Zelf ben ik nog nooit naar een sauna geweest, maar weet ik wel dat het een gigantische markt is. Om hier meer over te weten te komen heb ik daarom Erik Gloudemans van SaunaGespot.nl geïnterviewd, waarin hij vertelt hoe hij van belastingadviseur online ondernemer is geworden.

Wie is Erik Gloudemans?

Op dit moment ben ik vooral een kersverse vader. En dat combineert geweldig met de flexibele uren van een eigen internet onderneming. Ik moet wel steeds beter opletten dat ik elk uur laat tellen. De werkuren zijn om te werken en de uren met mijn vrouw en zoon juist om niet te werken.

In mijn vrije tijd sta ik graag op de tennisbaan en ga ik regelmatig een paar kilometer hardlopen om te compenseren voor die uren achter mijn computer. Ik heb trouwens nog meer schermhobbies. Ik volg een aantal tv series en kijk graag een bioscoopfilm. Ook uit eten gaan en een borreltje drinken met vrienden staat hoog op mijn lijst.

Verder ben ik sinds kort ook actief in de Ronde Tafel in Leusden. Dat biedt de kans om terug te geven aan de maatschappij door tijd te investeren in fund raisen of door direct mee te helpen aan een goed doel.

Waarom ben je ooit met online marketing begonnen?

In een vorig leven was ik belastingadviseur en was ik aan het overwegen om naar een andere discipline over te stappen. Maar welke?

Uiteindelijk besloot ik iets heel anders te gaan proberen. Ik had wel eens geroepen dat je op internet geld kon verdienen en was benieuwd of ik dat zelf ook zou kunnen. Ik had toen al een website als hobby, een ringtone site gebouwd met behulp van Ringtonio.

Maar goed, die paar tientjes die ik toen verdiende waren natuurlijk niet voldoende om van te leven en ook qua kennis en ervaring was er nog veel te leren. Ik besloot een gokje te wagen en heb ontslag genomen met de belofte aan mezelf dat ik binnen één jaar 2k per maand moest overhouden. Anders zou ik niet doorgaan.

Dat doel heb ik trouwens niet gehaald maar de groei was voor mij voldoende om toch door te gaan. Ondertussen ben ik 6 jaar bezig en ik ben nog steeds blij dat ik de stap naar online marketing heb gezet.

Kun je misschien wat meer vertellen over je online projecten?

Saunagespot.nl van Erik Gloudemans

Eigenlijk draaien mijn projecten rondom 2 thema’s: wellness en ondernemerschap.

Ik ga heel graag naar de sauna en probeer ook veel verschillende spa’s uit. Op een gegeven moment ben ik over die bezoekjes gaan bloggen. Naast blogberichten over saunabezoek zet ik op SaunaGespot.nl ook saunadeals en kun je zoeken in een database met sauna’s en evenementen.

De keus voor ondernemersschap als thema is ingezet door mijn achtergrond als econoom en belastingadviseur. Vooral op administratief gebied heb ik kennis en die heb ik online gezet. Met een combinatie van SEO, Adsense en bannering ben ik mijn eerste contentsites gaan opzetten.

Een van mijn ondernemerssites is Kispi. Die naam komt van Quispi Kay, in de taal van de Inca’s betekent dat vrijheid. Dat is voor mij de hoogste opbrengst van mijn ondernemerschap: vrijheid om zelf mijn tijd in te delen, zelf te kiezen waar ik aan werk. Op Kispi schrijven we vooral over hoe je om kan gaan met de praktische (online) zaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Wat mij betreft gaat marketing om contact maken met geïnteresseerden en ze converteren naar een (loyale) klant. De methoden die je daarvoor kan inzetten zullen veranderen, mede onder invloed van nieuwe technieken en wetgeving.

We leven in een tijd waarin technische vooruitgang zeer snel gaat. Zo zijn de smartphones, tablets en phablets flink in opmars. Dat betekent dat er op meer manieren naar online content wordt gekeken en ook op meerdere locaties, bijvoorbeeld in de trein. Ik verwacht de komende vijf jaar dat de technische mogelijkheden nog flink veranderen, denk aan het Google glass project of betalen via je smartphone.

Ook de wetgeving is steeds weer aan het veranderen, vooral op privacygebied is er nogal wat aan het veranderen. Zo heb je nu een bel-me-niet-register, beperkingen rondom e-mail en cookies en wordt er alweer gewerkt aan verdere aanscherpingen zoals het Europese inititatief rondom “right to forget me”.

Uiteindelijk zal het hiermee lastiger worden om zomaar met grote groepen mensen in contact te komen. Gelukkig maar want niet-relevante boodschappen worden al snel opgevat als spam. Je zult eerst de toestemming van mensen moeten hebben om met ze in contact te mogen treden. Ik denk dat daarmee het persoonlijke en authentieke contact belangrijker gaat worden.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het verhaal rondom je product of dienst wordt steeds belangrijker. Met content marketing betrek je dit verhaal bij je marketing en maak je je product herkenbaarder. Het kan vele vormen aannemen: Wisselgeld in ruil voor een e-mail adres, een betaald product, een reden om naar je site te komen en een middel om geïnteresseerden warm te maken voor een product of dienst.

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik vind het nu vooral belangrijk dat het makkelijk is om content te delen als je op een van mijn sites een artikel aan het lezen bent. Daarnaast werk ik ook met bedrijfs/fanpages en heb ik persoonlijke profielen waarmee ik een steeds groter bereik  krijg.  De effectiviteit van mijn social media inzet kan nog flink omhoog en het is een van mijn aandachtspunten van de komende tijd.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Ik heb nogal eens de neiging om projecten die niet lopen te willen renoveren. Ik heb er dan tijd in geïnvesteerd en vind het moeilijk om los te laten. Daardoor heb ik een aantal maal de beslissing genomen om aan websites te werken die ik misschien beter had kunnen laten gaan. Het laatste jaar heb ik die projecten een voor een offline gehaald zodat ik een sterkere focus heb.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

Toen ik wilde beginnen met online ondernemen was ik vooral aan het nadenken over een gouden plan. Totdat ik een succesvolle ondernemer tegenkwam die me zei vooral gewoon te beginnen.

Erik Gloudemans van SaunaGespotWat is je gouden tip?

Goede planning is het halve werk maar het kan ook omslaan in een smoes om vooral niet te beginnen. Wacht niet tot je plan perfect is. Begin en stuur dan bij.

Erik Gloudemans

SaunaGespot.nl

Andere recente interviews: