Het content marketing landschap (infographic)

Christian Slagter-Koster

On 19 april 2013

Content marketing betekent naast het creëren van unieke en waardevolle content ook de interactie aangaan met je doelgroep, gevonden worden via zoekmachines en resultaten meten. Om te laten zien hoe het content marketing landschap eruit ziet, heeft Content Amp hier een infographic van gemaakt.

Content Amp verwacht dat content marketing in de komende jaren een stormachtige groei zal meemaken, maar ziet dat veel marketeers nog moeite hebben waar zij zich op moeten richten om een succesvol content marketing plan te realiseren. Met deze infographic willen zij hier helderheid in verschaffen.

In de infographic (die opvallend genoeg in de breedte is gemaakt in plaats van het gebruikelijke lengte formaat) worden diverse onderdelen binnen content marketing uitgelicht.

Onderzoek

Natuurlijk is Google nog altijd de belangrijkste zoekmachine, maar zijn er ook sociale varianten daarop. Denk eens aan Topsy, waarmee je kunt zoeken op onderwerpen. Ik zoek hier bijvoorbeeld geregeld naar artikelen over  content marketing.

Verder worden er in de infographic andere handige tools aangereikt die je kunt gebruiken voor je content marketing. Als je bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek wilt uitvoeren, zijn de Keyword Tool van Google AdWords of Übersuggest prima oplossingen.

Content creatie

Een van de belangrijke onderdelen binnen content marketing is het creëren van waardevolle en unieke content. De infographic doet een aantal suggesties van software die je hiervoor kunt gebruiken. Uiteraard noemt Content Amp zijn eigen software, maar ook wordt er gewezen op Kapost en Contently. Mocht je zelf problemen hebben met het creëren van content, is het natuurlijk ook mogelijk om een extern bureau hiervoor in te schakelen.

Voor het creëren van infographics kan software als Visual.ly, Infogr.am worden ingezet of een infographic marketing bureau.

Om verder op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van content marketing kun je niet om Content Marketing Institute heen, maar ook Econsultancy biedt zeer veel waardevolle informatie.

Sociaal

Social media zijn een prima communicatiekanaal om je content onder de aandacht te brengen. Denk bijvoorbeeld aan Twitter en Facebook. Maar vergeet ook niet om je content te plaatsen op Google+, aangezien dit een van de sterkst groeiende social media platformen is en daarnaast van invloed is op de zoekresultaten in Google.

Meten is weten

Tot slot is het van belang om te meten wat de resultaten zijn van al deze content marketing inspanningen, om dit vervolgens waar nodig te optimaliseren. Dit wordt ook wel de Return on Investment of ROI genoemd. Er zijn een aantal meeteenheden die je kunt gebruiken, net als een tools. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Google Analytics.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Infographic van het content marketing landschap

Alle infographics op Slagter Media.

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *