Sinds een aantal maanden blog ik voor De Online Accountant, een platform over alle laatste innovaties, trens en veranderingen voor de online accountant. Ik zie dit als een schoolvoorbeeld van hoe content marketing bedreven kan worden en probeer met mijn artikelen accountants te helpen om meer uit hun online activiteiten te halen.

De Online Accountant is opgericht door online boekhoudsoftwarepakket Twinfield en het leek mij leuk om content manager Anne Hendriksen eens meer te laten vertellen over hun visie.

Wie is Anne Hendriksen?

Werkgerelateerd: ik ben werkzaam bij Twinfield, leverancier van online boekhoudsoftware. Dat klinkt niet heel spannend, maar we maken software waarmee boekhoudkundige processen naar de cloud verplaatst worden, wat een grote impact heeft op zowel de bedrijfsvoering van de accountants als die van de ondernemer. De ontwikkelingen gaan hard, de branche is volop in beweging, er zijn genoeg verhalen te vertellen. Ik heb de rol van Content Manager, waarin ik onder andere verantwoordelijk ben voor De Online Accountant, het blog platform van Twinfield.

Buiten mijn werk hou ik me voornamelijk bezig met sport (zwemmen, triathlon) en hou ik van film en reizen. Het liefst zie, lees en doe ik zoveel mogelijk, en schrijf daar graag verhalen over op mijn persoonlijke blog.

Waarin onderscheidt Twinfield zich?

Anne Hendriksen van De Online AccountantTwinfield was twaalf jaar geleden de eerste die begon met online boekhouden. Revolutionair, in die tijd. Nu is dat natuurlijk anders: vele partijen zijn er inmiddels bij gekomen. Daarom blijft Twinfield innoveren: de boekhouding moet zoveel mogelijk door geautomatiseerd worden. Boekhoudkundige processen moeten zo eenvoudig mogelijk worden, zodat de ondernemer altijd inzicht heeft in actuele cijfers en ook bij kan sturen wanneer nodig.

Twinfield heeft inmiddels een nieuwe module geïntroduceerd: ‘Factureren’, een nieuwe generatie software waarmee de ondernemer zijn eigen verkoopadministratie kan voeren. Het ziet er fantastisch uit, is heel gebruiksvriendelijk: zelfs ik zou ermee aan de slag kunnen. We zetten weer een nieuwe standaard, echt een goed voorbeeld van de innovatiekracht van het bedrijf.

Daarnaast onderscheiden we ons door te laten zien dat we méér zijn dan alleen leverancier van online boekhoudsoftware, door naast de accountant te gaan staan. We zijn als het ware zijn ‘reisgenoot’: we snappen wat er speelt in zijn business, laten zien wat de mogelijkheden zijn en proberen hem vooruit te helpen in deze economisch zware tijden. Die kennis hebben we in huis, en laten we bijvoorbeeld ook zien via De Online Accountant.

Kun je wat meer vertellen over jullie platform De Online Accountant?

Anne Hendriksen van TwinfieldDe Online Accountant is in feite onze online kroeg. We communiceren bij Twinfield veel via social media, ook met onze klanten. Natuurlijk hebben we een prima website. Er ontbrak alleen iets, in de gehele accountancybranche: een plek waar mensen hun kennis kwijt konden. Een plek om informatie te delen, te discussiëren. De Online Accountant is nu die plek: klanten maar ook niet-klanten schrijven blogs en delen andere informatie. Ook vanuit Twinfield bloggen we mee, vertellen we waar we mee bezig zijn en vragen we lezers hoe zij tegen bepaalde zaken aankijken. We hebben inmiddels een leuke groep bloggers om ons heen verzameld, die zeker niet allemaal Twinfield-minded zijn. Dat willen we ook niet; het uitgangspunt is een open platform, waaraan iedereen een bijdrage mag leveren.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Ik vind met name de ontwikkeling dat personen belangrijker worden dan bedrijven heel interessant. Prachtig om te zien dat mensen in eerste instantie zichzelf zijn, met hun eigen expertise. Online draagt hier natuurlijk enorm aan bij: je kunt zijn wie je wilt, en kan in je eentje enorm veel mensen bereiken. Dit zet zich alleen maar meer door: het is een nieuwe manier van met elkaar in contact komen en zaken doen. Niet langer is het bedrijf bepalend, maar is de online aanwezigheid van je werknemers ook heel belangrijk. Het gaat veel meer om mensen, producten komen daarna. ‘Vertel ons wat je weet’ – een mooi uitgangspunt.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

De voordelen zijn legio: je kunt je expertise claimen, je onderscheiden van je concurrent, het is relatief goedkoop, je kunt snel een groot bereik genereren en het brengt je hoger in de zoekresultaten. Als je dit zo leest, vraag je je eigenlijk af waarom nog niet iedereen  hier druk mee is… 😉

Hoe zetten jullie social media effectief in?

Naast dat we heel aanwezig zijn op social media, communiceren we ook actief met onze klanten via Twitter, Facebook en LinkedIn. Naast aankondigingen van updates, webcare en het delen van informatie waarvan wij denken dat onze volgers er iets aan hebben, betrekken we onze klanten ook echt bij het ontwikkelproces.

Bij de ontwikkeling van ‘Factureren’ bijvoorbeeld, wat we na een ‘controlled release’ door een selecte groep gebruikers hebben laten testen. We hebben een Facebookgroep aangemaakt, waar de gebruikers hun feedback konden geven en we met ze in gesprek gingen over de verdere ontwikkeling van de software. Dit werkte perfect.

Wat was tot nu toe jullie grootste succes en wat/hoeveel heeft het jullie opgeleverd?

Ik vind het mooi om te zien dat het verkeer via social media naar De Online Accountant en de algemene Twinfield website het afgelopen half jaar enorm gegroeid is; er is zeker sprake van een verdubbeling.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

De uitdaging is voor mij om dit vast te houden en bezoekers te blijven boeien. Daarnaast wil ik de innovatiekracht van Twinfield ook in De Online Accountant naar voren laten komen. Blijven ontwikkelen en vernieuwen!

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Durf fouten te maken. Probeer het. Is het niets, dan probeer je weer iets anders.

Anne Hendriksen

Wat is je gouden tip?

Durf fouten te maken. Probeer het. Is het niets, dan probeer je weer iets anders.

 

Anne Hendriksen

Twinfield

De Online Accountant

Andere recente interviews: