Het is geen geheim dat afbeeldingen een verrijking voor je blog kunnen zijn. Maar met een infographic ga je eigenlijk nog een stap verder. Hier combineer je namelijk waardevolle content en afbeeldingen tot een mooi, deelbaar geheel. Maar wat komt er allemaal bij kijken?

Infographic voordelen

Zoals velen wel weten ben ik een voorstander van infographics, anders zou ik natuurlijk niet iedere vrijdag een infographic op mijn website plaatsen. Met een infographic kun je namelijk complexe data simplificeren. Tegelijkertijd trek je de aandacht van diegene die niet de tijd of het geduld heeft om een groot artikel te lezen.

Daarnaast is het grote voordeel van een infographic dat deze viraal kan gaan. Zo stond onze infographic over social media binnen de agrarische sector op onder meer Frankwatching, Karel Geenen en B2BContact. Dit heeft gezorgd voor de nodige naamsbekendheid, een aantal nieuwe waardevolle contacten en nog belangrijker, leads.

Je zuigt in infographics

Ik ben echter niet de enige die infographics gaaf vind. Steeds meer mensen zien de meerwaarde van deze content marketing vorm  in, waardoor nu iedereen probeert om een infographic te maken. Dit kun je zelf doen via software als Piktochart en Visual.ly, of je huurt zoals wij deden een designbureau in als Sans Serif. De kwaliteiten verschillen echter enorm.

Iedereen hoopt natuurlijk dat zijn content viraal gaat op websites met veel verkeer. Hierdoor zal je infographic echt boven de massa uit moeten komen, wil het zijn meerwaarde hebben voor je bedrijf. Om zowel een creatieve als effectieve infographic moet je datagericht, journalistiek en creatief in een zijn. Dit is niet velen gegeven.

Op Wired.com las ik recent 4 tips van Visual.ly’s topman Stew Langille over waaraan een infographic dient te voldoen.

#1 Hanteer een code voor de journalistiek

Een infographic begint met het verzamelen van waardevolle data. Zelfs als je geen journalistieke achtergrond hebt moet je in staat zijn om representatieve data te verzamelen, om zo je betrouwbaarheid bij je bezoekers te waarborgen.

Op de website van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) lees je meer over journalistiek ethische codes.

#2 Vind in de data het verhaal

Met alleen goede data kom je er niet. Je zal moeten analyseren wat het meest waardevol voor je bezoekers is en op basis hiervan een verhaal creëren. Volgens Langille zijn de meest toegangbare infographics degene die een verhaal vertellen. Volgens hem moet een infographic een boog, een climax en een conclusie bevatten.

Als je interessante data hebt gevonden, is de eerstvolgende stap om te bedenken wat je wilt vertellen, om pas daarna een designer in te huren.

#3 Maak het persoonlijk

Door de voortdurende online ontwikkelingen worden infographics ook steeds minder statisch. Een probleem bij interactieve infographics is echter dat deze minder goed deelbaar zijn via social media.

Een video infographic biedt echter wel de voordelen. Deze is namelijk zowel interactief als gemakkelijk online te delen. Om er een te produceren gaat echter wel meer tijd, geld en energie in zitten.

#4 Vergeet niet de code

Als je infographic klaar is en je deze online deelt, is het zaak na te gaan waar deze op wordt gepubliceerd. Een embedded code is handig voor het delen, maar zorg er daarbij wel voor dat de link verwijst naar jouw eigen website. Daarnaast is het aan te raden om onderaan je infographic het logo van je bedrijf en/of designbureau neer te zetten.

Mocht je infographic viraal gaan, maar krijg je van sommige bronnen geen goede verwijzing? Maak je er dan niet al te druk over en vraag hen niet om de infographic te verwijderen, dit is alleen maar verspilde en negatieve energie. In plaats daarvan kun je beter vragen om een link naar je website of in de reacties onderaan het artikel te wijzen op de originele bron.

Infographic of infographics

Ivan Cash heeft een interessante infographic gemaakt. Zijn ‘infographic of infographics’ laat zien dat de meeste infographics gaan over:

  • Gezondheid
  • Politiek
  • Business
  • Omgeving

Op basis hiervan zou je al kunnen nadenken hoe je jezelf kunt onderscheiden. Zoek bijvoorbeeld naar een onderwerp dat dicht bij je staat, maar waarover online nog relatief weinig wordt gepubliceerd. Dit was een van de redenen waarom onze infographic aansloeg. Hoe vaak lees je namelijk over het social media gebruik binnen de agrarische sector?

Uit de infographic van Cash blijkt verder dat infographics gemiddeld uit 2.12 secties bestaan, waarbij er 2.29 bronnen geraadpleegd worden (Ivan heeft zelf maar liefst 49 bronnen/infographics geraadpleegd).

De data die uit deze bronnen wordt gehaald, wordt veelal uitgebeeld in een staafdiagram, maar ook vaak in grafieken of afbeeldingen. Taartdiagrammen zijn het minst populair.

Infographic over infographics

Ook een infographic?

Wil je ook een infographic of meer weten over de mogelijkheden? Neem dan eens contact met ons op!