Interview met Lars Maat van Maatwerk Online
Laatste update: 30 januari 2017

Google AdWords is nog altijd een van de beste manieren om jezelf als bedrijf online onder de aandacht te brengen. Lars is al enkele jaren AdWords specialist en vertelt in dit interview wat SEA volgens hem zo boeiend maakt hoe content marketing kan bijdragen aan het succes van een campagne.

Wie is Lars Maat?Lars Maat van Maatwerk Online

​Ik ben een 29-jarige online marketeer met eigen klanten. Ik heb een eigen online marketingbureau waar we met 2 man bedrijven helpen aan meer klanten via het internet. Maar op de één of andere manier zie ik mezelf niet als ondernemer.

Een partner van ons zei eens tegen me dat ik niet commercieel genoeg was als ondernemer en zei ‘je bent geen ondernemer maar een online marketeer met eigen klanten’. En dat bevalt me eigenlijk wel dus zo zie ik het ook.

Naast de passie voor online marketing ben ik veel aan het sporten en veel in concerthallen en op festivalweides te vinden. Muziek is een grote passie en uitlaatklep. ​

Kun je wat meer vertellen over Maatwerk Online?Lars Maat Maatwerk Online

Maatwerk Online ​is opgericht op 4 september 2013 als online marketingbureau met maar 1 missie; bedrijven aan meer klanten helpen via het internet.

Onze kernwaarden zijn transparantie, eerlijkheid en kwaliteit. Dat uit zich in een paar simpele zaken als klanten die altijd toegang hebben tot alles wat we doen, het feit dat we Google Premier Partner zijn sinds dit jaar (het hoogst haalbare in onze branche!) en het feit dat we niet met contracten werken. Wij starten altijd voor 3 maanden voor de klanten en vanaf dat moment zijn ze vrij om te doen wat ze willen. Wij geloven echt in die aanpak. En dat blijkt ook te werken (tot nu toe).

Mijn eigen specialiteit ligt vooral op het Google AdWords gebied (SEA). Voor SEO werken we samen met externe partners en mijn collega Tim Rijke houdt zich bezig met alle social advertising campagnes.

Onze naam zegt het al; wij geloven in een maatwerk aanpak. Wij geloven niet in klikpakketten of vaste pakketjes. Iedere klant is anders en heeft andere doelen. Daarom maken we per klant een voorstel waar wij in geloven. Maatwerk dus.

Wat maakt SEA zo boeiend?

Het feit dat je al je marketinginspanningen volledig kan doormeten is de reden waarom ik in deze business ben gegaan.

Iedere euro die je er in stopt is van A tot Z te volgen en je ROI kan je precies uitrekenen. Super dus! En dan vind ik het een uitdaging om tegen een zo laag mogelijke CPC (Kosten per klik) een ze hoog mogelijk ROI te halen.

In feite speel je met Google en de andere aanbieders en als je dan iedere maande de kosten per klik met 10% weet te verlagen terwijl de ROI met 10% stijgt.. tjah, daar doe je het voor!​

Welke rol speelt content marketing binnen jullie organisatie?

Bij SEA draait het vooral om een juiste landingspagina, maar voor SEO en voor social is content erg belangrijk. Zonder goede content is het vrijwel kansloos om succesvol te zijn​ op die vlakken.

Je ziet dat ook aan de wensen van de consument. Het feit dat die steeds meer op longtail zoekt, geeft al goed aan dat content die daarop aansluit gewoon erg belangrijk is. Overigens besteden wij de copywriting uit. Ieder zijn specialisme zullen we maar zeggen.

Hoe kan SEA content marketing versterken?

Ik denk dat het één en ander afhankelijk is van de branche waarin je actief bent.

Een fitnessclub zal minder afhankelijk zijn van content marketing dan een bedrijf dat matrassen en bedden verkoopt. Daar verdiep je jezelf als consument wellicht toch net wat meer in.

Maar met SEA kan je natuurlijk mooi inspringen op bepaalde longtail zoekwoorden die je via content marketing beantwoordt en via SEA verkeer daar op kan laten komen.

Daarnaast is het vaak zo dat goede content garant staat voor hogere kwaliteitsscores in het AdWords account. En dat betekent meestal weer lagere klikkosten. Dus het staat zeker met elkaar in verband.​

Wat zijn de belangrijkste inzichten/lessen van recente campagnes?

Een goede (campagne)structuur bepaalt echt het succes van de SEA campagnes. Het is in het begin van de samenwerking wat meer werk om alles te structureren en op te bouwen maar op termijn (lees; binnen 2-3 maanden) betaalt zich dat echt terug met lage klikkosten en hogere conversieratio’s. Daarnaast zorgt een goede structuur voor een goed overzicht van wat wel/niet werkt. We hebben wel geleerd in het verleden dat als we eigenlijk van begin af aan niet geloven in een campagne, dat we ook gewoon niet meer gaan starten dan. Vaak slagen die campagnes ook niet. Bijvoorbeeld een klant met een hele slechte website. Dan kunnen we nog zo’n mooie SEA campagne inrichten, maar als het uiteindelijk niet converteert ben je gewoon kansloos.​

Welke online tools gebruiken jullie en hoe dragen deze bij aan het succes?

Vanuit AdWords werken we met de AdWords Editor. Dit bespaart ons veel tijd aangezien je daar veel zaken in bulk kan bewerken. Voor Facebook campagnes werken we met Facebook Power Editor voor eigenlijk dezelfde reden.

Voor SEO werken we vooral met programma’s die monitoren/scannen zoals SEOprofiler en Ahrefs. Alle tools zijn uiteindelijk bedoelt om het werk te vergemakkelijken dus als je daar gebruik van kan maken en ze vullen iets aan; altijd doen

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Eigenlijk staan we daar nu voor. Klanten zeggen tot nu toe niet of nauwelijks op en nieuwe klanten blijven komen. We zitten nu op een moment dat we eigenlijk vol komen te zitten. Dus nu is de vraag; hoe kunnen we groeien zonder dat het ten koste gaat van de huidige kwaliteit. Ik ben nu dan ook veel in gesprek met andere ​ondernemers hoe zij hier mee om zijn gegaan en hoe zij hier tegenaan kijken.

Wat is jouw gouden tip voor andere online marketeers?

Lees het boek ‘Goals‘ van Brian Tracey en het boek ‘De Ondenemersmythe‘ van Micheal Gerber. Deze boeken hebben mij enorm geïnspireerd en geholpen de juiste keuzes te maken.

Lars Maat

Maatwerk Online

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *