided) 41,02% bedroeg, is dit een jaar later (oftewel de afgelopen maand) opgelopen tot maar liefst 79,94%. Onderstaande afbeelding is een screenshot van mijn Google Analytics over de afgelopen maand.

Aandeel not provided augustus september 2013

Uitzondering op de regel

Voortaan geldt (not provided) dus voor alle zoekopdrachten, tenzij iemand via een AdWords advertentie op je website terechtkomt. Kortom, als je investeert in Google AdWords zie je nog wel via welke zoekwoorden je wordt gevonden.

Mede daarom stellen diverse mensen binnen de branche dat Google met deze maatregelen ervoor wil zorgen dat steeds meer mensen AdWords gaan inzetten, ook al staat dit niet in de officiële verklaring.

Hoe denken de experts erover

Econsultancy heeft naar aanleiding van de wijziging bij Google een aantal experts gevraagd naar hun opinie. Om een beter beeld te krijgen over hoe de Nederlandse markt denkt over de veranderingen heb ik ook een aantal online ondernemers gevraagd naar hun mening over de laatste wijziging van Google.

Wat betekent het ‘verwijderen’ van een groot deel van de zoekwoordendata voor internet marketeers en website-eigenaren?

Frank HusmannFrank Husmann, content marketing specialist:

Het zat er al een tijd aan te komen dat in Google Analytics de zoekwoorden uit de organische resultaten niet meer weer zouden worden gegeven. Dit aandeel nam namelijk de afgelopen maanden steeds verder toe. Concreet komt het er op neer dat je dus via Analytics niet meer kan zien met welke zoekwoorden bezoekers op jouw site kwamen via de organische (of natuurlijke) zoekresultaten. Met Google Adwords kan dit nog gewoon wel.

De gegevens gebruikten website-eigenaren en online marketeers voor onder andere  het verbeteren van de site in de organische zoekresultaten. Bijvoorbeeld: Als je zag dat er via een longtail keyword verkeer op jouw site kwam en de positie (nog) niet zo hoog was, dan zou je hiervoor meer content en/of links kunnen realiseren zodat je hoger in de zoekresultaten terecht
komt op dit longtail keyword.

Een echt alternatief is er niet maar je kunt ook de organische zoekwoorden achterhalen via Google Webmaster Tools alhoewel deze gegevens regelmatig achter lopen en/of niet helemaal kloppen. Daarnaast kan je natuurlijk ook nog steeds je posities op basis van zoekwoorden blijven monitoren via rankmonitoring tools zoals bijvoorbeeld Rank Tracker. Het wordt ons online marketeers dus niet makkelijker gemaakt op deze manier helaas maar daar zullen we gewoon mee moeten leren leven :).

Adis NazareetAdis Nazareet, inbound marketing specialist:

Voor vele marketeers en website-eigenaren betekent dat ze via Analytics niet meer kunnen achterhalen voor welke termen hun webpagina’s gevonden worden. Met dit info kon je als marketeer achterhalen welke termen verder geoptimaliseerd moesten worden en mogelijk ook nieuwe content ideeën opdoen.

 

 

Interview met Jacko MeijaardJacko Meijaard, online ondernemer:

Internet marketeers en website-eigenaren zul hier veel moeite mee hebben. Ik gebruikte Google Analytics namelijk voornamelijk om er achter te komen op welke zoekwoorden bezoekers op mijn website kwamen. Voor mijn websites ben ik eigenlijk min of meer afhankelijk van Google en dus zal het voor mij echt een gemis zijn.

Het zal lastiger zijn om in te bepalen waar je website goed op scoort en naar welk type content bezoekers zoeken op je website.

Waarom denk je dat Google dit doet?

Frank Husmann:

Het officiële antwoord van Google is dat ze dit doen in verband met privacy redenen. Dit is uiteraard onzin, want deze informatie wordt wel aan Adwords klanten getoond. Het zou dus gewoon een commerciële reden kunnen zijn om ervoor te zorgen dat online marketeers meer gaan adverteren bij Google. Het blijft gissen helaas…

Adis Nazareet:

Persoonlijk hoop ik dat Google dit doet vanuit het perspectief dat ze marketeers die misbruik maken van de zoekmachines nog moeilijker willen maken. Google is 2 jaar terug al begonnen met het beperken van keyword data en het volledig verbergen van organische data zat er ook aan te komen. Veel marketeers zijn ervan overtuigd dat Google dit puur doet zodat meer bedrijven AdWords inzetten om keyword data te genereren.

Al met al vind ik het argument van Google dat ze hiermee de privacy van de gebruiker willen waarborgen één van de minst transparante argument die ze gegeven hebben bij een verandering.

Jacko Meijaard:

Google is geen filantropische instelling en moet simpelweg ook winst maken om de aandeelhouders tevreden te stellen. Door de zoekwoord data nog wel beschikbaar te maken voor AdWords campagnes lijkt het mij duidelijk dat ze meer internet marketeers AdWords willen laten gebruiken.

Is dit positief voor andere zoekmachines als Bing?

Frank Husmann:

In Nederland heeft Bing vrijwel geen marktaandeel dus heeft dit wat mij betreft ook geen invloed op Bing.

Adis Nazareet:

Bing zal er zeker van Google’s veranderingen profiteren. Marketeers zullen nu toch iets meer in Bing gaan duiken om keyword data te genereren. Een gewone gebruiker zal toch nog altijd de vertrouwde Google zoekmachine gebruiken.

Jacko Meijaard:

Lastige vraag. Google is de fijnste zoekmachine en in principe verandert dit niks aan de manier van zoeken. Sterker nog, voor de ‘zoekers’ is het alleen maar beter; je privacy wordt meer gewaarborgd.

Aangezien er meer ‘zoekers’ dan internet marketeers zijn, denk ik dat dit voor andere zoekmachines niet zo snel positief zou zijn en dat er niet ineens veel mensen ‘over zouden stappen’ naar bijvoorbeeld Bing.

Not provided biedt kansen

Het betekent volgens mij echter niet dat het voor internet ondernemers gedaan is, volgens mij biedt het juist kansen. Het was namelijk een continue race om de veranderingen van Google bij te houden.

Ik denk dan ook dat de focus nog meer komt te liggen op het creëren van kwalitatief goede content, de basis van content marketing . Daarbij zal er steeds minder gekeken worden naar de voorheen geroemde zoekwoorden dichtheid, maar meer geschreven worden richting de bezoeker.

Daarnaast biedt online marketing nog altijd veel meer inzicht dan offline media als kranten en magazines. Je kunt bijvoorbeeld online nog altijd zien via welke kanalen je bezoekers op je website terecht komen en hoeveel keer een artikel wordt gelezen. Probeer maar eens na te gaan hoeveel mensen jouw artikel in een bepaald magazine hebben gelezen, dat is niet te meten. Hooguit weet je hoeveel mensen het magazine ontvangen en dus in potentie het artikel of de advertentie kunnen zien.

4 tips om (not provided) toch te laten zien

De veranderingen bij Google en (not provided) zaten al langer in de pijplijn en kwamen niet echt als een verrassing. Om je toch te helpen heb ik een aantal tips samengesteld.

#1 Google Webmaster Tools

Via de Google Webmaster Tools heb je nog steeds de mogelijkheid om een indicatie te krijgen op welke zoekwoorden bezoekers op je website terechtkomen. Het is weliswaar minder accuraat als Google Analytics, maar geeft nog altijd een prima inschatting over het verkeer naar je website.

#2 Google Analytics

Ondanks dat je in eerste instantie via Google Analytics niet kunt achterhalen welke zoekwoorden er achter (not provided) schuil gaan, is een deel hiervan via een omweg alsnog zichtbaar te maken. Dit kun je doen door filters in te stellen Econsultancy heeft hier een handig stappenplan voor geschreven.

#3 Google AdWords

Zoals al eerder genoemd biedt Google AdWords nog altijd inzicht in de zoekwoorden. Je komt hier pas achter als je gaat adverteren, maar op deze manier krijg je een goed overzicht van de zoekopdrachten die daadwerkelijk conversies genereren en opbrengsten realiseren.

#4 Bekijk je posities en landingspagina’s

Als vierde optie kan je de posities van pagina’s in de zoekresultaten gebruiken om inzicht te krijgen hoe bezoekers je website vinden. Hiervoor moet je wel in kaart brengen welke zoekwoorden er gekoppeld zijn aan bepaalde pagina’s.

Voor Slagter Media scoort bijvoorbeeld de pagina Wat is content marketing goed op de zoekwoorden combinatie ‘content marketing’.

Je draait dus eigenlijk het proces om. Je schrijft waardevolle content omtrent onderwerpen die relevant zijn aan je website, om vervolgens te kijken hoe deze pagina’s scoren in de zoekresultaten.

Conclusie

Onderaan de streep blijft overeind dat we moeten leven met het feit dat Google zijn regels ten alle tijden kan veranderen. Je kunt dan ook als online ondernemer proberen om Google bij te benen of zelfs te blijven bedonderen met trucjes.

Je kunt er ook voor kiezen om dit als een kans te zien, zoals ik doe. Online ondernemers worden hierdoor min of meer gedwongen om meer na te denken over de inhoud van hun website(s), in plaats van wat scoort in Google’s zoekmachine. En dit komt neer op het creëren van waardevolle informatie waar je bezoekers wat aan hebben, oftewel content marketing.

Wij helpen bedrijven met content marketing om hun doelstellingen te realiseren en ik denk dat dit ook op de langere termijn zijn meerwaarde gaat bewijzen. Wil je ook geholpen worden? Neem dan even contact met ons op.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *