Eric ken ik via onder meer van het content marketing trends 2017 artikel waaraan ik heb meegewerkt en in dit interview vertelt hij wat content marketing zo boeiend maakt en hoe het succesvol kan worden ingezet door organisaties.

Wie is Eric van Hall?Eric van Hall Mediaweb

Begin jaren 80 was ik een superfanatieke windsurfer. Ik draaide mee in de Holland Surf Pool als semi professional. Ik studeerde destijds geschiedenis en daarbij volgde ik een aantal vakken op het gebied van helder schrijven en taalbeheersing.

In 1985 ging ik als freelance schrijver aan de slag voor de Windsurfkampioen, destijds een uitgave van de ANWB. Mijn teksten vielen op bij O’Neill. Tussen 1986 en 1995 was ik de vaste copywriter van dit surfmerk. Ook reisde ik de wereld rond als jurylid bij de Professional Windsurfing Association (PWA). Vanaf 1989 ontwikkelde ik me ook als  filmregisseur/-producent. Ik maakte tientallen videoproducties over funsports als windsurfen, snowboarden, catamaran zeilen, strandzeilen en reizen.

Ik ben al ruim 30 jaar ondernemer. Ik heb ik een volwassen dochter uit mijn eerste huwelijk met wie ik de liefde voor reizen en avonturen deel. Sinds 9 jaar ben ik samen met mijn grote liefde, haar twee lieve kids en sinds drie jaar onze maffe hond Max.

Kun je wat meer vertellen over Mediaweb?

Mediaweb Eric van HallIn 1994 raakte ik gefascineerd door het destijds prille ‘world wide web’. In 1995 richtte ik internetbureau Mediaweb op. Met Mediaweb realiseerde ik honderden maatwerk websites voor bedrijven en organisaties.

Een van mijn grootste frustraties was dat de teksten bij bijna elke website een struikelblok waren. Klanten waren vooral geïnteresseerd in het uiterlijk van de website. Daar had iedereen altijd wel een mening over. En daar ging de meeste tijd in zitten. Uiteraard ook in de functionaliteiten van de website. Maar de inhoud, met name de teksten, daar had nooit iemand zin in of tijd voor.

Meestal ging men pas aan de slag met de teksten nadat de website was opgeleverd gevuld met ‘lorem ipsum’ teksten. Ik had daar een gruwelijke hekel aan. Ik vond dat je moest ontwerpen en bouwen op basis van een doordachte contentstrategie en dat de teksten in ieder geval per paginatype klaar moesten zijn voor we aan het design begonnen.

In de loop van 2015 nam ik het besluit dat ik de webbouw activiteiten van Mediaweb wilde verkopen en dat ik van Mediaweb een zelfstandig blog wilde maken. Want de blog die ik sinds 2013 voor Mediaweb schreef was inmiddels behoorlijk succesvol.

Ik wilde terug naar mijn roots, naar het schrijven. Maar niet als freelancer. Ik wilde een schaalbaar businessmodel bedenken. Een online dienst waarmee ik bedrijven en organisaties kan helpen om de productie van hun webteksten eindelijk eens onder controle te krijgen. Betaalbaar en van goede kwaliteit.

Hoe is het idee voor CopyRobin ontstaan?CopyRobin Eric van Hall

Tijdens een strandwandeling van 3 uur in juli 2015 ontstond het idee voor CopyRobin. Ik wilde een schaalbaar bedrijf, dus geen uurtje factuurtje. Een bedrijf waarin ik mijn sterkste punten kon inzetten: schrijven, content marketing, strategie. Een leuke, ‘knuffelbare’ naam die ook de lading dekte en waarvan de .nl en .com in ieder geval nog vrij waren. Een constante stroom van inkomsten, dus abonnementen in plaats van projecten. Zo vielen tussen Noordwijk en Langevelderslag beetje bij beetje alle puzzelstukjes in elkaar en twee weken later ging copyrobin.nl live. Ik had het opgezet als ‘minimal viable product’ (MVP), want ik wilde eerst zien of ik in staat zou zijn betalende klanten te vinden. Die dienden zich al direct aan.

Wat maakt content marketing zo boeiend?

Zonder mijn blog was het veel moeilijker geweest om CopyRobin te laten slagen. Doordat ik via mijn blog al duizenden volgers had en tienduizenden bezoekers per maand, kon ik in een relatief korte tijd al een succes maken van CopyRobin. Mede dankzij mijn nieuwe partners Youri Lieberton en Jerry Remmers van Loyals.nl. Zij zochten uitbreiding voor hun online divisie en hadden hun oog laten vallen op Mediaweb. Bovendien vonden ze CopyRobin een geweldig idee en wilden ze graag meedoen.

Content marketing is zo boeiend omdat het ook kleine organisaties in staat stelt om te concurreren met de grote jongens. Kleine bedrijven en ZZP-ers kunnen door hun kennis online te delen met kop en schouders boven grote corporates uitsteken. Bovendien kunnen ze zich door hun expertise te tonen en zodoende hun autoriteit op te bouwen ontworstelen aan concurrentie op prijs. Als je bijzondere kennis hebt en een sterke reputatie kun je betere prijzen bedingen.

Welke rol speelt content marketing binnen jullie organisatie?

Content marketing speelt bij CopyRobin een doorslaggevende rol. Met ons blog Mediaweb en ons Youtube kanaal De3 bereiken we tienduizenden mensen per maand. En dat zonder ook maar een Euro uit te geven aan advertenties..

Via deze twee kanalen komen verreweg de meeste leads binnen. En dat zijn bovendien leads die ons al kennen. Vaak zijn ze al fan. Delen ze onze content met hun netwerk. Dankzij onze eigen ervaringen met content marketing, kunnen we onze klanten ook zo goed adviseren. We walk the walk and we talk the talk.

Wat zijn de belangrijkste inzichten/lessen van recente campagnes?

Mijn belangrijkste inzicht is dat je niet in campagnes moet denken. Content marketing is duursport. Je moet het lang volhouden. Doorzettingsvermogen is cruciaal. Wanneer je in campagnes denkt, richt je je te veel op de korte termijn. Ik zie content marketing als een  diepte-investering. Een manier van leven. Belangrijke tip voor ondernemers die willen beginnen met content marketing: bloggen = leren. Het eerste jaar dat ik blogde, leken de tijd die ik erin stopte en wat het opleverde aan omzet niet in verhouding. En dat werkt ontmoedigend. Maar ik merkte ook dat ik van elke blogpost die ik schreef veel leerde. Enorm groeide. Als mens, als schrijver en als ondernemer. Daardoor hield ik het vol. Ik zag groei. Al was het niet direct op m’n bankrekening.

Welke online tools gebruiken jullie en hoe dragen deze bij aan het succes?

Dat zijn er eigenlijk teveel om op te noemen. Maar de tools die ik het meeste gebruik zijn Google Search, Google Apps, Google Analytics, Google Tag Manager, Search Console, Oktopost, Ahrefs, ContentKing, Evernote, Nimble CRM, LinkedIn, Facebook, Twitter, Grammerly, Hemingway app, Unsplash, Snip.ly, Readerrr, Dropbox, Adobe Creative Suite, Pushbullet, Pushcrew, Tawk.to, Workflowy, en een heel zwik Chrome-extensies. Ik vergeet er vast nog een paar.

Op m’n iPhone gebruik ik nog een aantal handige apps. Zo luister ik veel naar podcasts via Overcast en naar boeken via Audible. Ik heb ook lang gezocht naar een e-mail client die perfect past bij mijn manier van werken. En die heb ik gevonden in Airmail.

Die tools stellen me in staat om meer werk te doen in minder tijd en van een betere kwaliteit. Wel heb ik inmiddels geleerd om me niet teveel af te laten leiden door elk nieuw ‘shiny object’. Ik kies m’n tools zorgvuldig uit en ik verwijder alles wat me niet verder helpt weer snel. Een tip voor mensen die veel procrastineren: Rescue Time.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Mijn grootste uitdaging is om mij steeds weer te focussen op zaken waardoor ik en mijn bedrijf groeien. Om groot te denken. Me niet te laten afleiden door bijzaken. Werk te delegeren.

Wat is jouw gouden tip voor andere online marketeers?

Wees betrouwbaar, gul en aardig voor anderen en gedisciplineerd en eerlijk voor jezelf. Met empathie, vrijgevigheid, behulpzaamheid en door altijd je woord te houden bereik je op de lange duur veel meer bij collega’s, klanten en leveranciers dan met een ‘ik eerst’ houding. Door jezelf steeds weer uit te dagen, zul je groeien. Leg jezelf moeilijke deadlines op en zorg dat je ze haalt. Je krijgt dan zoveel meer gedaan dan je voor mogelijk houdt. En dat geeft enorm veel voldoening. Als ik niet in juni 2013 het besluit had genomen om elke week een blogpost te publiceren, en dat ook vol te houden, had ik nooit zoveel geschreven en bereikt. Bij lange na niet. Ik zeg daarom altijd: de deadline is je vriend.

Eric van Hall

Mediaweb

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.