Hoe onze webshop profiteert van content marketing
Laatste update: 11 juni 2012

Sinds begin april heb ik samen met mijn vriendin een webshop, Make-up Your Stash. Na een lange voorbereiding waarbij wij zelf het meeste werk hebben gedaan (de bouw, ontwerp en content van de website) ging de website live, altijd een spannende gebeurtenis.

En toen was het wachten… Wachten op de eerste bezoekers. Wachten op de eerste bestelling. Maar bijna gelijk na de lancering hadden wij de eerste bestelling binnen, yes! Zoals veel andere (online) ondernemers al eens hebben beschreven blijft het gevoel van die eerste verkoop je altijd bij.

Sindsdien is de website groter geworden met steeds meer producten. Waar we begonnen met puur make-up organizers zijn daar inmiddels ook make-up koffers bijgekomen.

Maar het meest leuke zijn toch wel de reacties van mensen, zowel online als offline. Vaak krijgen we na een bestelling een persoonlijk bedankje via de e-mail of ‘liked’ iemand onze Facebook-pagina.

Webshops definitief doorgebroken

Dat webshops steeds belangrijker worden blijkt wel uit het feit dat de kanaalverschuiving naar e-commerce versnelt. De fysieke retail begint digitale handel eindelijk serieus te nemen en marktonderzoeksbureau comScore is zelfs van mening dat internet bij de consument nu definitief zijn plek heeft veroverd.

Maar zonder goede content komt je website niet verder. En dat geldt zeker voor webshops, althans dat vind ik. Iemand die deze mening met mij deelt is Tom Schilders van Goggleboy. In een recent artikel legt hij haarfijn uit waarom de content van je webshop wel degelijk belangrijk is.

Kort gezegd geeft hij 3 belangrijke tips:

  • Richt je productpagina op je bezoeker
  • Maak gebruik van sociale bewijskracht
  • Wees er voor je klant!

Deze tips maken nog eens duidelijk dat je content moet schrijven die waardevol is voor je klant en dat je er daarnaast altijd voor je klant moet zijn.

Videocontent

Een webshop die goed gebruik maakt van content is Coolblue. Zij maken van veel producten die zij in de webshop verkopen een videoreview. Dit is hartstikke slim, aangezien YouTube na Google de meest gebruikte zoekmachine is! Kijk eens naar onderstaande video van Coolblue over de nieuwe Nokia Lumia 900.

Met Make-up Your Stash kunnen wij zelf nog veel winnen omtrent video. Inmiddels hebben een aantal beautybloggers een review gemaakt over een van onze producten, wat natuurlijk supergaaf is. Maar hier valt nog veel te winnen.

Onze webshop profiteert dus van content marketing doordat wij gebruik maken van unieke content die waardevol is voor onze bezoekers. De onafhankelijke reviews van bloggers zijn namelijk erg krachtige marketing, aangezien mensen aan hun oordeel veel waarde hechten. Daarnaast is deze vorm van content uitstekend materiaal om te verspreiden via diverse kanalen, zoals social media als Twitter en Facebook. Hierdoor kom je meer onder de aandacht, zonder dat het je een cent kost.

Natuurlijk zijn er nog diverse andere vormen van content die je kunt inzetten voor je webshop. Maar welke content je ook wilt gebruiken, zorg er altijd voor dat deze waardevol is voor je bezoeker. Zij zijn namelijk de sleutel of jouw webshop een succes wordt!

2 Reacties

  1. Tineke Bloemen

    Dank voor wederom boeiende blog en
    voorbeeld van prettige, heldere review
    video van Coolblue. Tineke

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *